Schroefdraad motorsteun

Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Schroefdraad motorsteun

Bericht door Puntoman »

Hey allen ,

van 2 van de 4 schroefdraden die de motor ingaan voor de laterale motorsteun is het schroefdraad half kapot. dwz, kan ze er nog wel in draaien maar vastzetten niet. Niet dat ze er uit kunnen trillen oid, maar meer dan 40 Nm kan ik er niet op zetten.

nummer 2 op deze tekening: https://fiat.7zap.com/en/fpun/2y/199033 ... s00+1-0/#2
partnr 46547701 , kan nergens de specs vinden van deze bout , behalve dat het een 15 mm kop heeft, geen idee dus met wat ik moet gaan repareren.

Helicoil misschien ? of opboren naar groter en nieuwe draad tappen? en dan met welke maat?
Als er groter in moet wordt het misschien problematisch want in de support zijn er uit m'n hoofd 2 stuks die verzonken komen te zitten.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door damted »

Laat me raden: distributie / waterpomp recent vervangen ?

Ik heb zelf 1 schroefdraad die slecht is, maar die kon ik nog wel aardig vastzetten, de rest vangt het gelukkig wel op.
Helicoil is waarschijnlijk de oplossing.
Met helicoil boor je wel wat uit, maar komt er toch iets van een busje in, die mogelijk weer dezelfde schroefdraadmaat heeft als je huidige bout.
Meet even de buitenmaat en de spoed van je schroefdraad op, of neem gewoon zo'n bout mee en informeer eens bij een motoren revisiebedrijf, die zijn vaak beter uitgerust op dit soort speciale klusjes.
Zelf zo'n setje kopen is zeker voor zo'n eenmalig klusje best duur.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door Puntoman »

Probleem begon al voordat ik de motorsteun moest verwijderen.
Die torx bouten op de motorsteun (zowel die het chassis als die de motorsteun in gaan) waren zo idioot vast gedraaid , dat eentje afbrak in de motorsteun en een tweede doldraaide in het chassis.
Moest dus de motorsteun vervangen, er was geen mogelijkheid om het restje eruit te krijgen.

De bouten die de motorsteun op z'n plek houden , ook te zwaar aangedraaid. De halve interne schroefdraad kwam mee op de bout.

Uitboren zal ook niet eenvoudig zijn, veel plek heb je daar niet. Misschien met een haakse kop, een korte boor en daarna een kortere bout.

Heb hier een paar revisie bedrijfjes gevraagd, beste werk kunnen ze leveren als ze werkruimte genoeg hebben, lees: motor eruit.
Vandaar op zoek naar een iets minder professionele, minder omvangrijke oplossing.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door willeme1 »

https://pim.liqui-moly.de/pidoc/P001425 ... 0.0-nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

paar sleuven in de bout en in boutgat en het komt nooit meer los.
of als je ruimte hebt een draadeind plaatsen met het kneedmetaal
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door Puntoman »

De epoxy oplossing had ik ook gezien. Dat "nooit meer los" geloof ik wel, heb inmiddels al wat extreme tests gezien.

Even theoretisch: een bout erin met die meuk, dat zit echt zo vast als een huis, maar wat dacht je van een tapeind ? dan kan de steun er nog af.
Of zou ik het naderhand nog kunnen bewerken (bijv schroefdraad tappen)?

Ken het spul verder niet zo , zag alleen dat het idioot sterk is
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door willeme1 »

Draadeind tapeind is het beste als je de ruimte ervoor kan vinden. Als de onderste gaten verrot zijn heb je die ruimte met ingebouwde motor denk ik niet of je moet een hoop losmaken kwa motorsteunen, aandrijfassen en bedrading om het blok zover op te kunnen krikken/takelen zonder iets te beschadigen
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door Puntoman »

Je kunt het blok zover opkrikken dat je de bouten er nog normaal in kan schuiven. Dus dat lijkt me het beste voorstel.
de steun zit met 4 bouten vast
1-----------2
3---4

1 en 4 zijn rot.

Thanks. Wederom wat geleerd ;)
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door damted »

Houd me op de hoogte van je gekozen oplossing.
Wellicht interessant.
Als je een bedrijf hebt gevonden die "op locatie" zou kunnen werken, dan kun je thuis de boel loshalen en wat opkrikken, zodat zij bv een helicoil kunnen plaatsen.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door Puntoman »

Vooralsnog lijkt de minst kostbare operatie ook een van de beste.
dwz. Ik haal een paar draaideinden , laat daar een sleufje in frezen die gaat tot net buiten de interne draad.
Ik kan het dan vervolgens met dat vloeibare staal "volgieten" en het draadeind erin draaien, waarbij het overschot via het sleufje naar buiten kan.
Overtollig vloeibaar staal weghalen, droogtijd respecteren, vastzetten met een paar moeren en ringen en geen extreme momenten hanteren.
Het aanhaalmoment kan ik niet vinden , maar gezien de lengte/grootte van de bouten en hoe waanzinnig vastgetrokken ze waren, gok ik zo rond de 80-90 Nm.
De vraag is alleen of ik dan die epoxy niet naar de *** trek.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door willeme1 »

Vergeet geen horizontale sleuf in het boutgat. In de lengte heeft het weinig nut.
Het draadeind/tapeind/bout blijft door de draad al vast zitten en door de sleuven in het boorgat kan het dan niet weg
Meer als 70nm zou ik niet doen daar de site 80nm als max opgeeft.

Als je het blok zover kunt kantelen kun je er toch ook draad in tappen, eerste overmaat bout erbij zoeken en klaar ?
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door Puntoman »

Overmaat is nu net het punt.
Grote bouten gaan niet door de motorsteun heen.
Dan zou ik ook de motorsteun op moeten boren en waar ze er in gaan zit al weinig vlees.
Dus een keuze tussen zwakkere motorsteun of wellicht zwakkere bevestiging van 50% van de bouten

Verder kan ik er nog wel een tapeind inschuiven-draaien, maar een schroefdraad tappen zou ik toch iets meer ruimte moeten hebben, op het punt waar ik de tap moet draaien zit ik dan op het chassis thv de motorsteun die aan het chassis zit.Je kan de motor opkrikken tot zn maximale punt, dan kun je net met een verlengstuk en een kleine ratel de bouten los krijgen. voor een normale ratel is er al geen plek.

Theoretisch zou zonder twijfel een nieuwe schroefdraad de oplossing zijn, praktisch wordt dit een stuk lastiger.
Nu ben ik weinig bekend bij draden tappen, wellicht is er een oplossing voor in °tight spaces° .
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door Jasper3011 »

Ik ben zelf geen fan van vloeibaar staal, ben ook sceptisch dat het gaat werken. Lukt het ook niet met een haakse boormachine om het gat op te boren om er er daarna een helicoil in te draaien.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door Puntoman »

Moet de helicoil ongeveer even lang zijn als de orginele draad?
Ik zie nergens langen coils beschikbaar, vandaar.
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door Jasper3011 »

Nee dat hoef niet perse, je kan de helicoil aan het begin van het gat laten beginnen. Wel een drup loctite aan de buitenkant van de helicoil doen al deze gemonteerd wordt, zodat de helicoil niet gaat meedraaien met de bout.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Schroefdraad motorsteun

Bericht door Puntoman »

Ik zou dus ook meerdere helicoils erin kunnen draaien om een langere schroefdraad te creëren?
Is er nog maar een probleem. ook voor de helicoil zag ik dat je een schroefdraad moet tappen.

Als ik nu eerst zo'n kort boortje gebruik waarmee je ook direct een draad tapt? dan zou ik mogelijk ruimte gecreëerd hebben voor een normale taptool.
Plaats reactie