Grande Punto: interieurventilator stopt er steeds mee

Plaats reactie
maze
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: do dec 08, 2011 11:02

Grande Punto: interieurventilator stopt er steeds mee

Bericht door maze »

Onze Grande Punto uit 2006 met climate control heeft een probleem met de interieur ventilator: De ventilatormotor stopt er steeds willekeurig mee en gaat ook net zo willekeurig weer aan.
Ik heb al voor 15 euro een vervangende regelunit uit China laten komen, en die geeft exact hetzelfde probleem. Dat zal het dus wel niet zijn.
Ik wil nu het aardepunt van de ventilatiemotor eens controleren. Als ik een beetje Google zou dit C016 moeten zijn.
Weet iemand waar dit punt zich bevindt, en kun je hier makkelijk bij? Heeft iemand verder nog andere suggesties voor waar ik het probleem zou kunnen vinden? Alvast bedankt!
PS. Op het display van de climate control lijkt alles wel gewoon goed te functioneren
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Grande Punto: interieurventilator stopt er steeds mee

Bericht door Algon »

Hoe zien de stekkers die je aansluit op de regelunit eruit? Zijn die niet flink beschadigd/gesmolten?
Ik had het zelfde probleem en na het vervangen van de stekkers en de regelunit (ERA) heb ik er nooit meer last van gehad.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
maze
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: do dec 08, 2011 11:02

Re: Grande Punto: interieurventilator stopt er steeds mee

Bericht door maze »

Hoi Algon
Ik heb vanavond nog eens extra gekeken naar alle stekkers en heb alle draden nog even doorgemeten. Ter info: De dunne signaaldraad van het climate control systeem geeft 1(laagste ventilatiestand) tot 5 volt(max ventilatiestand) regelvoltage door aan de regelunit/era. De regelunit heeft ook een 12 volt aanvoerspanning en lijkt niets anders te doen dan deze 12 volt aanvoerspanning om te zetten in 0-12 volt op basis van het regelvoltage en geeft dit vervolgens door aan de ventilatormotor.

Ik heb dus alle voltages gemeten en dat lijkt prima. Ik zag wel een 0,5 volt verschil van de - pool naar het chassis, dus ik zou C016 wel graag een keer controleren als ik weet waar die zit, maar hij zal het er wel om doen.
Het grootste probleem lijkt echter inderdaad toch in de stekkers te zitten, al zie ik niet precies wat er mis is. Als ik namelijk maar fanatiek genoeg aan de draden wiebel valt de motor namelijk soms stil.
Echte defecten aan de stekkers zie ik niet, maar ze werden wel veel te warm.
Ik heb nu de pennetjes wat strakker gebogen, wat schuurpapier gebruikt en schoongemaakt met alcohol. Daarna lukte het me niet meer om de ventilator uit te laten vallen, maar ik wacht even af of het nu goed blijft
Mocht iemand massapunt C016 dus verder nog weten te zitten dan zou dat mooi zijn.
Laatst gewijzigd door maze op ma apr 27, 2020 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Grande Punto: interieurventilator stopt er steeds mee

Bericht door Algon »

Wat ik heb gedaan is de connectors afgeknipt en hier gele kabelschoentjes op gezet en deze dan over de pinnetjes van de regelunit. Dat heeft het voor mij gefixt, al zijn hier ook reparatiesetjes voor.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
maze
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: do dec 08, 2011 11:02

Re: Grande Punto: interieurventilator stopt er steeds mee

Bericht door maze »

Als het terugkomt ga ik dat zeker ook doen, want zo'n reparatiesetje zal ook wel weer 60 euro kosten gok ik. Bedankt voor de tips!
Plaats reactie