Geluid stopt met hoog volume

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietofniet
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 02, 2020 21:59

Geluid stopt met hoog volume

Bericht door Pietofniet »

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een subwoofer in mijn 2007 GP gezet. Ik heb deze aangesloten op de audiokabel van de subwoofer die er al in zat (niet diegene met aparte versterker).

De subwoofer is passief met een aparte versterker. De voeding van de versterker loopt direct naar de accu en de grond zit bij de riem bevestigd.

Ik heb nu het probleem dat als ik mijn volume rond de 25 (best wel hard) zet al het geluid in mijn auto voor een paar seconde uit gaat.

Ik heb een beetje geklooid met de gain op de subwoofer zelf maar dat schijnt niet veel uit te maken. Het maakt ook niet uit of de auto aan staat of niet of dat mijn verlichting o.i.d. aanstaat.

Misschien is het signaal draad al versterkt door de radio en dat hij daarom over de zeik gaat?

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Fiat Punto GP Sport 2007 1.4 16v
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Geluid stopt met hoog volume

Bericht door Cobus »

Waar je de ground vast gemaakt hebt, heb je daar wel de verf weg gekrabt.
Slechte ground kan dit soort problemen veroorzaken.
En inderdaad als het aangestuurde geluid vanuit de radio versterkt is kan je versterker in protectie gaan.
Gebruikersavatar
Pietofniet
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 02, 2020 21:59

Re: Geluid stopt met hoog volume

Bericht door Pietofniet »

Cobus, de grond zit goed aangesloten voor zover ik kan zien. Ik denk dat het ook niet de versterker is die in protectie gaat omdat al mijn geluid ermee ophoud. Dus het ligt waarschijnlijk bij de radio.

Prometheus, klinkt logisch maar ik vraag me af hoezo hij hier onder zou dippen. Het audio signaal wat naar de sub wordt gestuurd is in principe toch niet veranderd? Zou de display van de radio dan ook uit gaan? Dan kan ik het misschien daar aan zien of dat het is.
Fiat Punto GP Sport 2007 1.4 16v
Gebruikersavatar
Pietofniet
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 02, 2020 21:59

Re: Geluid stopt met hoog volume

Bericht door Pietofniet »

Ik merk ook dat als ik alleen het linker of rechterkanaal op de subwooferversterker aansluit dat hij er niet mee stopt (in ieder geval niet op een luisterbaar niveau)
Fiat Punto GP Sport 2007 1.4 16v
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Geluid stopt met hoog volume

Bericht door Cobus »

Wat voor merk en type versterker is het.
Msschien dat door het toevoegen van de versterker de impedantie weerstand van de uitgang van de radio niet meer klopt en de radio uit beveiliging het geluid even mute om opblazen van de eindtrappen in de radio te voorkomen.
Gebruikersavatar
Pietofniet
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 02, 2020 21:59

Re: Geluid stopt met hoog volume

Bericht door Pietofniet »

De versterker is een MPX-2000: https://www.conrad.nl/p/mac-audio-mpx-2000-379747.
Hij is in principe 4 Ohm maar ik zie wel dat er bij staat stabiel tot 2 Ohm, kan dit er wat mee te maken hebben?
Fiat Punto GP Sport 2007 1.4 16v
Gebruikersavatar
Pietofniet
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 02, 2020 21:59

Re: Geluid stopt met hoog volume

Bericht door Pietofniet »

Ik heb ergens anders op het forum deze afbeelding gevonden: viewtopic.php?f=34&t=11544&start=45.
Zo te zien wordt het audiosignaal afgekapt van de achterspeakers en is het signaal dus al versterkt wat ik al vermoedde.
Ik heb een high - low level converter gekocht https://www.teufelaudio.nl/accessoires/ ... 10088.html. Hopelijk lost dit het probleem op. Ik laat het nog even weten.
Fiat Punto GP Sport 2007 1.4 16v
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Geluid stopt met hoog volume

Bericht door Cobus »

Het audio signaal word afgetakt van de voor luidsprekers.
Heb even in het bedrading schema gekeken.
En die is inderdaad versterkt.
Dus je heb zoals je zelf al aangeeft een high low converteren nodig.
Gebruikersavatar
Pietofniet
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 02, 2020 21:59

Re: Geluid stopt met hoog volume

Bericht door Pietofniet »

Cobus schreef:Het audio signaal word afgetakt van de voor luidsprekers.
Voor eventuele toekomstige lezers zijn het volgens mij wel de achter speakers.

Ik heb in ieder geval de high to low converter aangesloten en ik heb nu geen last meer van het uitvallen. Daarnaast is de subwoofer veel beter af te stellen.

Iig bedankt voor de hulp.
Fiat Punto GP Sport 2007 1.4 16v
Plaats reactie