Ontstekingskaarsen GP 1.2 muurvast

Plaats reactie
Roger 1962
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 13:44

Ontstekingskaarsen GP 1.2 muurvast

Bericht door Roger 1962 »

Hoi , even voorstellen , ik ben Roger en heb ongeveer al 10 jaar een GP 1.2 benzine - 3 deurs versie met 116000 KM op de teller ! Heb nog nooit zware kosten gehad buiten een ruitenwissermotor ( en dat was dan nog in garantie ! ) Voort enkel het reguliere onderhoud ( olie , remmen + remschijven en banden ) Dus ik kan stellen dat ik best tevreden ban van dit wagentje …..Nu wou ik onlangs even een nieuwe luchtfilter en nieuwe bougies vervangen ...is niet gelukt , de bougies zitten muurvast en heb zelfs de bougiesleutel in frut gedraaid...Nu moet ik eerlijkheidshalve wel melden dit de bougies er ongeveer 70 000 Km inzitten ( de motor draait nog steeds onberispelijk en start altijd vlot )

Zijn er mensen die trucjes kennen om de bougies los te krijgen zonder ze af te breken ? ~~
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Ontstekingskaarsen GP 1.2 muurvast

Bericht door damted »

Zorg er in ieder geval voor dat je goed gereedschap hebt.
Dus goede 6-kant dop gebruiken en op de juiste manier de kracht erop zetten, zodat alle kracht omgezet wordt in ronddraaien en geen zijdelingse belasting.

Advies on dit juist met een warme of koude motor te doen heb ik niet.
(Wat is wijsheid hier ?)

Je zou de bougies kunnen proberen los te weken met goede kruipolie (niet op het porselein spuiten)
en ze een paar nachtjes laten weken.

Andere adviezen zoals "waarom zo laat vervangen" heb je nu niets meer aan :(
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Roger 1962
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 13:44

Re: Ontstekingskaarsen GP 1.2 muurvast

Bericht door Roger 1962 »

Hoi , idd de bougiessleutel was er een van de Gamma van 6 € , dus geen bal waard ….ik denk dat ik hem rap even binnen doe bij de garage , das het veiligste denk ik ... :P
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Ontstekingskaarsen GP 1.2 muurvast

Bericht door Odelot »

Lijkt mij dat het met koude motor beter gaat. Als metaal warm wordt zet het uit.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Roger 1962
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 13:44

Re: Ontstekingskaarsen GP 1.2 muurvast

Bericht door Roger 1962 »

Idd , klopt misschien wel ...maar de alu-cilinderkop zet vlugger uit dan het staal van de bougies dus volgens mee moet hij toch een beetje warm staan alvorens ik nog eens probeer …..ik heb trouwens geen enkele poging meer gedaan ==> veel te koud .. :D :D :D
Plaats reactie