Jvle99 November 2018

Stijgend oliepeil en stank in cabine

Stijgend oliepeil en stank in cabine

Berichtdoor schoof » ma jan 21, 2019 18:45

Na 230K probleemloze en heerlijke kilometers heeft onze geliefde Punto Evo uit 2010 kuren gekregen.

Bij stationair draaien en lage snelheden stinkt het in de cabine behoorlijk naar diesel/uitlaatgassen. Ik vond hierna een erg hoog oliepeil. Er zat duidelijk diesel bij gemengd, dit was te ruiken en de olie was een stuk dunner. Foute boel dus. De auto vervolgens naar de garage van een bekende gebracht. De brandplaatjes zijn allemaal vervangen en de brandstofpomp is (zonder toestemming) gereviseerd.

Het probleem blijkt nu enkele dagen na reparatie onverminderd aanwezig te zijn. Dus voor niks een dikke rekening betaald. Omdat ik het vertrouwen een beetje begin te verliezen ontvang ik graag suggesties!
schoof

Topic starter

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Berichtdoor Cobus » ma jan 21, 2019 21:14

Zou mogelijk kunnen zijn dat hij het regenereren van de roetfilter niet af heeft kunnen maken door regelmatig korte stukjes te rijden.
Dus bij elke keer als hij het regenereren niet af heeft kunnen maken gaat hij bij een volgende start weer opnieuw beginnen.
Dit is voorzover de enigste verklaring die ik zelf ook heb mee gemaakt.
Maar dan met een Renault.
Cobus
Nuovo Arrivato

Berichtdoor schoof » ma jan 21, 2019 21:19

Die beredenering zie ik meer terug op internet. Echter wordt er 80% snelweg gereden met stukken van 60km. Ik heb ook geen melding gehad dat het regeneren niet is afgerond.
schoof

Topic starter

Berichtdoor Cobus » di jan 22, 2019 9:28

Weet niet of je daar een melding van krijgt.
Bij de Renault in ieder geval niet.
Cobus
Nuovo Arrivato

Berichtdoor Jasper3011 » di jan 22, 2019 18:48

Roetfilter zit vol waardoor die constant aan het regenereren is, ooit gelezen dat een roetfilter gemiddeld 160 dkm meegaat. De gemiddelde afstand tot regeneratie kan worden uitgelezen met de multiecuscan. Een andere mogelijkheid is een scheurtje in een van de 2 rubber slangetjes naar de de drukverschil sensor, waardoor de ecu denkt dat het roetfilter vol zit en dus gaat regenereren.
Jasper3011
Nuovo Arrivato

Berichtdoor willeme1 » wo jan 23, 2019 12:04

Ja dat kan, uitlezen om de hoeveel km kan indicatie zijn voor bovengenoemde. als er een lichte tik in de motor zit bij weinig gasgeven of constant rijden kan het ook nog zuigerslijtage zijn van 1 of meer zuigers. een van de nadelen der dunne olieen die gebruikt worden.

Roetfilter schoonmaken helpt niet of slechts tijdelijk, als het dat mocht zijn, enige remedie is of vervangen of verwijderen en software uitschrijven (makkie)
willeme1
Nuovo Arrivato

Keer terug naar Techniek en Onderhoud