Olieverbruik Mjet

Waltere21e91
Berichten: 3
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 13:56

Olieverbruik Mjet

Bericht door Waltere21e91 »

Zijn de experts hier bekend met (overmatig) olieverbruik van de 1.3 Mjet (diesel)? Bij onze Evo lijkt ergens olie te "verdwijnen". Er moet vrij regelmatig (ruim 1 liter op (minder dan) 1.000 km) olie bijgevuld worden. Maar het rare is: auto rookt/walmt totaal niet (behalve tijdens het regenereren van het nieuwe imitatie-roetfilter). Ook is het blokje kurkdroog, ligt er geen olie onder en zijn er geen sporen van lekkage vindbaar. Toch verdwijnt die olie ergens... Zou het, mede gezien de km-stand van de auto (bijna 260k) een idee zijn om er gewoon 's wat dikkere olie in te doen? Alle weerstanden/marges/etc zullen met deze km-stand wel wat anders zijn dan bij een nieuw blokje, dus wellicht zit 't hem daar wel gewoon in.

Andere denkrichtingen/ideeën?

Dank alvast voor het meedenken.

Greetz,
Walter.
CarlE
Berichten: 1
Lid geworden op: vr okt 13, 2017 17:44

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door CarlE »

Ik lees even mee, heb sinds kort exact hetzelfde probleem.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door willeme1 »

O
Laatst gewijzigd door willeme1 op di nov 05, 2019 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door Odelot »

Als een 1.3 mjet olie gebruikt moet er wat mis zijn, want ze verbruiken normaalgesproken geen druppel.

Dikkere olie zou ik je niet aanraden. O.a. niet voor de distributieketting.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door willeme1 »

E
Laatst gewijzigd door willeme1 op di nov 05, 2019 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Waltere21e91
Berichten: 3
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 13:56

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door Waltere21e91 »

Dank voor de reacties en denkrichting(-en); met name de carterontluchting en turbo gaan we 's nader onderzoeken. Zit ook niet te wachten op een (nu nog) nieuw roetfilter wat in no-time weer volgeblazen zit met narigheid door de "verdwenen" olie.

Keep you posted!

Greetz,
Walter.
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door detroit_diesel »

willeme1 schreef:
Odelot schreef:
Dikkere olie zou ik je niet aanraden. O.a. niet voor de distributieketting.
Want bij de oudere modellen zonder roetfilter waar dikkere olie 5w40 werd voorgeschreven braken de kettingen nog sneller ?
Had juist de indruk dat dat pas iets is na de invoering van de dunne olie en dat dat voorheen niet voorkwam.
In de startpost van het algemene kettingproblemen topic zie ik dat de auto's met een gebroken ketting inderdaad allemaal van 2010 of later zijn. vraag me af of het ook allemaal punto evo's zijn of dat ook de grande punto er last van heeft.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door Odelot »

Die ecodiesels hebben gewoon lichtere kettingen waarschijnlijk. Roetfilter gaat er inderdaad ook aan met dikkere olie.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door willeme1 »

O
Laatst gewijzigd door willeme1 op di nov 05, 2019 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door Odelot »

Dat is inderdaad wel apart! Heb even gezocht maar bij amt adviseren ze zeker om de juiste olie erin te doen. https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1566479301" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar wel frappant dat die eco modellen zovaak sneuvelen. Nou zijn die waarschijnlijk ook wel véél meer verkocht dan voor die bpm vrije hype. Denk dat hier ook weing mensen aanwezig zijn met 1.3 mjets van voor 2010...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door willeme1 »

I
Laatst gewijzigd door willeme1 op di nov 05, 2019 0:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door Odelot »

Klopt. Daarnaast adviseren ze wel om de voorgeschreven olie te gebruiken. Die lange oliewisselintervallen doen er zeker geen goed aan lijkt me. Als je 30k per jaar rijd zal het minder schadelijk zijn dan bij 15k per jaar misschien, maar het blijft lang. 20k vind ik persoonlijk lang genoeg. Liet het zelf meestal ook ruim voor de 30k verversen. Zelf heb ik geen problemen gehad met de ketting. Reed wel 30-35k per jaar ook.

Heb na de punto een ibiza 6F 1.5 tsi gehad en nu dan een mazda 3, maar die hebben allebei 0W20 nodig. Echt heel dun dus. De ibiza had ook intervallen van 30k. Maar die had wel een distributieriem. De mazda die ik nu heb heeft een ketting. Maar daar heb ik nergens problemen over gelezen nog. Die motor is er ook al 8 jaar. Zal wel een iets stevigere ketting zijn dan die van fiat vermoed ik.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Maikel Meijer
Berichten: 4
Lid geworden op: ma nov 11, 2019 8:20

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door Maikel Meijer »

Hallo,

Ik heb ook bovenstaande probleem. Bij het regeneren van mijn roetfilter verdwijnt er gewoon ruim een halve liter olie door de uitlaat. Mijn blok lekt ook nergens en heeft tot die tijd nooit een druppel verbruikt. De KM stand is 258000. Is er inmiddels een oplossing of bekend wat het probleem veroorzaakt?

Groet Maikel
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door Odelot »

Wel typische problemen dit. Heb er buiten dit topic om nog niets over gehoord of gelezen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Maikel Meijer
Berichten: 4
Lid geworden op: ma nov 11, 2019 8:20

Re: Olieverbruik Mjet

Bericht door Maikel Meijer »

Ik ben vandaag in de garage geweest. De slang van mijn turbo was losgescheurd. Er is een nieuwe besteld. Dat zou van invloed kunnen zijn geweest op het olieverbruik. Zodra de nieuwe erop zit ga ik testen en laat ik jullie weten hoe of wat.

Groet Maikel
Plaats reactie