Elektronische problemen (verlichting/dashboard/cc)

Plaats reactie
thomasjonas
Berichten: 2
Lid geworden op: za jul 18, 2020 10:26

Elektronische problemen (verlichting/dashboard/cc)

Bericht door thomasjonas »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een tweedehands Grande Punto 1.4 T-Jet uit 2007. Nu was het volgens mij best een koopje, maar er zijn ook aardig wat problemen. Iets meer dan ik in eerste instantie dacht. Misschien ook iets te hoog gegrepen om zelf op te lossen maar ik hoop dat jullie mij daar meer over kunnen vertellen. Hier de problemen:

Probleem 1
Verlichting is altijd aan als ik contact heb. Ook op stand 0. Ook het indicator lampje op het dashboard is altijd aan. Als ik dit forum mag geloven gebeurd dat wel vaker en kan dat betekenen dat de stuurkolomschakelaar defect is. Is er een manier om dat te checken voordat ik ±140 euro uitgeef aan een nieuwe? Ik ben redelijk handig dus zou het wel zelf kunnen doen denk ik, maar ben benieuwd of jullie dat haalbaar vinden. Ook werkt mijn linker koplamp alleen in de grootlicht stand. Is dat gewoon een kwestie van lampje vervangen?

Probleem 2
Cruise Control werkt, maar het indicatie lampje op het dashboard gaat niet aan als CC is ingeschakeld. Ook als ik contact maak en alle lampjes tijdelijk oplichten gaat het cruise control lampje niet aan (het CITY lampje ook niet trouwens). Heeft dat misschien te maken met de defecte stuurkolomschakelaar of is het iets anders? Ik vind het een beetje gek dat zowel de CITY als CC lampjes het niet doen.

Probleem 3
De kilometerstand knippert altijd. Als ik het goed begrijp komt dit ook regelmatig voor en is het een indicatie dat de boordcomputer denkt dat er iets mis is. Gezien mijn andere problemen zou dat natuurlijk best kunnen... Is het de moeite waard om een ODB2 scanner aan te schaffen om te diagnostiseren en foutmeldingen te resetten? Misschien zelfs een proxy uitlijning? Zo ja, welke? Ik zie een hoop verschil in prijs en sommige hebben dan weer niet alle functies...

Probleem 4
Mijn mistlampen voor gaan niet aan. Ook het indicator lampje gaat niet aan. Achter doet het wel gewoon. Ik hoop op een kapotte zekering. Ook niet het grootste probleem...

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie input en ik hoop dat ik zelf het meeste kan verhelpen. Maar misschien is het wel verstandiger om dit door een garage op te laten lossen. Nog tips voor de regio Den Haag?
Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet (2007)
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Elektronische problemen (verlichting/dashboard/cc)

Bericht door Algon »

1. De koplamp (H4) bestaat uit 1 lamp met dimlicht en groot licht in één, dus het zou goed aan het lampje kunnen liggen. Dat de verlichting altijd aan is lijkt mij inderdaad aan de stuurkolomschakelaar te liggen.

De andere problemen kan ik je helaas niet mee helpen, maar succes!
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Elektronische problemen (verlichting/dashboard/cc)

Bericht door Christ »

Ha Thomas,

Welkom hier!

Ik lees net van je problemi. Ga niet zelf experimenteren.
Een tijdje terug was ik bij deze mannen:

https://www.autoromeo.nl/home.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kleine garage, informeer bij hun en laat ons svp weten hoe je gevaren bent.

Eveneens vanuit Den Haag, gegroet!

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Plaats reactie