Startproblemen en lekkende koelvloeistof

Plaats reactie
Besh
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 13, 2020 19:22

Startproblemen en lekkende koelvloeistof

Bericht door Besh »

Hallo mede Fiat GP rijders!

Ik rij sinds 1.5 jaar een mooie grande punto sport uit 2007 met 170k op de teller op dit moment.

Sinds ongeveer september vorig jaar begon de auto wat moeilijk te starten. Startte pas bij de 3e poging. Na het vervangen van bobine en bougies start de auto zonder problemen en na een tijd begint de ellende opnieuw. Nu start de auto ook pas echt bij de 3e-4e poging en met pompend gas geven.

De auto is naar meerdere garages geweest waar bougies en bobine is vervangen.
Wat is er al gedaan om dit probleem te verhelpen:
Al 2x alle NGK bougies vervangen
4 Bobines nieuw vervangen
Accu vervangen

Een tijd geleden heb ik ontdekt dat mijn koelvloeistof ook aan de lage kant is. Deze moet ik om de week of 2 weken met 1 tot 2 liter bij vullen. Na het starten is er een half liter tot 1 liter koelvloeistof weg. Maar in ieder geval niet onder de auto...
Motor olie is stabiel op peil.

Garages wisten niet precies wat het probleem is en helaas is mijn budget nu aan de lage kant om bij garages te gaan experimenteren. Vandaar mijn vraag hier..

Het moeilijk starten + stotteren in lage toeren komt vermoed ik door slechte bougies. Maar de bougies gaan niet uit zichzelf zo snel stuk. Kan een koelvloeistof lekkage deze ellende dan veroorzaken?

Wie helpt mij met dit probleem? Ik zou graag nog een lange tijd van deze auto willen genieten
Danman
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: za jun 01, 2019 20:27

Re: Startproblemen en lekkende koelvloeistof

Bericht door Danman »

Lekkage koelvloeistof kan idd voor rare problemen zorgen.
Je typt dat het niet uitwendig lekt dus moet het inwendig zijn en als hij moeilijk start kan het je cilinders inlopen wat kan duiden op een lekke koppakking.
Maar dat het ergens lekt is wel duidelijk met deze hoeveelheden.
Trek je peilstok er eens uit en hou er een aansteker bij. Als het knettert zit er koelvloeistof in je olie
Besh
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 13, 2020 19:22

Re: Startproblemen en lekkende koelvloeistof

Bericht door Besh »

Danman schreef:Lekkage koelvloeistof kan idd voor rare problemen zorgen.
Je typt dat het niet uitwendig lekt dus moet het inwendig zijn en als hij moeilijk start kan het je cilinders inlopen wat kan duiden op een lekke koppakking.
Maar dat het ergens lekt is wel duidelijk met deze hoeveelheden.
Trek je peilstok er eens uit en hou er een aansteker bij. Als het knettert zit er koelvloeistof in je olie
Ik heb voor de zekerheid gecontroleerd hoe het eruit ziet bij de thermostaat. Zie foto's hieronder.
Blijkbaar is er dus wel een lekkage naar buiten.

Verder is het blok aan de rechterkant vochtig. Dus ik ga met aansteker controleren of er koelvloeistof in olie zit.

https://imgur.com/8etljYz
https://imgur.com/D3nvY3q
Besh
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 13, 2020 19:22

Re: Startproblemen en lekkende koelvloeistof

Bericht door Besh »

Als ik nou de thermostaat vervang en de koelvloeistof op peil breng. Werkt de airconditioning dan ook of is dit een ander apart systeem?
Besh
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 13, 2020 19:22

Re: Startproblemen en lekkende koelvloeistof

Bericht door Besh »

Prometheus schreef:Komt zo te zien niet uit de thermostaat (die overigens niets met de airco te maken heeft), maar langs de aansluiting met de slang (die er ook gerafeld uit ziet). Slang vervangen dus.
M.b.t. het startprobleem, klinkt dit als een defecte koelwater temp. sensor.
Als deze de verkeerde waarde doorgeeft waardoor de ECU 'denkt' dat de motor warm is, terwijl ie nog koud is, krijg je dit soort startsymptomen. Diagnosesysteem zal ook (nog) geen foutmelding geven als de sensor (nog) een waarde doorgeeft die binnen de werkwaardes ligt. Door laten meten en/of vervangen.
Bedankt voor je bericht!!
Ik heb je advies opgevolgd en de slang vervangen en de oude thermostaat nog erin gelaten.
Voordat ik dit deed gaf de auto een foutmelding P0115 aan. "P0115 Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction".

Na het vervangen is deze melding verdwenen. Er is nu geen lekkage meer koelvloeistof peil ziet er goed uit, maar opstart problemen zijn er nog steeds!! :(

Deze mede GP-ers heeft blijkbaar hetzelfde probleem gehad:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =16&t=5528

Ik ga de temperatuur proberen uit te lezen voordat ik de auto start om te kijken of deze valse informatie geeft.
Maar ik vroeg me af waar deze Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor zit? Zit deze in de thermostaat? Of er buiten?

En denken jullie dat de thermostaat toch vervangen moet worden, lucht temperatuur sensor of lucht druk sensor / MAP sensor?
Besh
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 13, 2020 19:22

Re: Startproblemen en lekkende koelvloeistof

Bericht door Besh »

Ik heb de bougies inmiddels vervangen. Die waren behoorlijk nat. De eerste en 3e cilinder waar de bougie in zat zag er ook wat zwart uit. Na vervangen startte de auto wel bij de eerste moeizame poging. Dus het probleem is nog niet helemaal opgelost.

Auto loopt een beetje onregelmatig. Bokt en schokt heel erg als ik gas los laat of probeer op te trekken met een te hoge versnelling / lage toeren...
BigD1
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jan 07, 2019 21:57

Re: Startproblemen en lekkende koelvloeistof

Bericht door BigD1 »

De 'Engine Coolant Sensor', zoals je het noemt, is geïntegreerd met het thermostaat huis. Als je de thermostaat vervangt dan vervang je dus eigenlijk meteen de sensor. Als antwoord op één van je vragen. Dit onderdeel is op zich niet zo duur volgens mij.

Ik kan niet beoordelen in hoeverre de sensor de onregelmatige loop van de motor beïnvloedt.
Plaats reactie