Punto Evo remschijf gereedschap

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HaroldGTV
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo aug 14, 2016 9:02

Punto Evo remschijf gereedschap

Bericht door HaroldGTV »

Kan het zijn dat de je voor het vervangen van de remschijf van een 1.3 Multijet Punto Evo, speciaal gereedschap nodig hebt?

Ik zie wel gewoon de normale bouten om de remklauw los te halen aan de onderzijde. (zodat je alleen de blokken zou kunnen vervangen. Maar als je de schijven wil vervangen, zit er dan een bijzonder soort bout aan de "achterzijde" ? Een soort van "ster" achtige bout. (Torx look alike) of zit ik helemaal mis?

En voor de schijf zelf.. die zit met 2 torx bouten vast.. Is daar nog een speciaal truukje voor? Want die zitten zo vast. Dat ik bang ben de torx vorm kapot te draaien.
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Punto Evo remschijf gereedschap

Bericht door detroit_diesel »

Tot nu toe ben ik op mijn 1.3 Multijet Punto Evo drie verschillende maten uitwendige torx bouten tegen gekomen: E14, E16, en E18.

Als ik mij niet vergis had ik voor de bracket van de voorremmen E16 nodig. In eerste instantie geprobeerd met een enorme tang maar die bouten zitten echt goed vast. Met een normale zeskant dop gaat het sowieso niet lukken (ook moet hij weer goed vast kunnen uiteindelijk)
Ik zou als ik jou was een compleet setje E-torx doppen kopen op internet of in een gereedschapswinkel voor op een 1/2 inch ratel. Dan heb je voor 2a 3 tientjes altijd de juiste maat in huis en kun je goed kracht zetten. Los kosten die dingen vaak al 10 euro bij de automaterialen zaak.

De fixatieboutjes van de schijf zelf zou je een Slagschroevendraaier voor kunnen gebruiken, dan heb je de meeste kans van slagen zonder ze af te breken. Ze zijn echter niet heel belangrijk want zonder de boutjes wordt de schijf ook gefixeerd door de wielmoeren, het monteren is dan alleen iets meer gepriegel. Ik zou er zelf met een torx bitje aan trekken tot ze hetzij losgaan of afbreken en mocht de torx "vorm" kapot gaan dan gewoon uitboren.

Succes!
Gebruikersavatar
HaroldGTV
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo aug 14, 2016 9:02

Re: Punto Evo remschijf gereedschap

Bericht door HaroldGTV »

Tnx voor je reactie
Plaats reactie