NordicGP2006


brandplaatjes vervangen. Tips ?

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor sanscorp » do aug 30, 2018 13:21

Enkele tips achteraf.

Het is geen grote klus zoals je gemerkt hebt.
Bij mijn JTD (AR 156) kan ik de verstuivers er zonder trekker uit halen, even een beetje wiebelen en tegelijk trekken en ze zijn er zo uit. Onlangs nog 1 rotte verstuiver vervangen, 20 minuten werk.

Inleren is sowieso aan te raden i.v.m. correctiewaarden, MES kan dit prima en kost je incl. KKL of ELM327 kabel 60 euro.

Schoon werken is een must, je wil geen zand of andere prut in je cilinder of meteen al een verstopt gaatje op de injector.
Eerst schoonmaken (remmenreiniger) en perslucht, dan demonteren, aan de verstuiver zelf niets doen.
Laten weken in kruipolie heeft meestal niet veel nut, tenzij dus inderdaad je brandplaatje lekt in bovenstaand geval.

De tipjes van de injectoren nooit aanraken, miniscule gaatjes zitten zo dicht.
Een goed adres waar ik mijn revisie verstuivers vandaan haal is DAB in Hilversum.

Zelf inderdaad ook diverse malen de HD leidingen hergebruikt, wel van horen zeggen bij iemand die dit ook heeft gedaan, ze toch zijn gaan lekken. KAN dus het geval zijn, moet niet perse.

Ontluchten van de lagedruk zijde is mogelijk door het contact enkele keren aan/uit te zetten. De HD kant is een kwestie van enkele keren rond laten gaan (stekkers van injectoren af en starten bijv.)


Een aanrader voor iedere JTD'er is WMI, water methanol injectie.
Ik zal eens een foto posten van een injector die er 400.000km in heeft gezeten en van mijn inlaatspruitstuk (al 200.000 km zonder EGR overigens) vergeleken met de bovenstaande foto's.

Geen aandelen, wel zeer goede ervaringen: coolisbetter.nl
sanscorp
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 37
Geregistreerd: di aug 28, 2018 12:41
Woonplaats: Almere

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor willeme1 » vr aug 31, 2018 17:25

Met uitgeschakelde EGRen een goede turbo wordt het inlaattraject sowieso niet erg smerig.
Zelf doe ik er bij elke tankbeurt cetaanverhoger beetje aceton. En een scheutje tweetakt olie bij. Kost nog geen euro en loopt er soepel op
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 84
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor sanscorp » ma sep 03, 2018 21:55

Haha nog zo'n klootviool ~~

Nee klopt, turbo is OK (laat altijd wel iets olie door) en EGR is al vanaf 171.000 afgedopt.
Dat betekend echter niet dat bestaande vervuiling ineens verdwijnt, daarvoor zul je dus het inlaatspruitstuk moeten verwijderen en reinigen, en dan heb je nog niet de kleppen te pakken.

WMI is echt perfect hiervoor, nog nooit spruitstuk er af gehad, plus het geeft een leuke boost tijdens het rijden.

Hier arachideolie (max. 500ml op een lege tank / 60 liter) vermengd met een beetje aceton (max. 100ml per tankbeurt om aan de veilige kant te blijven) en een dopje tweetakt olie.
Even schudden en voor het tanken er in.

Nee heb er nog nooit wat van gemerkt, denk ook eerder dat het tussen de oren zit.
Maar arachide (of pinda)olie is een cetaanverhoger, aceton zou de oppervlaktespanning moeten verlagen en een beetje tweetakt olie om de iets schralere verhouding te compenseren.

Meestal om de tankbeurt, wat bij mij dus om de plm. 1800 km is.
Bovenstaande toevoegingen zijn geheel op eigen risico :o
WMI kan ik altijd aanraden.

Overigens, foto van injector:
https://photos.app.goo.gl/8aDDSBBNWzcujKxM9

Niets aan gedaan, er uit getrokken en in een zakje gestopt.
Je kan dit niet vergelijken met de eerder geposte afbeelding omdat daar het brandplaatje van lekte, maar normaliter vind je heel wat meer afzetting op een injector met deze ervaring.
Demontage gaat dus zoals gezegd met de hand. :-]
sanscorp
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 37
Geregistreerd: di aug 28, 2018 12:41
Woonplaats: Almere

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor willeme1 » za sep 08, 2018 18:00

sanscorp schreef:Haha nog zo'n klootviool ~~. :-]


Dank je.

Een op de brandplaatjes langdurige lekkende verstuiver kun je niet loswiebelen of wrikken, schone of licht vervuilde wel.
Voor de rest moet je zelf weten wat je kwijt wilt aan kosten voor een schone motor.
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 84
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor sanscorp » zo sep 09, 2018 8:12

Dat was in de positieve zin bedoeld he, de meeste mensen verklaren je voor gek.
sanscorp
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 37
Geregistreerd: di aug 28, 2018 12:41
Woonplaats: Almere

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor J.V. » ma sep 10, 2018 20:17

:P da's het gevaar van tekst; een verkeerde interpretatie ligt altijd op de loer...
Avatar gebruiker
J.V.
Moderatore
Moderatore
 
Berichten: 1637
Geregistreerd: do jul 28, 2016 15:43

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor sanscorp » di sep 11, 2018 12:32

Klopt...

Zal er op letten, maar de emoticons en het feit dat ik het zelf ook doe (pinda olie en aceton) verklapte ook al wat, was mijn gedachtengang ;)
sanscorp
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 37
Geregistreerd: di aug 28, 2018 12:41
Woonplaats: Almere

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor willeme1 » wo sep 12, 2018 10:43

sanscorp schreef:de meeste mensen verklaren je voor gek.


Klopt, vermeld het ook eigenlijk nooit. Doe het trouwens niet voor zuinigheid maar voor de prestaties, rij met rond de 130 PK.
Cetaan verhoger daar gebruik ik die van mannoil voor, kost 3,95 en doe er 4/5 tankbeurten mee en werkt samen met de aceton voor een snellere verbranding. De tweetaktolie smeert en reinigt, heb in mijn Renault tijd teveel hogedruk pompen zien sneuvelen met de gevolgschade aan verstuivers en dergelijke.
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 84
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor sanscorp » wo sep 12, 2018 10:53

Hier zga alles al vervangen, maar gelukkig nooit ernstige schade gehad. Verotte verstuiver brand van die mooie gaatjes in je zuiger.

Hd pomp, opvoerpomp, drukregelaar en 3 van 4 verstuivers zijn vervangen. Allen revisie, geen nieuw want dat is onbetaalbaar.

Daarnaast alle accessoires om het motorblok ook al eens vervangen, turbo, startmotor, alternator, airco compressor, stuurpomp, leidingen, koppeling etc. Dat wel over 8 jaar tijd, maar er zit veel geld in de auto. Jammer dat hij uit 2002 is en ik er binnenkort waarschijnlijk dus van af moet.
sanscorp
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 37
Geregistreerd: di aug 28, 2018 12:41
Woonplaats: Almere

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor willeme1 » wo sep 12, 2018 23:45

Er zou na de hogedruk pomp eigenlijk een fijnfilter geplaatst moeten zijn om de schade door metaaldeeltjes aan de rest te voorkomen, misschien is dat technisch niet mogelijk door de hoge druk.
Wel is het zo dat als die pomp verslijt je, meestal, ook meteen de verstuivers enz. kunt vervangen.

heb ook een Punto 1.9 jtd gehad. Vond hem soepeler en storingsvrijer rijden dan de 1.3 versie en kwa zuinigheid niet veel onderdoen zeker niet bij hogere snelheden en het riempje sneller te vervangen dan de veelbesproken ketting. Ben nu bijna 4 weken onderweg op vakantie en ziekenbezoek ik Frankrijk en Spanje en intussen 4800 km gereden met gemiddeld verbruik van 1op19.1 dat deed de 1.9 ook met gemak
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 84
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Re: brandplaatjes vervangen. Tips ?

Berichtdoor willeme1 » vr okt 12, 2018 15:54

Vandaag de Foxwell geupdate, update stond al in augustus klaar heb ik gemist door vakantie denk ik.
werkt super nu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Check en de goede staat erin

Afbeelding

Motor loopt rustiger nu
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 84
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Vorige

Keer terug naar Techniek en Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten