Krakende voorvering ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Krakende voorvering ?

Bericht door Puntoman »

Hey allemaal,

allereerste allen een geweldig 2019 toegewenst!

Fiat blijft me verbazen met diverse bijna onoplosbare probleempjes.
Ik zocht even op het forum en kwam dit draadje tegen: https://forum.grandepuntoclub.nl/viewto ... e&start=30

Nu merk ik vandaag voor het eerst dat ik dat links voor heb.

Eerder in de zomer al de schokbrekers en de taatspotten vernieuwd, de stabilisator stangen worden genoemd als oorzaak, maar velen hebben die ook vervangen zonder succes. Op een ander forum zag ik dat een monteur een kiezelsteen uit de schotel van de schokbreker weggehaald had, wat het probleem oploste.

Aangezien hier velen last van hebben gehad hoop ik op wat meerdere inzichten voordat ik er weer nieuwe onderdelen tegenaan gooi. Die stangen kosten weinig bij onze duitse vrienden (tientje / stuk) , maar ja voordat ik het wiel etc er weer af moet trekken , hoor ik graag jullie ervaringen en meningen.

Alvast dank !!
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Krakende voorvering ?

Bericht door Fixma »

Ik heb bij mijn GP beide veren, stabilisatorstangen en taatspotten vervangen. Nauwelijks een jaar later had ik gekraak aan de linkerkant, vooral als ik achteruit had gereden en daarna voorruit.
Dacht meteen aan de taatspot maar die had ik al vervangen.. Toch weer gedaan en probleem opgelost. Bleek dat hij niet echt lekker op de veer zat en dus weer defect raakte.

Heb nu alleen een klappende onderstel met lichte hoge trilling bij hogere snelheden.. Denk dat het tussen lager is maar kan geen speling voelen..
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Krakende voorvering ?

Bericht door Puntoman »

Taatspotten zitten er nauwelijks 3 maanden in.
het bekende kraken tijdens sturen is geheel weg.

Als die lagers in de taalspot wederom naar de kl*** zijn zou het dak van de spot op het huisje draaien en zou ik ook kraken tijden sturen moeten ondervinden (?)

Klapperend onderstel - eerste verdachte zou de fusiekogel zijn. Verder alles wat een stootrubber heeft.

Kan ook zijn dat er iets anders "klappert" wat lijkt op je onderstel. kan behoorlijk zoekwerkje zijn.
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Krakende voorvering ?

Bericht door Algon »

Is dit alleen bij een koude motor? Hoor je dit dan als je bijvoorbeeld over een korte maar vrij hoge drempel rijdt?
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Krakende voorvering ?

Bericht door Puntoman »

koud of warm , geen verschil.

Alle drempels hier zijn van de hoogte irritant tot schokbrekerdestroyer.
Plaats reactie