NordicGP2006


Stuurbekrachtiging ?

Re: Stuurbekrachtiging ?

Berichtdoor sanscorp » do sep 20, 2018 8:45

Had spul van Ferm en dus een airpress compressor, kreeg er op 8 bar niet eens wielbouten mee los die met 100nm vast zaten. De slang en aansluitingen doen ook een hoop, alles vervangen voor euro koppelingen en 10mm binnendiameter slang nemen.

In ieder geval is het wel de moeite waard om zo'n ding aan te schaffen als je wat vaker sleutelt. Heeft mij al talloze keren uit de brand geholpen en werkt erg snel. Opkrikken van de auto duurt langer dan 2 banden er af halen.
sanscorp
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 37
Geregistreerd: di aug 28, 2018 12:41
Woonplaats: Almere

Re: Stuurbekrachtiging ?

Berichtdoor Fixma » do sep 20, 2018 10:49

Heb zelf een kleine Airpress compressor (80 euro) en moet zeggen prima ding. Meeste bouten geen probleem. Alleen als ze erg verroest zijn (uitlaat) kom ik met de luchtsleutel met 300 nm te kort.. Daarom wil ik eentje van min 450nm.

Opkrikken geen probleem met een twee koloms lift :mrgreen:
Avatar gebruiker
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
 
Berichten: 111
Geregistreerd: zo jul 24, 2016 12:42
Woonplaats: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Berichtdoor Puntoman » do sep 20, 2018 21:57

Heb em met een griptang op de staaf onder de stofkap van de schokbreker toch nog los weten te krijgen. eerst even laten zwemmen in de "nieuwe" WD40 , en na enige overredingskracht van een hamer op de ringsleutel besloot te moer los te komen.

Op de oude taatspot schuurde de onderring op de bovenring, de lagerkogeltjes (plastic??) waarschijnlijk een paar maatjes kleiner geschuurd in de loop van het gebruik. Sturen is nu weer stil.

Alhoewel het met niet-electrische of niet-lucht gereedschap het allemaal wel lukt , duurt alles toch een stuk langer en is fysiek een behoorlijk stuk zwaarder. (ben ook de jongste niet meer)
Wat heb je zo minimaal nodig ?

Compressor , slang , slaghamer, krachtdoppenset (?)
Hoe groot moet de luchttank zijn, welk vermogen of hoeveel bar moet ie kunnen leveren?
En hoe zwaar je slaghamer? tot 300 lijkt me net wat weinig, 450 Nm lijkt me beter maar de kans dat je wat kapotslaat lijkt me ook groter dan.

Allen bedankt voor het aanbod, maar ik zit bijna in het zuidelijkste puntje in limboland.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 142
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Berichtdoor Fixma » vr sep 21, 2018 12:04

Kijk eens naar elektrische slaghamer als je verder geen lucht gebruikt..
Heb zelf een kleine Airpress 1.5 HP olie vrij 215/15 compressor.. 8 bar is genoeg (wat ze allemaal wel zijn). Zover alles kunnen doen op vele auto's. Ok compressor gaat wat vaker aan maar hij staat niet 8 uur per dag aan.
Alleen de goedkoopste luchtslaghammer van 35 euro kan niet alles aan dus daar zou ik wat duurder en krachtige versie (450nm) nemen. Je kan wel voor 750nm etc gaan maar dat breekt alleen maar af..

Wil je veel schuur/zandstraal werk doen dan zou je voor een twee compressie cilinders olie compressor met 50+ lucht tank gaan.

Je kan het zo duur maken als je wilt..
Avatar gebruiker
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
 
Berichten: 111
Geregistreerd: zo jul 24, 2016 12:42
Woonplaats: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Berichtdoor Puntoman » vr sep 21, 2018 15:03

Haal ik 450 Nm op elektrisch?

Zag gisteren spotje van de makita dw1002
1000 Nm op een batterij.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 142
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Berichtdoor Fixma » vr sep 21, 2018 15:53

Yep DIe zijn er .. zag nu dat mijn lucht slaghamer maar 320 nm is.. Dus met dat lukt het goed.
Hier een voorbeeld van 450nm elektrisch (moet min 1000Watt zijn)
https://link.marktplaats.nl/a1002764413

Ik denk zelf om eentje bij te nemen. Hoef ik de compressor niet aan te zetten voor klein klusje of als ik bij iemand anders ben .

Ik zie aantal garages met batterij gevallen werken. die zal nog mooier maar stukken duurder en altijd de vraag hoelang de dure batterijen mee gaan..

Die Makita lijkt bijna overkill, maar leuk spul, geen ervaring mee:
Max nut busting torque: 1600Nm
Max Fastening Torque: 1000Nm
Avatar gebruiker
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
 
Berichten: 111
Geregistreerd: zo jul 24, 2016 12:42
Woonplaats: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Berichtdoor Puntoman » vr sep 21, 2018 19:27

Nog even terug komend op het eerste probleem... Ik weet niet waar het vandaan komt, maar lijkt niet motorisch, bij ça 3000 toeren heb ik, het lijkt aan het rechter wiel te zitten een nogal irritante "ratel", geluid is alleen aanwezig bij beweging, in stilstand kan ik het niet reproduceren. Soort van geluid alsof de homokineet vervangen moet worden, maar dan uitsluitend bij ça 3000 toeren, het is in alle behalve de 5de versnelling te reproduceren, de aandrijfas ziet er verder goed uit, as hoezen zijn onbeschadigd en lekvrij. Alles wat daar in de buurt zit zit vast, geen loszittende stukken bouten of moeren. Zou het de homokineet zijn zou ik bij een bocht (rotonde Bijv) deze horen ratelen, maar nee, dat lijkt dus niet waar ik moet zoeken. Aslager lijkt me ook onwaarschijnlijk. Probleem is dat ik het moeilijk kan lokaliseren want je moet rijden. Het lijkt bijna op mee trillen van iets als ik je 3000 toeren aan tik.

Uw suggesties aub?
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 142
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Vorige

Keer terug naar Techniek en Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron