Motor springt 1x bij starten?

Plaats reactie
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Motor springt 1x bij starten?

Bericht door Neon »

In korte tijd zoveel vragen, sorry hoor 8-|

Info: ik heb mijn auto gekocht met wat aandacht puntjes. Geen probleem want dat kunnen we allemaal zelf.
Ikzelf heb er geen verstand van, maar wil wel graag leren.

Gisteren is het luchtfilterhuis er af geweest en de gaten aan de onderkant zijn met vloeibaar...(siliconen iets?).. dicht gesmeerd. Reden, nog geen andere kunnen vinden, dus tijdelijk even zo.
Ondertussen een bak onder de auto gezet, koelvloeistof er uit laten lopen en een nieuwe .. (temperatuurregelaar/thermostaat?).. er op gezet.
Vervolgens naar de distributieriem gekeken die 3 kwart jaar geleden er nieuw op zou zijn gezet. Zo zag deze er toch niet uit en deze gaat dan ook heel rap vervangen worden. (Chips, net alle koelvloeistof er uit)
Nu de motor bloot lag konden we ook mooi zien dat de linker .. (bobine?)..van de vier, het stekkertje van kapot was. (Frut, de lijst wordt langer)

Afijn, onderdelen besteld, thermostaat vervangen, koelvloeistof gevuld, luchtfilterhuis dicht, alles weer in elkaar, morgen weer een dag.

Nu start ik net en voel ik rechts onder de motorkap een sprongetje. Uit gezet, nog 3x opnieuw gestart en telkens bij het aangaan, dat sprongetje, alsof de motor een keer schommelt.
Dat leek er voorheen niet te zitten, maar misschien heb ik het gewoon niet opgemerkt. Ik hoefde maar 3 straatjes te rijden, hooguit 25/30km pu. Vervolgens heeel langzaam achteruit gereden om te parkeren waarbij vanaf diezelfde plek weer wat gespring leek te komen. Alsof je over kinderkopjes rijdt zeg maar. Leek ook een hele lichte roffel te horen (alsof de uitlaat wat donkerder klinkt)

Ik heb dit uiteraard meteen aan de monteur gemeld dus die zal vanavond wel even zelf testen wat ik precies bedoel, maar ik ben ondertussen zelf ook nieuwsgierig of er iets mis is en wat dit dan zou kunnen zijn.
Herkent iemand dit?
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Motor springt 1x bij starten?

Bericht door Puntoman »

Zou bijna zeggen dat de motor uit fase staat.
Vaak wordt bij het vervangen van een distributieriem geen timing kit gebruikt, dat leidt vaak tot rare motor hick ups.
Uitlezen helpt vaak ook niet dan, geeft een onduidelijke melding of vaker geen.

Als je hem toch gaat vervangen, altijd de fase controleren met een timing kit.
Plaats reactie