Regelmatig minder vermogen en hoger verbruik

Plaats reactie
Petrovic
Berichten: 5
Lid geworden op: do jun 14, 2018 20:38

Regelmatig minder vermogen en hoger verbruik

Bericht door Petrovic »

Hallo allemaal,

Sinds 2 weken eigenaar van een Fiat punto 1.3 uit 2011. De auto heeft nu 185.000 km gelopen. Een week na aanschaf helaas gelijk al wat dingen die me opvallen.

De auto heeft regelmatig minder vermogen. Wanneer dit het geval is het verbruik slechter: 1/15 bij 120km/h. Meestal is dit aan het begin als hij nog koud is. Na meestal 10a20 min rijden dan heeft hij ineens meer vermogen. De auto gaat dan ook versnellen terwijl ik daarvoor op een constante snelheid reed op de snelweg. Het verbruik verbeterd dan ook aanzienlijk op de board computer: 1/22 bij 120km/h. Het lijkt alsof hij van 50pk in een keer naar 85pk gaat.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Turbo? Roetfilter? Hij geeft voor de rest geen foutmelding en hij rijd motorisch goed. Alleen minder vermogen. Het verbruik wat ik heb gemeten is 1/21.

Alvast bedankt!
emrec38
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: ma jul 03, 2017 8:14

Re: Regelmatig minder vermogen en hoger verbruik

Bericht door emrec38 »

Zelfde probleem gehad. vorigjaar toen ik de auto kocht op 183.000km 2007 1.3 mjet.
mogelijk raakt je roetfilter vol. waardoor de auto het regeneren start. is het ook je ogevallen dat je auto dan op stationair op 1000 toeren draait? als dat het geval is is dat het regeneren van je roetfilter.
later zal dit een probleem worden waardoor je een storing krijgt en een stijgend oliepijl krijgt.

dus voor het geval zou ik je roetfilter goed laten schoonmaken of je roetfilter leeg laten halen en softwarematig uitlaten zetten dan ben je er 10000% van af en gezonder voor je motor.
de laatse keuze heb ik ook gedaan. en erna gelijk laten chippen, wordt je auto zekee zuiniger van
Petrovic
Berichten: 5
Lid geworden op: do jun 14, 2018 20:38

Re: Regelmatig minder vermogen en hoger verbruik

Bericht door Petrovic »

Eens kijken of er een verschil in RPM stationair. Maar stel dat het bij mij het roetfilter is. Is het dan niet raar dat ik minder vermogen heb met een startende koude motor en na 10a20min rijden hij in een keer weer vermogen heeft? Tenminste ik dacht dat de motor pas gaat regenereren als hij warm is.

In het onderhoudsboekje zie ik dat het roetfilter een reparatie heeft gehad en dat hij chip tinung heeft gehad. Beide vorig jaar gedaan.

Is het te zien in de auto met een melding dat hij aan het regenereren is?
emrec38
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: ma jul 03, 2017 8:14

Re: Regelmatig minder vermogen en hoger verbruik

Bericht door emrec38 »

klopt regenererencstart pas als de motor genoeg warm is maar bij mijn was het ook gewoon als de auto 60/70 grade was.

het kan door de chip komen zou ik zeggen. misschien niet de juiste software?!?!?
en een melding op mijn gp 2007 kreeg ik niet. ik weet niet hoe het bij de nieuwere zit maar ik zag het aan mijn verbruik en draaiende stationair op 1000 toeren
Petrovic
Berichten: 5
Lid geworden op: do jun 14, 2018 20:38

Re: Regelmatig minder vermogen en hoger verbruik

Bericht door Petrovic »

Hij blijft bij stationair draaien onder de 1000 toeren. Ook wanneer hij volgens de computer meer verbruikt. Het aparte is dat het verbruik wel goed is: 1/21 tot 1/24 (nagerekend).

Een garage heeft het systeem uitgelezen en kon niets bijzonders vinden. Het probleem is er echter nog wel. Het is echt alsof hij van 85 naar 50pk gaat. En van 50 weer naar 85. Als hij goed warm is dan komt het vermogen weer terug. Met een koude meter de eerste km veel vermogen, daarna weinig vermogen tot hij weer goed warm is (na 10-20min). Ik blijf het raar vinden.

Maar het zou dus door chip tuning kunnen zijn? Misschien maar eens het bedrijf bellen wat het heeft gedaan.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Regelmatig minder vermogen en hoger verbruik

Bericht door willeme1 »

Als je er met het bedrijf niet uitkomt kan ik wel even het originele programma erin zetten om te testen of het daaraan ligt. Uiteraard kan het tunings bestand daarna weer terug gezet worden of het tunings bestandje wat ik heb en ook in mijn punto gebruik. Ben je klaar voor een fles cognac.
Plaats reactie