Airco ventilator slaat niet aan - wat kan het zijn?

Plaats reactie
JochemB
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 08, 2018 17:27

Airco ventilator slaat niet aan - wat kan het zijn?

Bericht door JochemB »

Hoi allemaal,

Nog steeds tevreden met mijn 2007 1.4 T-jet GP. Inmiddels 262.000 km op de teller :).

Nu toch een klein probleempje waar ik niet uit kom. Bij inschakelen van Airco slaat de Airco ventilator niet aan. Bij hoge motortemperatuur, koelt dezelfde ventilator de normale radiateur wel. Dus de ventilator is goed. Wat ik zelf verder gecheckt heb is de F12 zekering. Die zekering is goed, maar toch slaat de ventilator niet aan bij ingeschakelde airco.

Is er een relais welke dit regelt?
En hebben jullie andere een ideeën?

Thanks voor het meedenken
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Airco ventilator slaat niet aan - wat kan het zijn?

Bericht door Algon »

Hallo Jochem,

Ik heb het zelfde probleem. Er is een weerstand die dit regelt. Die van mij heb ik laatst eruit gehaald en deze bleek flink kapot te zijn.
Heb 7 april een nieuwe besteld maar wegens problemen bij Autodoc nog niet binnen helaas.

Het gaat om onderstaand onderdeel:
Afbeelding

Als je onder het reservoir van de koelvloeistof kijkt zie je een klein boutje zitten. Daarmee kan je de weerstand los maken. Deze zit verder alleen vast aan een flinke stekker. Bekijk dit filmpje maar eens:
https://www.youtube.com/watch?v=HDsInkBPfTE" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb vaker dat wanneer ik voor het stoplicht sta, de airco warmere lucht begint te blazen en dat terwijl pas geleden het koelmiddel is gevuld en de airco verder tijdens het rijden ijskoud wordt. Bij mij draait de ventilator dus ook niet bij stationair.

Succes en hopelijk kan dit je probleem oplossen!
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
JochemB
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 08, 2018 17:27

Re: Airco ventilator slaat niet aan - wat kan het zijn?

Bericht door JochemB »

Top reactie :). Denk dat ik idd hetzelfde euvel heb.

Weerstand is inmiddels uitgebouwd en ziet er idd niet meer zo goed uit. Nieuwe is besteld bij Brezan en komt morgen binnen. Net onder de twintig euro. Wellicht voor jou ook nog een tip als autoDoc te lang op zich laat wachten?

Thanks :)
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Airco ventilator slaat niet aan - wat kan het zijn?

Bericht door Algon »

Gelukkig is het vervangen ook maar een minuutje werk, scheelt ook weer.

Mijn bestelling is eindelijk verzonden en komt als het goed is overmorgen binnen pfff. :lol:

Laat je even weten of het probleem is gefixt met de nieuwe weerstand? Ben ik dan ook wel benieuwd naar maar ga er wel een beetje van uit dat het daarmee is opgelost! :D
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
JochemB
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 08, 2018 17:27

Re: Airco ventilator slaat niet aan - wat kan het zijn?

Bericht door JochemB »

De nieuwe weerstand heb ik vanavond geplaatst en het probleem is verholpen :). Begreep wel dat als de kachelmotor zwaar loopt de weerstand met een paar maanden weer stuk zou gaan. Daar heb ik voorlopig nog geen aanwijzing voor, maar is goed om te weten .

Nu iig weer een goed koude airco. Wat een verschil. Blij mee!
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Airco ventilator slaat niet aan - wat kan het zijn?

Bericht door Algon »

Ik heb vanmiddag de weerstand vervangen en het probleem is ook bij mij verholpen! Fijn dat de airco nu koud blijft als je wat langer voor het stoplicht moet wachten. :D
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Plaats reactie