Zelf schijfremmen vervangen

Plaats reactie
etienno
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jul 10, 2016 7:15

Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door etienno »

Hallo allemaal!

Aankomend weekend ben ik van plan om de voorste remschijven onder mijn Punto te vervangen! Het betreft een Punto Evo 1.3 Multijet uit 2011. Tegenover de dealer (iets van €530) en zaak op de hoek (€358) levert het zelf vervangen mij een be-hoor-lijk netto uurtarief :lol:

Alle materiaal heb ik inmiddels in huis, met een fraaie set remschijven (DF4737) en blokken (GDB1829) van TRW (samen ongeveer € 105,-).

Nu is technische informatie rondom de montage toch vrij lastig te vinden. Zodoende ben ik benieuwd of mensen weten wat de juiste aanhaalmomenten zijn voor de:
- Wielbouten (lichtmetalen velgen)
- De twee 12mm bouten waarmee de remschijf op z'n plek wordt gehouden
- De twee 13mm bouten waarmee de remklauw vast zit
- De twee 19mm bouten van het frame waarop de remklauw zit

Groetjes
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door Fixma »

Ik denk dat er geen garage is die de remklauw met momentsleutel vast zet (tenminste nooit gezien). Ik doe het altijd op gevoel..

Wel opletten niet de remklauw aan de rem slang laten hangen maar bungecord etc hangen.
En goed schoon maken en kopervet gebruiken zijkant rem klokken ect.

Wielbouten of -moeren is 120Nm.
etienno
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jul 10, 2016 7:15

Re: Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door etienno »

Fixma schreef:Ik denk dat er geen garage is die de remklauw met momentsleutel vast zet (tenminste nooit gezien). Ik doe het altijd op gevoel..
Voor mij is het de eerste keer dat ik dit klusje zelf ga klaren, dus ik heb daar helaas nog geen gevoel bij ontwikkeld! Bij de garage zal men dat gevoel ongetwijfeld hebben; al betwijfel ik dat voor de 19mm bouten, die zouden wel echt goed vast (moeten) zitten.

Af-fabriek staan alle bouten zeker op een heel specifiek moment, dus ik hoor het erg graag als iemand mij aan die waardes kan helpen :)
Fixma schreef:Wel opletten niet de remklauw aan de rem slang laten hangen maar bungecord etc hangen.
En goed schoon maken en kopervet gebruiken zijkant rem klokken ect.
Uiteraard! ;)
BlueTurbo
Berichten: 3
Lid geworden op: do feb 20, 2014 23:22
Locatie: Zaandam

Re: Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door BlueTurbo »

Hallo,

Voor je wielbouten zou ik 100nm aanhouden, dat is het meest gebruikte moment voor elke type auto.

Voor de rest zou ik het niet weten, je kan eens googlen naar een standaard aanhaalmoment voor de betreffende diameters.
2007 Punto Grande T-jet Sport Electric Blue
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door BramvE »

als je een momentsleutel hebt kun je ook zelf kijken op welk moment ze vast zitten toch?....lage waarde instellen, losdraaien, als hij 'klikt' zitten ze dus met een hogere waarde vast. Iets opschroeven en opnieuw proberen.

Ik zou me er overigens niet te druk om maken, heb het toevallig vorige week nog gedaan. Gewoon goed vast maar niet er op springen ;)
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door Fixma »

BramvE schreef:als je een momentsleutel hebt kun je ook zelf kijken op welk moment ze vast zitten toch?....lage waarde instellen, losdraaien, als hij 'klikt' zitten ze dus met een hogere waarde vast. Iets opschroeven en opnieuw proberen.
Dat is absolute geen goede methode.. Ze kunnen ook vaster zitten door roest etc
En dan draai je ze te vast als je weer monteert.. Dus zeker weten met fabriek data or gewoon op goed gevoel vast zetten
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door BramvE »

ah helder, ik had het ook alleen van horen/zeggen. 't Zal allicht enigszins een richtlijn geven.

Ik blijf bij goed gevoel vwb de remklauw.
Wielbouten idd op 100 Nm met de momentsleutel
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
etienno
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jul 10, 2016 7:15

Re: Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door etienno »

De schijven heb ik er inmiddels onder zitten, afgelopen zaterdag vervangen.

De bouten die ik aantrof waren wat anders dan ik verwachtte; daar was ik al wel op voorbereid.

Uiteindelijk kwam ik de volgende bouten tegen/heb ik het als volgt op moment gezet:
- 90Nm voor de twee bouten van het frame van de remklauw (E16 torx-dop)
- 40Nm voor de twee bouten van de remklauw (13mm zeskant-dop)
- 110Nm voor de wielbouten (17mm dop)

Daarbij kwam ik er achter dat de TRW remblokkenset (GDB1829) niét geschikt was voor mijn Punto. De remblokken en het materiaal zagen er an sich super uit; toen ik ze wilde monteren kwam ik er al snel achter dat de meegeleverde "clipjes" te klein waren (de blokken zelf hadden prima geweest). Gelukkig had ik als backup ook een set van Brembo besteld (P 23 137) welke wel de juiste clips hadden meegeleverd!
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door Fixma »

Top! Mhh TRW is algemeen erg goed spul.. Gelukkig had je nog een andere set..
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Zelf schijfremmen vervangen

Bericht door BramvE »

heb je nu de volledige Brembo set gemonteerd of de TRW met de clipjes van brembo?
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie