Voorstellen en een vraag (volgorde cilinders)

Plaats reactie
EvoII
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 23, 2018 22:05

Voorstellen en een vraag (volgorde cilinders)

Bericht door EvoII »

Dag Beste Mensen.

Nieuw hier, wel zo netjes me voor te stellen.
Mijn naam is Peter en er staat hier een Fiat Punto Evo sinds nieuw ( 2010) voor de deur.
Naast twee Volvo 740's waar ik aardig druk mee kan zijn. En waar je ook niet bang mee moet zijn om zelf lekker te sleutelen.
Ben ook op het forum voor die auto's te vinden en weet wat de waarde is van de verzamelde kennis die daar en hier ongetwijfeld ook te vinden is. Dus mij hier maar geregistreerd.
De Fiat was probleemloos tot nu toe. ( 130k)
Maar hij moet nog lang mee en de kans dat er wat aan zal zijn met de loop der jaren wordt alleen maar groter.

Recent echter een achterruitmechanisme defect ( rechtsachter) maar dat komt goed.
Maar nu de melding "laat gloeibougies controleren". Helder.
Maar ik ga dit zelf aanpakken. OBD2 kastje aangeschaft. Moet nog nader uitlezen.
En erachter komen welke het is. Heb al de topics over dit onderwerp al uitgevlooid maar 1 ding vind ik niet.
Bij de volvo ben ik gewend de cilinders te tellen vanaf de distributieriem zijde 1,2,3,4
Maar de 1.3 mjet heeft geen distributieriem.
Tel ik van links naar rechts als ik voor de auto sta en naar de motor kijk ?

Met vriendelijke groet Peter
EvoII
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 23, 2018 22:05

Re: Voorstellen en een vraag (volgorde cilinders)

Bericht door EvoII »

Oeps.
Zie nu dat er een voorstel topic is.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Voorstellen en een vraag (volgorde cilinders)

Bericht door willeme1 »

Als je ervoor staat zit links de distributieketting. als je in de buurt van Winschoten woont kan ik je ecu uitlezen en meteen zeggen welke gloeibougie stuk is of wat er aan de hand is. anders kun je ze zonder te demonteren doormeten, alle weerstand boven de 1 ohm is stuk. Vervangen ervan is met geschikt gereedschap een uur werk.Welkom trouwens
EvoII
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 23, 2018 22:05

Re: Voorstellen en een vraag (volgorde cilinders)

Bericht door EvoII »

Thx willeme1.
Heb ik tenminste een referentie.
Nee ik zit in het pittoreske Arnhem.
Dus das wel een eindje weg, maar dank voor je aangeboden hulp.
Mijn gedachte was ook eerst weten, dus dat betekent meten of uitlezen.
Ik kan ze wel alle vier meteen vervangen maar ze zijn niet allemaal even goed bereikbaar.
Dan heb je nog het risico op afbreken. En if it ain't broke don't fix it is mijn motto. In dit geval dan.
Dus ik wil eerst weten welke stuk is.

Meten kan denk ik door te meten over de centrale electrode en massa ?
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Voorstellen en een vraag (volgorde cilinders)

Bericht door willeme1 »

ja stekkers eraf en meten maar. Met 1/4 doppendoosje en lange dop 9 met kniestukje kun je zonder demontage turbo er goed bij. afbreken doen ze niet zo gauw en vastzetten met gevoel en niet te vast, bij mister auto of autodoc ben je voor 4/5 tientjes klaar. Van ngk heb ik wel 3 gebruikte liggen kun je hebben voor 2 tientjes
Goede diagnose apparaatje is Foxwell 520 pro, kun je alles mee uitlezen en inleren.

succes
EvoII
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 23, 2018 22:05

Re: Voorstellen en een vraag (volgorde cilinders)

Bericht door EvoII »

Hoi
Ja. ik een obd2 ding gekocht, Die liet dus mooi niet zien welke cilinder het betreft.
Maar naar de garage gegaan. Het blijkt de gloeibougie van cilinder 4 te betreffen.
Die is makkelijk bereikbaar heb ik al gezien. Ik ga alleen die vervangen voor nu.
Dashboard zegt alleen maar dat de gloeibougies gecontroleerd moeten worden.
Een nogal weinig specifieke melding. Maar ik wil in ieder geval voorkomen dat er nog eentje stuk gaat zonder dat je het door hebt. Die melding moet dus weg. Dus we gaan die van cilinder 4 eerst maar eens vervangen.
Die Foxwell 520 pro tip ga ik even uitpluizen.
Dank daarvoor.
Plaats reactie