Tikkend geluid

Plaats reactie
Arjen421
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jun 14, 2020 21:47

Tikkend geluid

Bericht door Arjen421 »

Beste mensen,

Ik ben Arjen, 28 jaar en kom uit het zuid-westen van Nederland. Sind eind januari rijd ik met veel plezier in een Grande punto 1.4 tjet. Ik zit al een tijdje te lezen op dit forum, maar had tot nu toe geen account aangemaakt. Nu heb ik echter een vraag over wat bijgeluiden.

Er zijn verschillende geluiden waarvan ik niet weet of ze met elkaar te maken hebben:
  • Wanneer ik boven de 3000 toeren kom, komt er een soort trillend/vibrerend geluid vanonder de motorkap. Ik heb hier verder geen onderzoek naar gedaan, omdat het niet echt ernstig klinkt.
  • Bij het starten klinkt de auto bijna als een diesel. Dit is echter altijd het geval geweest en kan dus best normaal zijn.
  • Gisteren kwam ik vanaf de snelweg op een langzamere weg en viel me op dat er een redelijk hard tikkend geluid vanuit de motor kwam. De frequentie van het tikken had een correllatie met het toerental, niet perse de snelheid. Toen ik gestopt was heb ik wat beter geluisterd en het leek vanaf de voorkant van de motor te komen. Ik heb de motor ongeveer 10-15 minuten uit gehad, maar wanneer ik weer starte was het geluid er nog steeds. Echter wanneer ik daarna wegreed was het geluid weg. Ik heb een aantal filmpjes gemaakt waarop het hopelijk hoorbaar is. filmpje1, filmpje2, filmpje3
Het gaat me hier dus vooral even over het derde punt, maar ik heb de eerste twee er even bij gezet, omdat het misschien kan helpen.

Hebben jullie enig idee of dit een ernstig probleem kan zijn? Om bepaalde redenen zou ik de komende 2-3 weken graag nog even geen onderhoudsbeurt willen. Denken jullie dat ik hier die paar weken nog mee door kan rijden?

Alvast bedankt,
Arjen
Arjen421
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jun 14, 2020 21:47

Re: Tikkend geluid

Bericht door Arjen421 »

Dank voor de reactie. Ik ga er dan maar voorzichtig mee doorrijden voor een week of twee in de hoop dat het goed blijft gaan.
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Tikkend geluid

Bericht door Cobus »

Het trillen/vibreren kan je lucht filter huis zijn
Bij mij was deze sterk aanwezig van af 2500 rpm.
Na het vervangen van de rubbers waard deze mee vast zit probleem opgelost.
En er is bekend dat de leidingen van de airco bij een bepaald toerental gaan resoneren.
Heb zelf geen airco dus heb zelf die ervaring niet
Arjen421
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jun 14, 2020 21:47

Re: Tikkend geluid

Bericht door Arjen421 »

Oh top, bedankt voor de tip. Ik ga daar eens naar kijken.
Plaats reactie