Probleem met Punto achterklep

Plaats reactie
eddy1230832
Berichten: 1
Lid geworden op: di aug 11, 2020 15:13

Probleem met Punto achterklep

Bericht door eddy1230832 »

Beste medeFiatters,
Sinds kort heb ik een probleem met de achterklep.
Telkens ik de achterklep probeer te openen via de remote van de sleutel is de zekering defect (20A)
Een aantal zaken uitgesloten (kostte me ook een aantal zekeringen)
1. Zekering OK => achterklep manueel geopend (met drukkknop), zekering nog steeds OK => achterklep sluiten => zekering defect.
2. Zekering OK => achterklep via sleutel geopend NOK en zekering defect
3. Zekering OK => motortje losgekoppeld en drukknop losgekoppeld => achterklep gestuurd via sleutel => zekering defect.
Zou het het relais (om de achterklep te sturen) kunnen zijn dat defect is of die op een of andere manier contact maakt met het chassis? Zo ja, weet iemand waar ik dat onding kan vinden? Fiat Punto 2014.
Eigenlijk heb ik op dit forum hetzelfde probleem al gevonden en de starter van dit topic proberen te contacteren via pm om erachter te komen wat nu uiteindelijk het probleem was, maar nog geen antwoord gekregen :(
viewtopic.php?f=89&t=15679&p=296730&hil ... ep#p296730" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Probleem met Punto achterklep

Bericht door Puntoman »

Je hebt sluiting in je circuit, lijkt me duidelijk.
Sluiting lokaliseren (slot, relais, knop) en klaar , kort gezegd.
Trek de zekering van dat circuit er even uit, druk je multimeter erin, en haal 1 voor 1 de electrische onderdelen los.
Ik zelf gok op sluiting in het slot, de afwatering daarvan is ruk en er blijft vaak water in staan, waardoor het slot vaak niet meer goed werkt. vaak zie je dat het eerst aan je kofferbak verlichting die er mee ophoudt.
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Probleem met Punto achterklep

Bericht door detroit_diesel »

Kijk ook even onder het rubber van de achterklep bedrading waar hij scharniert. Schijnt nogal vaak voor te komen dat de draden daar kapot geschuurd of bekneld zijn.
pa9dw
Berichten: 2
Lid geworden op: za apr 01, 2017 21:40

Re: Probleem met Punto achterklep

Bericht door pa9dw »

Ik heb zelf ook dit probleem gehad en kon het oplossen zonder het slot te vervangen; het probleem was in mijn geval dat er vocht in het slot was gekomen waardoor door roestvorming het motortje vast was komen te zitten.

Wat je dan doet is het volgende:
  • Verwijder de plastic binnenbekleding van de achterklep (één schroef in het handvat en een stuk of 6 clips, gewoon kracht zetten maar met beleid anders breekt het in stukken - bij kouder weer zou ik er eerst even een fohn of hetelucht verfafbrander op zetten zodat het plastic een beetje zachter wordt)
  • Draai de twee boutjes los waarmee het slot vast zit aan de achterklep
  • Meet met een voltmeter of er 12V op pin 4 van de connector komt als je de klep open knop van de afstandbediening gebruikt, pin 3 is ground (als dat niet zo is check dan zekering F73 in het zekeringenkastje links naast het stuur, het is de 15A zekering 2e van onder aan de linkerkant)
  • Meet met een ohm meter of het motortje in het slot niet doorgebrand is (dus tussen pin 3 en 4 van het slot). Bij mij was de weerstand circa 6 ohm (als de weerstand hoger is dan 10k ohm dan zal het wel doorgebrand zijn)
  • Nu het meest lastige; maak het plastic kapje van het slot open. Daarvoor moet je met een paar hele kleine schroevendraaiers een stuk of 6 clipjes tegelijkertijd open duwen. Bij mij braken er een paar af maar het ging uiteindelijk wel weer dicht dus whatever... Het hoeft niet helemaal uit elkaar, als je een halve centimeter kier open hebt dan zie je het motortje en het kleine tandwiel op de as van dat motortje en dat zit waarschijnlijk moervast;
  • Gebruik eerst alcohol of iets om het schoon te maken, draai dan met een tang aan het tandwiel zodat het weer los komt. Smeer daarna ruim smeervet/kogellagervet of whatever vet je hebt op alle tandwielen, doe er olie bij zodat het allemaal soepel blijft.
  • Klik het plastic kapje weer vast, sluit de connector aan en test het (klik het slot met een schroevendraaier op slot en dan met de afstandsbediening weer open)
  • Als het allemaal werkt schroef je het slot weer in de achterklep.
Bij mij was het in totaal een uurtje klussen, het meest lastige was het openmaken van het slot. Je kunt natuurlijk ook een nieuw slot kopen maar dat kan altijd nog als het allemaal stuk gaat bij je poging om het te repareren.

Voordat je de plastic kap weer vastzet zou ik iets om het slot heen maken (een plastic zak, een stuk piepschuim of wat dan ook) zodat water in je achterklep niet in het slot terechtkomt maar gewoon door de gaatjes links en rechts in de achterklep naar buiten loopt.

Ook is het natuurlijk goed om te checken waarom er zo en zo water in je achterklep terecht komt, volgens mij komt dat meestal door een kapotte afsluitring van de achter ruitenwisser maar ik las ook dat het via het derde remlicht zou kunnen komen.

Succes met je reparatie!
Duncan de Waal
Plaats reactie