NordicGP2006


Schroefdraad motorsteun

Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Puntoman » do sep 27, 2018 21:50

Hey allen ,

van 2 van de 4 schroefdraden die de motor ingaan voor de laterale motorsteun is het schroefdraad half kapot. dwz, kan ze er nog wel in draaien maar vastzetten niet. Niet dat ze er uit kunnen trillen oid, maar meer dan 40 Nm kan ik er niet op zetten.

nummer 2 op deze tekening: https://fiat.7zap.com/en/fpun/2y/19903310-099/100/3+10003s00+1-0/#2
partnr 46547701 , kan nergens de specs vinden van deze bout , behalve dat het een 15 mm kop heeft, geen idee dus met wat ik moet gaan repareren.

Helicoil misschien ? of opboren naar groter en nieuwe draad tappen? en dan met welke maat?
Als er groter in moet wordt het misschien problematisch want in de support zijn er uit m'n hoofd 2 stuks die verzonken komen te zitten.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 143
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor damted » zo sep 30, 2018 21:20

Laat me raden: distributie / waterpomp recent vervangen ?

Ik heb zelf 1 schroefdraad die slecht is, maar die kon ik nog wel aardig vastzetten, de rest vangt het gelukkig wel op.
Helicoil is waarschijnlijk de oplossing.
Met helicoil boor je wel wat uit, maar komt er toch iets van een busje in, die mogelijk weer dezelfde schroefdraadmaat heeft als je huidige bout.
Meet even de buitenmaat en de spoed van je schroefdraad op, of neem gewoon zo'n bout mee en informeer eens bij een motoren revisiebedrijf, die zijn vaak beter uitgerust op dit soort speciale klusjes.
Zelf zo'n setje kopen is zeker voor zo'n eenmalig klusje best duur.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
 
Berichten: 549
Geregistreerd: zo jun 17, 2012 17:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Puntoman » zo sep 30, 2018 22:16

Probleem begon al voordat ik de motorsteun moest verwijderen.
Die torx bouten op de motorsteun (zowel die het chassis als die de motorsteun in gaan) waren zo idioot vast gedraaid , dat eentje afbrak in de motorsteun en een tweede doldraaide in het chassis.
Moest dus de motorsteun vervangen, er was geen mogelijkheid om het restje eruit te krijgen.

De bouten die de motorsteun op z'n plek houden , ook te zwaar aangedraaid. De halve interne schroefdraad kwam mee op de bout.

Uitboren zal ook niet eenvoudig zijn, veel plek heb je daar niet. Misschien met een haakse kop, een korte boor en daarna een kortere bout.

Heb hier een paar revisie bedrijfjes gevraagd, beste werk kunnen ze leveren als ze werkruimte genoeg hebben, lees: motor eruit.
Vandaar op zoek naar een iets minder professionele, minder omvangrijke oplossing.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 143
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor willeme1 » zo sep 30, 2018 22:48

https://pim.liqui-moly.de/pidoc/P001425 ... 0.0-nl.pdf

paar sleuven in de bout en in boutgat en het komt nooit meer los.
of als je ruimte hebt een draadeind plaatsen met het kneedmetaal
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 85
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Puntoman » zo sep 30, 2018 23:12

De epoxy oplossing had ik ook gezien. Dat "nooit meer los" geloof ik wel, heb inmiddels al wat extreme tests gezien.

Even theoretisch: een bout erin met die meuk, dat zit echt zo vast als een huis, maar wat dacht je van een tapeind ? dan kan de steun er nog af.
Of zou ik het naderhand nog kunnen bewerken (bijv schroefdraad tappen)?

Ken het spul verder niet zo , zag alleen dat het idioot sterk is
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 143
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor willeme1 » ma okt 01, 2018 11:39

Draadeind tapeind is het beste als je de ruimte ervoor kan vinden. Als de onderste gaten verrot zijn heb je die ruimte met ingebouwde motor denk ik niet of je moet een hoop losmaken kwa motorsteunen, aandrijfassen en bedrading om het blok zover op te kunnen krikken/takelen zonder iets te beschadigen
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 85
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Puntoman » ma okt 01, 2018 17:43

Je kunt het blok zover opkrikken dat je de bouten er nog normaal in kan schuiven. Dus dat lijkt me het beste voorstel.
de steun zit met 4 bouten vast
1-----------2
3---4

1 en 4 zijn rot.

Thanks. Wederom wat geleerd ;)
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 143
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor damted » ma okt 01, 2018 19:15

Houd me op de hoogte van je gekozen oplossing.
Wellicht interessant.
Als je een bedrijf hebt gevonden die "op locatie" zou kunnen werken, dan kun je thuis de boel loshalen en wat opkrikken, zodat zij bv een helicoil kunnen plaatsen.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
 
Berichten: 549
Geregistreerd: zo jun 17, 2012 17:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Puntoman » ma okt 01, 2018 20:04

Vooralsnog lijkt de minst kostbare operatie ook een van de beste.
dwz. Ik haal een paar draaideinden , laat daar een sleufje in frezen die gaat tot net buiten de interne draad.
Ik kan het dan vervolgens met dat vloeibare staal "volgieten" en het draadeind erin draaien, waarbij het overschot via het sleufje naar buiten kan.
Overtollig vloeibaar staal weghalen, droogtijd respecteren, vastzetten met een paar moeren en ringen en geen extreme momenten hanteren.
Het aanhaalmoment kan ik niet vinden , maar gezien de lengte/grootte van de bouten en hoe waanzinnig vastgetrokken ze waren, gok ik zo rond de 80-90 Nm.
De vraag is alleen of ik dan die epoxy niet naar de *** trek.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 143
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor willeme1 » di okt 02, 2018 1:13

Vergeet geen horizontale sleuf in het boutgat. In de lengte heeft het weinig nut.
Het draadeind/tapeind/bout blijft door de draad al vast zitten en door de sleuven in het boorgat kan het dan niet weg
Meer als 70nm zou ik niet doen daar de site 80nm als max opgeeft.

Als je het blok zover kunt kantelen kun je er toch ook draad in tappen, eerste overmaat bout erbij zoeken en klaar ?
willeme1
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 85
Geregistreerd: wo maart 21, 2018 19:00

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Puntoman » di okt 02, 2018 16:58

Overmaat is nu net het punt.
Grote bouten gaan niet door de motorsteun heen.
Dan zou ik ook de motorsteun op moeten boren en waar ze er in gaan zit al weinig vlees.
Dus een keuze tussen zwakkere motorsteun of wellicht zwakkere bevestiging van 50% van de bouten

Verder kan ik er nog wel een tapeind inschuiven-draaien, maar een schroefdraad tappen zou ik toch iets meer ruimte moeten hebben, op het punt waar ik de tap moet draaien zit ik dan op het chassis thv de motorsteun die aan het chassis zit.Je kan de motor opkrikken tot zn maximale punt, dan kun je net met een verlengstuk en een kleine ratel de bouten los krijgen. voor een normale ratel is er al geen plek.

Theoretisch zou zonder twijfel een nieuwe schroefdraad de oplossing zijn, praktisch wordt dit een stuk lastiger.
Nu ben ik weinig bekend bij draden tappen, wellicht is er een oplossing voor in °tight spaces° .
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 143
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Jasper3011 » wo okt 03, 2018 19:43

Ik ben zelf geen fan van vloeibaar staal, ben ook sceptisch dat het gaat werken. Lukt het ook niet met een haakse boormachine om het gat op te boren om er er daarna een helicoil in te draaien.
Jasper3011
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 38
Geregistreerd: ma okt 03, 2016 22:18

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Puntoman » wo okt 03, 2018 20:48

Moet de helicoil ongeveer even lang zijn als de orginele draad?
Ik zie nergens langen coils beschikbaar, vandaar.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 143
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Jasper3011 » wo okt 03, 2018 22:23

Nee dat hoef niet perse, je kan de helicoil aan het begin van het gat laten beginnen. Wel een drup loctite aan de buitenkant van de helicoil doen al deze gemonteerd wordt, zodat de helicoil niet gaat meedraaien met de bout.
Jasper3011
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 38
Geregistreerd: ma okt 03, 2016 22:18

Re: Schroefdraad motorsteun

Berichtdoor Puntoman » wo okt 03, 2018 22:35

Ik zou dus ook meerdere helicoils erin kunnen draaien om een langere schroefdraad te creëren?
Is er nog maar een probleem. ook voor de helicoil zag ik dat je een schroefdraad moet tappen.

Als ik nu eerst zo'n kort boortje gebruik waarmee je ook direct een draad tapt? dan zou ik mogelijk ruimte gecreëerd hebben voor een normale taptool.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 143
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Volgende

Keer terug naar Techniek en Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten