Uitlaatgaslekkage turbo

Plaats reactie
Desmond
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jan 14, 2018 20:57

Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door Desmond »

Goedendag,

Ik heb sinds kort uitlaatgas in de cabine van de auto. Eerst dacht ik aan een lekkende verstuiver, maar die zien er brandschoon uit. Bij de turbo zit veel roet. De buitenkant is schoongemaakt en nu zit er binnen een week opnieuw roet. Duidelijk dat de lekkage daar vandaan komt.

Historie van de auto.
Gekocht met 40.000km en 6 jaar oud (2011).
Zijn dus kleine afstanden mee gereden waardoor het roetfilter waarschijnlijk verstopt is geraakt.
Sinds 1,5 jaar wordt er dagelijks 2x 100 km mee gereden waarvan grote delen snelweg.
In het begin regelmatig blauwe rookwolken door het regenereren, maar sinds enkele weken zie ik die niet meer en zie ik ook geen toename van het verbruik zoals dat voorheen wel regelmatig het geval was bij het regenereren.
Nu staat er 90.000km op de teller.

Vandaag is het motormanagement uitgelezen met een foutcode U1703 (volgens mij uitlaatgas bij het interieurfilter).
Verder geen foutcodes.
Het roetfilter geeft 0% aan wat betreft verzadiging.
Vandaag ook een geforceerde regeneratie uitgevoerd.
Met 3500 toeren voor circa 5 minuten met flinke blauwe rookwolken.
Daarna nog steeds 0% verzadiging. Geen foutcodes.

Mijn theorie is dat het roetfilter verstopt is geraakt en daardoor gas lekt via de turbo.
Klopt het dat de eventueel verstopte drukbuisjes/sensoren in het roetfilter het systeem een signaal geeft om te regenereren? Als de auto denkt dat de verzadiging 0% is, zal er geen vraag voor regenereren komen en raakt het roetfilter nog meer verstopt. Klopt deze redenatie?

Ik denk er nu aan om het roetfilter te laten vervangen in de hoop dat de turbo daarna niet meer lekt. Anders daarna ook nog de turbo reviseren of vervangen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet,
Desmond
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door detroit_diesel »

0% is raar. Wel gemeten met de motor aan?
Volgens mij berekend hij de verzadiging door de druk voor en na het roetfilter te vergelijken. Bij mij loopt het meestal van 3-4% naar 8-9% waarna hij gaat regenereren (350-400 km tussen regeneraties).

Bij mij ruikt het in de cabine ook naar dieselroet als ik bij stoplichten stil sta. langs het asje van de variabele schoepenverstelling lijkt roet te ontsnappen.

Interessant probleem. Ik ben er nog niet helemaal achter dit het beste op te lossen is.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door willeme1 »

Zal al wel een gat in het roetfilter gebrand zijn
Desmond
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jan 14, 2018 20:57

Re: Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door Desmond »

Meting verzadiging roetfilter was met motor aan. Ik had eerder elke 800-1000 km een regeneratie. Nu al een tijdje helemaal niet meer. Komende week een afspraak bij een dieselspecialist voor een betere diagnose.

Waardoor brandt er een gat in het roetfilter? De uitlaatgassen komen zichtbaar (roetvorming op de buitenkant van de turbo) uit de turbo. Of kan het ook uit het roetfilter komen als deze verstopt zit?
Desmond
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jan 14, 2018 20:57

Re: Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door Desmond »

Update

Een nieuw roetfilter kost vanaf € 1000,- ex (de)montage :o
Er blijken alleen originele filters voor dit type te krijgen.
Nog even langs de kwikfit geweest en daar beginnen ze er geeneens aan. Doorverwijzing naar de dealer.
Nu overweeg ik het filter grondig te laten reinigen. In de hoop dat het probleem door het filter is ontstaan.
Ik heb een bedrijf gevonden waar ze voor € 285,- het filter uit elkaar halen, tot 24 uur lang reinigen en dan weer in elkaar lassen. Moet het filter dan wel bij een garage er uit laten halen en er weer in laten zetten.

Ook zie ik bedrijven die er onder hoge druk water doorheen spuiten.

Wordt vervolgd.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door willeme1 »

nieuw filter 375, 00 op marktplaats
of software eruit en filter leegmaken 150 euro
Desmond
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jan 14, 2018 20:57

Re: Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door Desmond »

Bedankt voor de tip (marktplaats) willeme1!
Desmond
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jan 14, 2018 20:57

Re: Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door Desmond »

Wat is eigenlijk de trigger voor een regeneratie? Is dat het drukverschil tussen het begin van het filter en het einde van het filter? En als de 'buisjes' verstopt zijn en het systeem denkt dat er geen verzadiging van het filter is, klopt het dan dat het systeem geen melding krijgt om een regeneratie uit te voeren? Ik vraag me namelijk af of er een defect is bij/in het regeneren.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door willeme1 »

https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... oetfilter/" onclick="window.open(this.href);return false;


Hoe weet het motormanagementsysteem nu wanneer het roetfilter vervuild is? Het roetfilter beschikt naast de 2 temperatuursensoren ook over een drukverschilsensor. Deze meet de verschildruk over het filter. Het zou dus zeer aannemelijk zijn dat het systeem aan de hand van het drukverschil bepaald in welke mate het filter vervuild is Dat doet hij wel maar het gegeven wordt niet gebruikt om het regeneratieproces te starten. In het motormanagement is een algoritme gedefinieerd welke vooral afhankelijk is van toeren en belasting. Daarmee kan het systeem berekenen wanneer het filter verzadigd zal zijn.
Gemiddeld tussen de 350/450 km is normaal bij de fiat 1.3
Desmond
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jan 14, 2018 20:57

Re: Uitlaatgaslekkage turbo

Bericht door Desmond »

Update

Toch nog een keer naar de garage gegaan om de verzadiging van het roetfilter uit te lezen.
Resultaat: 34% verzadiging.
Tegelijkertijd meteen even voor de zekerheid nog een keer naar de verstuivers gekeken en nu waren er wel sporen bij één van de verstuivers zichtbaar. Dan toch een lekkende verstuiver?

Vandaag zijn bij een specialist alle afdichtringen van de verstuivers vervangen voor € 200,-. Er lekte er inderdaad één. De uitlaatgaslucht in de auto is daarmee verdwenen :-]

Dank voor alle tips en suggesties!
Plaats reactie