Versnellingsbakolie vervangen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Versnellingsbakolie vervangen

Bericht door Puntoman »

Dit staat nog op mijn to-do lijstje.

Iemand die het interval weet? zal ongetwijfeld hoog liggen.
Waar zal ik het mee vervangen , een hoogvisceuze neem ik aan, nog aan te bevelen om er een additief bij te doen?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Bericht door J.V. »

In principe wordt gezegd dat het nooit vervangen hoeft worden/een gemiddeld autoleven mee gaat.
Bij mij heb ik de versnellingsbakolie laten vervangen rond de 60.000 km (na 9 jaar). Schakelt merkbaar beter.

Voor de soort olie: kijk even in je boekje, daar staat precies welke specificatie de olie moet hebben. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Bericht door Puntoman »

Ik zag deze: https://www.youtube.com/watch?v=unQVtk4 ... gs=pl%2Cwn" onclick="window.open(this.href);return false; , waarin ik een GP zie met iets van 13.000 op de teller en waar ze de olie van wisselen. Je hoeft de taal niet te begrijpen om te zien dat de olie erg vervuild is en dat er misschien iets mis is in de motor. Mjah 13.000 km
Ik heb er 240.000 op staan en schakelen naar z'n 1 en R is niet echt vloeiend te noemen.

Grappig trouwens dat Mario hier Hollandsche olie aanbeveelt :lol:

In het boekje staat SAE 75W-85 , maar mijn model staat niet genoemd , wel het volume : 1,5 kg (enig idee hoe dat vertaald naar liter is?)
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Bericht door Puntoman »

Vandaag toch maar deze olie eens vervangen. volgens boekje: Controle elke 80.000 km.
Hoe doe je dat eigenlijk? om te controleren moet het zien , en om het te zien moet het eruit.
ennieweez, 1,45 L eruit gehaald en iets meer dan 2,0 L erin gemikt.

Voor de liefhebber: 75W-85 / 75W-90 heeft een viscositeit van ca 0,88 g/ml , volgens het boekje moet er 1,5 kg in, dat zou dam 1,70 L zijn. Maar van wat ik weet moet je die bak volgooien en dat was bij mij iets meer dan 2,0 L (of ik had olie met een veel lagere viscositeit , maar dan zou het niet meer volgens SAE specs zijn, vreemd om een vloeistof in een gewichtseenheid in het boekje te zetten)

De oude olie leek nog wel een beetje transparant maar een foto zegt meer:

Afbeelding

Merkbaar beter schakelen, iets stiller en ik heb iets aan vermogen gewonnen. ~~
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Bericht door Fixma »

Ik heb een 1.9 met een 6 bak. Wou de olie controleren maar plug zit halverwege dus loopt meteen eruit..
Wat er er nu in zit is de rode automatische versnellingsbak olie. Wat ik zelf niet verwacht had.. Is het misschien beter om met "normale" zwarte versnellingsbak olie te vervangen?? Geen idee waar de vulopening zit..
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Bericht door Puntoman »

Volgens spec gebruik je een 75W-85 / 75W-90 GPL4 of GPL4+ / 5 . die rode olie is meen ik van een andere samenstelling . differentieel olie is meen ik nooit zwart, altijd transparant.

de dop om de olie eruit te krijgen zit aan de achterzijde van de versnellingsbak , meestal een inbus, om te vullen kijk je aan de andere zijde (dus voorzijde van het differentieel) en ca 20 cm hoger , daar vind je een iets grotere inbusdop om te vullen.
Vullen is niet erg makkelijk, ik had de mazzel dat ik voldoende ruimte had om er een trechter met een flexibel vulmondje in te kunnen steken.
Met minder ruimte kun je wellicht flessen kopen waar al een vulslang op de dop zit, anders heb je mogelijk een oliespuit nodig, wat een stuk onhandiger is omdat de inhoud ca 700-900 ml is, je zal dan 3-4x je spuit moeten vullen.

Maar die rode olie zal er met een reden ingespoten zijn, dus voordat je overgaat even Kroon olie of zo bellen voor advies.
Olie met de juiste specs vind je hier https://bit.ly/2LUn0wi" onclick="window.open(this.href);return false; .
Plaats reactie