Fiat Punto EVO multiair 135 Ratel (turbo?)

Punto-Multi-135
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jul 20, 2020 16:55

Fiat Punto EVO multiair 135 Ratel (turbo?)

Bericht door Punto-Multi-135 »

Goedendag Punto liefhebbers,

Ik heb op dinsdag 28 Juli een fiat punto 135 multiair sport uit Duitsland geïmporteerd. Ik heb de auto zelf opgehaald en ben vanuit het Rurhgebied naar Amsterdam gereden op exportplaten. De rit is zonder problemen gegaan en ik heb de auto natuurlijk even uitgetest op de autobahn (210 op de teller). Tot zover dus super tevreden en erg blij met deze hele mooie auto. Toen ik thuiskwam merkte ik echter dat er een ratelgeluid ontstaat wanneer ik de auto in zijn vrij zet gas geef en het gas weer loslaat. Op internet heb ik verschillende video's gevonden waarin wordt beweerd dat het de actuatorstang van de wastegate is die trilt en een ratelgeluid veroorzaakt.

Ik heb daarom de kap van de motor gehaald en een schroevendraaier op de actuatorstang gezet en het geluid lijkt hierdoor een stuk minder te worden maar verdwijnt niet volledig. Ik zit erover te denken om de actuatorstang iets in te korten zodat die strakker tegen de wastegate aandrukt zodat er minder speling inzit, maar omdat ik zelf nog nooit aan auto's heb gesleuteld ben ik eerste langs 2 fiat dealers gegaan.

De monteur van de eerste fiat-dealer gaf aan dat de actuatorstang verkorten geen optie was omdat dan de turbodruk wordt vehoogd en de motor hierbij oververhit kan raken. Daarnaast gaf hij aan dat het geluid niet bij de turbo maar de distributieriem vandaan kwam. Hij stelde voor om voor 200 euro te bekijken of de distributieriem misschien te slap hing. Daarnaast gaf hij aan dat ik beter niet meer met de auto kan rijden totdat het geluid weg is.

De monteur van de tweede fiatgarage gaf aan dat het geluid wel vanuit het midden van de motor (in de buurt van de turbo) kwam. hij heeft met een schroevendraaier druk gezet op verschillende plekken van het hitteschild terwijl ik gas gaf in zijn vrij. Zijn conclusie was dat die voor 99.9 % zeker wist dat het komt doordat ik een scheurtje in mijn hitteschild heb dat trillingen veroorzaakt en daarmee ook het ratelende geluid. Ik hoefde me volgens hem nergens zorgen om te maken. Ik heb het met hem niet over de actuator van de wastegate gehad.

Het verhaal van de eerste monteur komt op mij ongeloofwaardig over omdat het geluid duidelijk niet van de distributieriem afkomt en deze bovendien is vervangen bij de aankoop van de auto.

Het verhaal van de tweede monteur stelt mij enigszins gerust, maar niet genoeg om rustig met de auto door te rijden. Ik vind het een behoorlijk hard geluid en moeilijk om te negeren en ben bang dat het misschien toch iets met de turbo te maken heeft. Ik ben van plan het hitteschild zelf te vervangen maar voor mijn gevoel komt het geluid niet alleen daar vandaan.

Misschien nog belangrijk om te vermelden is dat ik de terugweg vanuit duitsland naar Nederland geen enkel probleem of raar geluid heb opgemerkt tijdens het rijden. Er is wel sprake van een turbogat tot 2400 toeren daarna pakt die lekker op. Alleen als ik de auto terugschakel vanuit zijn 3 naar zijn 2 en daarbij hoge toeren (tussen de 4000-5000) maak hoor ik een soort van snerpend geluid bij op laten komen van de koppeling.


Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met dit probleem en dat ik het duidelijk heb beschreven zo niet dan vul ik het graag aan. Ik heb in de bijlage een foto van het hitteschild (met scheurtje) toegevoegd en een video van het geluid.

EDIT: Weet iemand waar ik zon hitteschild kan bestellen of wat het onderdeelnummer is? heb me helemaal suf gezocht maar kan het nergens vinden.


Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=oI-O-CRHsbU" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie