Voorstellen + aankoopadvies

sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Goedendag allen,

Mijn naam is Sander, 32 en kom uit Almere.
Al een tijd in mijn bezit: Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v uit 2002 met inmiddels 395.000 km op de teller.
Mede hierdoor (AR) heb ik aardig wat kennis op kunnen doen als hobbyist.

Mijn vriendin is op zoek naar een nieuwe auto, nadat de vorige buiten onze schuld om TL is gereden.

Zij vind de Punto erg leuk en eerlijk is eerlijk, er is weinig keuze in auto's die leuk smoelen + een beetje degelijk zijn (categorie I10, Spark, Getz etc. is net ff te klein en blijft een koekblik)
Het budget is plm. 4000 euro (echt het maximum) en volgens mij krijg je daar alleen een Evo voor.

Ik lees een hoop info (ook hier) over de Grande Punto , Punto Evo en Punto 2012, maar ik zie ook een heleboel info zonder vermelding van motorblok en bouwjaar.

Zo lees ik dat de 8v betrouwbaarder is dan de 16v (en in ieder geval beter te herstellen is indien de D-riem het zou begeven).

Het volgende lees ik verder:
- 1.4 motor meest betrouwbaar.
- 6 bak vaker dan gemiddeld kapot.
- Stuurmotor gaat snel kapot, soms relais op printplaat vervangen, soms hele motor.
- Stuurhoeksensor gaat vaak kapot, kwestie van vervangen en inleren (multiecuscan)
- Roest bodemplaat en achterklep
- Iets vervelender: Doorslag vanuit bobine naar ECU waarbij alleen een vervanging (400 euro) helpt.
- Body ECU (Delphi) in storing waardoor de bulb indicator blijft branden, soms interne ECU error?
- Electronica algemeen, maar dat is een kwestie van preventief alle connectoren behandelen (Kontakt 60, WL en 61 + massapunten opschonen.

Soms wat kleine issue's zoals rammeltjes en kraken, maar dat doet de Alfa ook :lol:

Vanaf welk bouwjaar speelt welk probleem NIET meer?
MM ECU is in 2009 een revisie van verschenen, klopt dat of speelt dit probleem sinds eerder al niet meer?

Ben ik nog kostbare zaken vergeten?

Is een distri-set zelf te doen zonder calibers / klokken / speciaal blokkeer gereedschap en door een hobbyist?
Ik heb 2x de distri gedaan op mijn alfa (maar diesel dus bijna met ogen dicht) en 1x op een benzine Citroën C4 waarbij je de boel kan blokkeren met 2x 8mm pennen.

Alvast bedankt!

Sander.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Puntoman »

de 8v wordt vaak beschouwd als een "vrijloper" dwz dat de zuigers nooit de kleppen raken. Dat is iig vanaf 2006 niet meer zo.
D-riem kan je vervangen, maar aanbevolen is een setje blokkeer gereedschap (overigens niet zo duur in polen)
Koppakking wil ook nog wel eens een probleem zijn, maar is ook geen grote operatie.
Achterklepslot loopt vaak water in waardoor je geen kofferbakverlichting meer hebt.
toplagers, krakende pedalen, verstopte kachelradiator, etc zijn dingen die irriteren maar eenvoudig zijn op te lossen.
Op versies met start/stop kun je deze niet uitzetten.
de 8v mist naar mijn idee wat pk's om lekker vooruit te komen. Hij is niet traag, maar moet ook 1000 kg voortbewegen, ik meen dat de Evo's nog iets zwaarder zijn. Destijds had ik een 2013 TD Evo 1.4 , en dat reed verdomd zuinig. Mijn huidig GP 2006 8v 1.4 heeft inmiddels 240.000 erop staan en vrijwel alle reparaties en onderhoud is zelf te doen. Er is ook flink wat documentatie beschikbaar voor de Punto, GP en Evo.
4000 is een mooi budget , ik denk aan een GP 16v of een vroege Evo. De nieuwere Evo's zul je vaker naar een garage moeten brengen als er wat mis is vanwege de hoeveelheid electronica.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Bedankt zeer nuttig!

Wat mij dan eventueel tegen houd is koppakking, da's toch best wel een operatie. Neem aan dat er rekbouten op zitten en dat je de kop moet laten vlakken.
Nooit gedaan en distri moet er dan sowieso van af.
Is er een modificatie voor de koppakking zodat het niet nog eens gebeurd?

Op een Engels forum lees ik wel dat de kleppendekselpakking wel eens gaat lekken, dat is geen probleem inderdaad.

Sowieso ondergaan tweedehands aangeschafte auto's bij mij een intensieve beurt waarbij alle vloeistoffen vervangen worsen, massapunten en connectoren schoongemaakt worden en al dat soort werk.

Toplagers heb ik al bij 1 punto horen kraken inderdaad, wel wat werk maar niet erg.

Ik moet overigens al het werk op straat doen, heb geen garage of sleutelruimte.

We gaan op zoek naar een 16v waarvan in ieder geval de koppeling is vervangen, da's nkg een dure kostenpost.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Puntoman »

Koppakking is ongeveer 3-6 uur werk, je hebt nodig Koppakking, rekbouten, nieuwe koelvloeistof en als je zooi er toch af hebt liggen zet er dan gelijk een nieuwe driem, waterpomp en poly v riem en twee nieuwe spanrolken op.
Totaal was ik 80€ aan materiaal kwijt, 30 € voor vlakken. Is iets wat je natuurlijk niet elke beurt hoeft te doen.
Sja er moet veel los maja heb je gelijk ook de kans alles goed schoon te maken en evt wat andere pakkingen te vervangen.
Koppakking zie ik vaak gemeld bij de punto en GP, de evi is dezelfde motor dus ik verwacht daar hetzelfde.
Modificatie? Na 230.000 km verving ik em en die vervang ik waarschijnlijk geen tweede keer.kwalitatief zit er fabruekswege -mijn mening - wat troep tussen, verving het door een nieuw type multi layer steel, die erop zat was echt van blik.

Koppeling vervangen is relatief meer werk, maar is ook best te doen, plaat, druk groep en druk lager kost je ça 69-80€. Door het gewicht minder vriendelijk.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Zijn de onderdelen zo goedkoop?
Tja zoals gezegd, ben ik er wel wat huiverig voor. Heb dan wel wat sleutel ervaring maar dat maakt mij geen expert. IN het motorblok ben ik nog maar weinig geweest. Gebrek aan sleutelruimte is ook een flink nadeel (wind, zand, regen, straks weer sneeuw).

We gaan er nog even goed over nadenken!
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Puntoman »

Ik had ook mazzel deze zomer.
Onderdelen zijn niet duur, koppakking had ik ook niet eerder gedaan. Lijkt veel en ingrijpend maar uiteindelijk is het categorisch loshalen, stukken en bouten en moeren netjes bij elkaar houden nog het meeste werk.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Ik laat sowieso nog even weten wat het word.
De keuze in niet al te grote auto's met toch een beetje pit is zeer beperkt. Een Renault of Citroën vallen sowieso al af.

Bravo of Punto zijn erg leuk maar zoek geen hobbyproject :lol: dus daar moet even wat verdere gedachten aan besteed worden.

Spark heeft ze gehad en is dus TL gereden, wil ze niet meer, snap ik.

I10 heeft een heel raar dood punt in de koppeling, i20 vind ze niets.

Lastige zoektocht vind ik.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Puntoman »

Elk merk/type heeft zijn eigen lijstje gebreken. M'n buurman koopt vaak een auto van rond de 500€ rijdt er een jaar in en doet em weg bij een probleem. Het is maar hoe je het bekijkt.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Klopt, is ook zo. Dar maakt de zoektocht zo lastig, zaken als koppeling, d-riem en koppakking zijn al vaak slecht te doen zonder ervaring of een brug en dus geen gunstig zwak punt voor mij haha.

De rest is allemaal prima te doen.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Puntoman »

GP is een mooie keuze, vrijwel alles is goed te doen.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door willeme1 »

Iemand met verstand van zaken meenemen of aankoopkeuring bij de Dekra loont zich als je weinig van auto's afweet
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Durf rustig te zeggen dat ik alles om de auto aardig kan beoordelen, motor intern kan je toch nauwelijks checken anders dan blow-by en geluid.

Ik heb alleen nog nooit een motorblok af- en weer opgebouwd, ondanks dat ik wel over het juiste gereedschap (en inmiddels ook de Elearn) beschik.

Wel werkzaamheden als distri vervangen en kleppen stellen, bovenliggende nokkenas ook wel eens uit mijn motorfiets gehad, maar verder niets.

Vind dat een te groot risico om dat bij een net aangeschafte auto van haar laatste spaargeld ff te proberen.

Was leuk geweest bij haar oude peugeot 106, dan had ik het kunnen proberen en was hij bij een fout geen 400 maar 200 waard geweest.
Gebruikersavatar
christianschattevoet
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 29, 2018 21:19

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door christianschattevoet »

goede ervaringen gehad met de gp 1.2 niet de snelste maar zeer betrouwbaar
gekocht met 120.00 om de teller en afgelopen april ingeruild voor een diesel.
hij had toen 240.000 km gereden zonder gekke kosten en jaarlijks met een vouwwagen naar spanje.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Odelot »

Hoi Sander,

Welkom en succes met je zoektocht! Zie al dat je adequate info krijgt hier! Is een tjet niet een optie? Lekker pittig motorje en betrouwbaar. Tijdje geleden was er 1 in autoweek occasions, die videorubriek. Die had al bijna 4 ton op de teller en was nog helemaal fris. Denk dat je voor jouw budget wel een redelijke kan krijgen.

@Puntoman: Evo's zijn niet zwaarder. Carosserie is precies hetzelfde op de bumpers/koplampen en achterlichten na. Alleen interieur is wat anders. Mooier kan ik trouwens niet zeggen. Dat van de gp is simpeler maar wel strakker vind ik.

En weet trouwens niet of het een rol speelt Sander, maar de opbergmogelijkheden/aflegruimtes in de punto zijn echt slecht. In een evo past er vrijwel niets in het dashboardkastje bijvoorbeeld, en ook de deurvakken enzo stellen weinig voor.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Een tjet zou inderdaad dan de eerstvolgende keuze zijn.
De vraag is alleen of je die krijgt met een redelijke km stand voor maximaal 4500 euro.

Maakt het daarin nog uit welke versie je kiest? Over de tjet kan ik helemaal weinig info vinden m.b.t. zwakke(re) punten.

400 personen welke roepen dat het een @#€! auto is omdat ze een keer een accu moesten vervangen kijk ik natuurlijk niet naar. 10x hetzelfde verhaal over een 6 bak die volledig gereviseerd moet worden wel.

Hier las ik iets over de distribitieketting, klopt dat?
Geen voorgeschreven interval maar wel al velen gebroken of gerekt. Dus beter preventief vervangen.
Plaats reactie