Aangrijppunt koppeling 1.4 8V

Plaats reactie
NickOs
Berichten: 3
Lid geworden op: do mar 19, 2020 0:13

Aangrijppunt koppeling 1.4 8V

Bericht door NickOs »

Beste leden! Eerst even voorstellen: Ik ben Dominique, 25, uut 't oosten en sinds een maandje in het bezit van een Grande Punto. De Edizione Prima uit 2006. 1.4 8V. Het is mijn eerste italiaan. Ik was eigenlijk nooit zo'n fan van Italianen omdat de kwaliteit vaak niet zo heel goed is. Maar ik heb uitgebreid onderzoek gedaan via autofora, anwb etc en de GP komt er goed uit op elektronische kwaaltjes na. Hiervoor reed ik altijd Japanners. Afijn, mijn GP heb ik nu een maand en opzich bevalt hij prima maar ik heb wel meteen een vraag over de koppeling.

Ik weet dat als je koppeling erg laat aangrijpt, hij vaak versleten is. Maar ik weet ook dat per type auto de koppeling verschilt. In alle auto's waar ik tot nu toe in heb gereden (en dat zijn toch een stuk of 50 verschillende) zat koppeling standaard ergens rond begin of midden. Bij mijn GP komt hij echt bijna tegen het einde/ruim over de helft iid geval. Ik heb ooit rijles gehad in een GP die wat eerder kwam maar dat was de 1.3 diesel dus niet te vergelijken.

Nu rijden jullie allemaal GP, dus iemand kan vast vertellen of het bij dit type ''gewoon'' is dat de koppeling zolaat komt. Ik wilde al bijna mn platen laten vervangen maar wil eerst zeker weten of het niet ''normaal is'' bij de GP.

Ik hoor graag van jullie!

Gegroet! En sterkte in deze tijden!
rotjerogier
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jun 17, 2019 1:33

Re: Aangrijppunt koppeling 1.4 8V

Bericht door rotjerogier »

Hallo Dominique,

Welkom op het forum, zelf heb ik een GP 1.4 t-jet.
Mijn auto heeft een hydraulische koppeling en ga er vanuit dat jij dat ook hebt. Voordat je de koppeling vervangt zou ik er eerst de volgende punten controleren;
1. Lucht in het systeem
2. Lekkage in het systeem

Daarnaast weet ik de km stand van de auto niet, bij normaal gebruik mag je verwachten dat een koppeling zeker 2 tot 3 ton meegaat. Mocht de vorige bestuurder een luie voet op de koppeling hebben laten liggen kan dit wel stukken minder zijn.

Echt vervangen van de koppeling zou ik pas doen als deze slipt. Dat merk je als bij het gasgeven het toerental naar Max gaat en de auto niet sneller gaat. Of als de aangrijppunt steeds hoger komt te liggen.

Bij vervangen een tip vervang de hele set plaat, drukgroep en druklager. Druklager kan prijzig zijn maar vervanging is even veel werk. Meeste geld zit in de arbeid bij een koppeling.
Plaats reactie