NordicGP2006

Afwijking verbruik boordcomputer

Afwijking verbruik boordcomputer

Berichtdoor tommieboy » do okt 25, 2018 18:52

Het verbruik van mijn 1.4 Starjet wijkt in de praktijk erg af van de boordcomputer.
Ik had volgens de boordcomputer en GPS 620km gereden. De boordcomputer gaf een gemiddeld verbruik van 1l/16,5km aan. Ik kon echter 43 liter tanken wat neer komt op nog geen 1 op 14,5. Dit is me over meerdere tankbeurten opgevallen.
Hebben meer mensen dit 'probleem'?
tommieboy
VIP Membro
VIP Membro

Topic starter

Re: Afwijking verbruik boordcomputer

Berichtdoor Neidjel » wo okt 31, 2018 21:28

Ik heb dit ook. De ene keer wat erger dan de andere keer maar het komt vrijwel nooit voor dat het overeenkomt, en als het wel een keer zo is dan is de volgende tank heel 'slecht' dus ligt het waarschijnlijk meer aan het net iets meer of net iets minder brandstof tanken de keer erna. Mijn verschillen zijn wel wat kleiner dan bij jou. Mijn boordcomputer staat op L/100km dus ik weet niet precies hoe het omgerekend is maar bij mij scheelt het meestal zo'n 0,4-0,7L/100km geloof ik.
Neidjel
VIP Membro
VIP Membro

Berichtdoor AndreS » ma nov 05, 2018 13:28

Al zolang ik mijn Multijet heb, nu 8 jaar, geeft de boordcomputer een halve tot één liter per 100 km te weinig aan.
Een veel voorkomend getal is 3,8 l/100 km (1 : 26,3), waar ik in werkelijkheid ongeveer 1 : 22 heb gereden.
Mijn (BMW)motor geeft ook te weinig aan, zei het niet zo extreem. De klant (die het niet zelf nameet) een prettig gevoel geven?
AndreS
Nuovo Arrivato

Berichtdoor Puntoman » vr nov 09, 2018 2:28

Grappig, ik heb juist het tegenovergestelde.
sinds ik al dat groot onderhoud en reparaties klaar had, doe ik juist meer dan dat de boordcomputer aangeeft.

Mogelijke afwijkingen zou je kunnen vinden in:
-juistheid van de gemeten snelheid
- juistheid van de sensor die het debiet meet
- Type benzine. Sind ik geen druppel meer in Nederland tank (uitsluitend B, F of D) haal ik ook meer km's uit een liter , eerlijk gezegd vraag ik me af of ze in NL de benzine vermengen met goedkope onbruikbare rommel.
Puntoman
Nuovo Arrivato

Keer terug naar Techniek en Onderhoud