Weinig vermogen en veel lampjes

Plaats reactie
Henk12
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 11, 2018 9:13

Weinig vermogen en veel lampjes

Bericht door Henk12 »

Mijn grande punto (2010) is sinds kort veel vermogen kwijt en heeft een aantal lampjes terug gekregen.

Van de ene op de andere dag heb ik een mototmanagement lampje en uitroepteken. Tevens is het vermogen veel lager, met name in hoge versnellingen. Bv als ik 100 rijd in de 5 met 2000 toeren dan duurt het serieus 7 minuten om bij de 120 te komen. Als ik daar ben is het van 120 tot 130 weer net als voorheen - gewoon snel en normaal vermogen onder het gaspedaal.

Nu brand het dpf lampje ook als ik wegrij, echter zodra ik in de 3 kon rond de 2000 toeren gaat dit weg. Tegenlijkertijd stopt ook de indicatie om te schakelen op het dashbord.

De computer geeft aan dat het roetfilter verstopt zit, eerst 98%, en week later na regeneratie via de computer 200% (?).

Hij heeft 230000 gelopen en rijdt voornamelijk autoweg (130 per dag).

Wat me vooral verbaast is dat dit zo plotseling gebeurd. Als ik terugdenk dan vermoed ik dat ik wel iets van vermogen al kwijt was, maar ineens is het heel erg. Verder heb ik nog nooit een dpf lampje gehad en nu is ineens alles verstopt en in een week nog veel erger.

Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Weinig vermogen en veel lampjes

Bericht door walpunto »

moet hij via de dealer/computer geregenereed worden daarna filter en olie vervangen
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Henk12
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 11, 2018 9:13

Re: Weinig vermogen en veel lampjes

Bericht door Henk12 »

Regeneren via computer is gedaan, resultaat is nog slechtere metingen. Het gaat nu op naar 315%, maar het is niet constant; 2 minuten later meten is weer 290%. En dan weer hoger of lager, het schimmel met ongeveer 50%.

Persoonlijk lijkt het me meer elektronisch, vanwege de snelle oploop en schommelingen. Ik ben bang dat een roetfilter vervangen het symptoom tijdelijk wellicht wel oplost, maar het niet mijn oorzaak is
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Weinig vermogen en veel lampjes

Bericht door damted »

Komt er nog veel lucht uit de uitlaat eigenlijk?
Als de DPF ernstig verstopt zit, zal je dat ook als een van de symptomen kunnen zien.
Enige optie lijkt me nog een lange rit te proberen met veel toeren en hopelijk gaat die dan nog regenereren.
Wellicht dat je dit kunt forceren met de computer eraan, zet anders iemand op de passagiersstoel en laat hem/haar dat regenereren starten, dan kun jij rijden en gas geven.

Anders misschien toch even bij de garage langs en toch een DPF vervanging...
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Weinig vermogen en veel lampjes

Bericht door willeme1 »

Geforceerd regenereren kan denk ik alleen met stilstaande auto en wanneer dat gebeurt is zal hij na plusminus 10km weer gaan regenereren. Olie verversen is wel een goede daarna.

Welke uitlees apparatuur gebruik je ? Mijn Autel gaat niet verder dan 100 %
Heb je last van stijgend oliepeil ?
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Weinig vermogen en veel lampjes

Bericht door walpunto »

uitlezen via dealer en olie verversen moet dit oplossen of evt je roetfilter laten reinigen
is dan nog een optie
filter wegbrengen dag later gereinigd weer ophalen
zit eeen bedrijf die dit doet in gouda firma stokking
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Plaats reactie