Temperatuur probleempje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Temperatuur probleempje

Bericht door Puntoman »

Hey allen,

de temperatuur van de motor loopt op tot de juiste waarde, dan zie ik dat de thermostaat zich opent en de temperatuur zakt. Normaliter zie ik dit 1x gebeuren (bij kouder weer dan) maar nu elke keer als hij op temperatuur is.

Verwarming is overigens ook sterk ondermaats.

kijk even naar het filmpje https://youtu.be/uF9DfrYgzaE (met excuus voor het trillen- valt niet mee sturen en filmen tegelijkertijd)

Ik verlies geen KVS, systeem is goed ontlucht, KVS staat in expansievaatje op max, thermostaat is zo'n 8 maanden geleden vervangen.

Toch lijkt dit op een thermostaatprobleem of moet ik het ergens anders zoeken ?

Alvast dank voor het meedenken!
Autopiloot
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: za dec 10, 2016 17:21

Re: Temperatuur probleempje

Bericht door Autopiloot »

Ik zou ook het eerste denken aan een niet goed werkende thermostaat.
Kan natuurlijk een keer voorkomen , ik had bij mijn vorige Punto ook 2 keer achter elkaar dat ding kapot.
Rimanere guida sicura
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Temperatuur probleempje

Bericht door Puntoman »

Thermostaat vervangen, koelsysteem geflushed en nieuwe koelvloeistof erin, probleem lijkt zo goed als weg, verwarming doet het weer prima.

Toch herik nu een ander probleempje erbij. de radiator moet ontlucht worden en die plastic schroef (die 13 mm) is zo gaar als boter.
Vastzittende moeren hebben we een rits oplossingen voor maar een gare plastic schroef?
Dat kleding zit bovenop de radiator en je hebt nauwelijks plek , een dop krijg je er niet op, een grote kruiskop krijg je er niet in want dat ding zit in een soort van frame oid .

Voor zover er lucht in de radiator blijft moet dat er natuurlijk uit, al vraag ik me af of er na 50 km nog wel lucht in zit, het reservoir is het hoogste punt en met de terugloop vanaf de thermostaat zou vet aanwezig lucht in het reservoir geperst worden.

Ideeën iemand ?
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Temperatuur probleempje

Bericht door Jasper3011 »

Knijpen in de slangen werkt ook goed, en wanneer de motor loopt even het schroefje loshalen die zich bevindt in het knietje van de slang richting de kachel radiateur (niet doen bij warme motor, en de dop van het KVS reservoir los laten anders kan je kruipend opzoek naar het schroefje :lol: )
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Temperatuur probleempje

Bericht door Puntoman »

Met knijpen heb ik al een aardig resultaat , ik kan echter het genoemde schroefje niet vinden.

De aanvoer naar de kachel loopt bij mij vanaf thermostaat , de afvoer gaat richting reservoir meen ik.
in dat kniestukje zou een ontluchtnippel zitten?
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Temperatuur probleempje

Bericht door damted »

Dat plastic schroefje bovenop de radiator is dacht ik 14mm.
Ik gebruik altijd zo'n multitool uit zo'n fietsgereedschap setje.
Die past er precies op.
zo iets dus:
https://nl.aliexpress.com/item/WEST-BIK ... 58356.html" onclick="window.open(this.href);return false;
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Plaats reactie