NordicGP2006


Het grote detailing (poets) topic

Het grote detailing (poets) topic

Berichtdoor Boyd » za okt 20, 2007 18:16

Zoals beloofd, hierbij de start van het poetstopic. Ik zal heel, heel veel informatie hier geven, en probeer alle vragen te beantwoorden. Dit topic zal gaan om een goede basis te geven in de lak onderhoud van je Grande Punto! Ik poets veel machinaal, maar dat is niet geheel eerlijk tegenover mensen die net beginnen :wink:

Om los te branden neem ik voor mijzelf altijd 3 regels in acht neem

- Neem de tijd! Een haast klus werkt gewoon weg niet. Een wagen ziet rommelig, je kan beter met je vieze auto wachten tot je echt tijd hebt!
- Zorg voor beschutting; Poetsen in de zon kan geen enkel product tegen. Ondergrond wordt te warm en zal een crime zijn uit te poetsen
- Zorg voor kwaliteits spullen, zal ik later op terug komen


Verder is het belangrijk om in stappen te werken!
Afbeelding

Dit is globaal wat ik ga uitleggen
1. Wassen
2. Lak reinigen & cleanen
3. Lak voeden
4. Lak beschermen
5. Bijhouden
6. Interieur
7. Overige onderdelen

Wassen
Het belangrijkste is, dat je eerst een rondje rond de auto loopt en in je op neemt wat voor vuil er aan de wagen gehecht is. Zitten er vliegen op? teerspetters of harspuntjes, en natuurlijk interieur en je velgen. Op deze manier weet je precies wat je tewachten staat om je auto in topconditie te krijgen.

Een goede wasbeurt vermindert de kans op swirls

Wat heb je nodig
- 3 emmers (maar 2 voldoen ook)
- Washmit
- Kwalitatief goede shampoo
- Watermagneet
- Goede velgenborstel


Wat is er mis met een spons
Duizenden mensen gebruiken een spons om hun auto te wassen. Vaak een oude vieze die ergens onderin een aanrechtkastje ligt tussen de zemen ed. Het heeft allemaal te maken met de structuur van een spons:

Afbeelding

Stel je nu eens voor, dat er zand en vuil op jou autolak zit. Dit zijn scherpe krassende deeltjes. Kan remstof zijn, zand of andere substanties

Afbeelding

Als je nu een spons hier boven legt terwijl je je auto wast, dan komt in plaatje genoemde grit vast te zitten tussen je spons, en je lak!.

Afbeelding

Hierdoor onstaan minime krasjes in de blanke lak die door het zonlicht weerkaatsen en je soort van spinnenweb in je blanke lak ziet. Genaamd Swirls.

Afbeelding

Het resultaat van wassen met een spons en een wasstraat (daar praat ik nieteens over, welke wasstraat dan ook is schadelijk!)

Afbeelding

Wat is een washmit?
Washmits zijn zogenaamde washandschoenen. Deze zijn er in alle soorten en maten en ook merken. Deze handschoenen lossen de problemen op die een spons wel geeft. Zelf gebruik ik de normale washmit van Meguiars. Deze heb ik al 100 keren gebruikt, nog steeds goed en altijd schoon te wassen.

(koop geen goedkoop ding, die hebben niet de kwaliteit, en uiteindelijk koop je toch de duurdere. Dus zonde van je geld)

Wash Mitts
Lambswool and Sheepswool wash mitts have been developped to get around the problems of sponges trapping grit particles by the flat face. If you run your fingers through a lambwool mitt, you can see that it is deep pile and not flat faced:

Terugkomend op vuil op je lak. Als je aan het wassen bent met een washmit dan absorbeert het fabricaat (microvezel of lamswol) het vuil en zorgt ervoor dat het niet op de lak mee wordt getrokken en dus zo veilig verwijderd zodat het geen krassen meer kan maken.

Afbeelding

Note: Washmits zijn vele malen beter als een spons. Maar toch voorkomt dit niet volledig swirls te voorkomen

Zoveel shampoos, welke moet ik kiezen?
Ik weet dat er een hele hoop soorten shampoo te koop zijn. Slechte, en goede. De shampoo die in wash&wax kitjes van de halfords zitten kan je gebruiken om wax van je lak te strippen. Die bieden totaal geen voeding. Sommige mensen vertellen wel eens dat ze dreft gebruiken..... :lol:

Als je naar een shampoo kijkt gaat het om de volgende eigenschappen.

1. Glijmiddel in wasoplossing - Kortom schuim! Een goede shampoo zorgt voor voldoende shuim en weekt vuil los. Icm met een washmit worden swirls tot een minimum beperkt. Het maakt het wassen soms zelf leuk als je ineen een explosie van schuim in je emmer vind.

2. Conditioners, een shampoo moet er niet voor zorgen dat je net gepoetste werk de volgende keer eraf gestript word. Het is belangrijker om de wax laag de voeden zodat er een mooie glans achter blijft. Je kan het goed voelen na het wassen. Na het wassen behoort de lak zacht aan te voelen en niet ruw.

Met dit in gedachte zijn er best wat shampoos die hier aan voldoen. En dan komt persoonlijke voorkeur naar voren :wink:. Mijn voorkeuren:

[I]Meguiars #62 Bodywork Shampoo & Conditioner
(my favourite)
Meguiars Gold Class Bodywork Shampoo & Conditioner
NXT Carwash
Meguiars Hyper Wash


Waarom minimaal 2 emmers
Ook hierbij, mensen gebruiken vaak maar 1 emmer tijdens het wassen.
Ik 3
1 - voor velgenborstel en toebehoren
1 - voor shampoo emmer
1 - voor uitspoelen washmit

Ook hierbij moet gezorgd worden dat vuil gescheiden wordt. Ik gebruik meestal lauw water :P Je stopt je washmit in de emmer met sop doet 1 plaatseel (gelang hoe vies) en wast hem daarna uit in de uitspoel emmer. Zo blijft je sop schoon en trek je niet weer dat vieze water je lak op.

Vandaag even foto gemaakt voor jullie, wat het verschil is
Afbeelding

Vies uitspoelwater
Afbeelding

Schoon waswater
Afbeelding

Drogen
Hier kan ik nog een trucje geven welke dat vermakkelijkt. Drogen doormiddel van water. Klinkt raar maar ik zal het uitleggen. Zolang een waterstraal 1 massieve straal is (tuinslang zonder koppeling)trekt deze het water in een groot vlak van de wagen. Waardoor er slechts een paar druppeltjes achterblijven. Ik gebruik een tussenkoppeling (€2,99) wat ook het zelfde effect geeft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat er overblijft om te drogen
Afbeelding

Dan het drogen zelf. Een zeem, net zoals een spons, een veel gebruikt auto was hulpmiddel. Hier geldt hetzelfde als met een spons. Een eventueel achtergelaten zandkorrel is al voldoende om tussen zeem en lak een krassend effect te zorgen. Zelf gebruik ik graag een zogenaamde watermagneet. Dit is een grote microvezel doek die het water in 1 keer absorbeert en niet uitgewrongen hoeft te worden. Gewoon in zijn geheel op het lakwerk, en deze voorzichtig rond trekken.

Afbeelding
Afbeelding

Hoe wassen de pro jongens? Precies hetzelfde. Echter gebruiken wij een schuimlans om eerst een auto in te schuimen zodat het meeste vuil er al af is voordat wij beginnen met wassen. Met drogen een quick detailer en je hebt een streeploos resultaat!

Afbeelding

Na 5 min
Afbeelding
"Reflection of Perfection"
Avatar gebruiker
Boyd
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 58
Geregistreerd: wo okt 17, 2007 15:42
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Boyd » za okt 20, 2007 18:16

Vervolgens ga je aan de slag met het schoonmaken van je lak. Maar ik heb hem net gewassen???? Jah dat klopt, echter haal je daar niet al het vuil mee van je lak!

Door bomen,wegwerkzaamheden,hoogovens diesel ed komt er allerlei soorten fijnstof in en op de lak te zitten. Om een perfecte reflectie en gladde ondergrond te krijgen moet je dus aan de slag met de zogenaamde "Klei"

Wat heb je hiervoor nodig?
-Quick Detailer
-Klei (zijn veel soorten in, ik ga hier uit van de consumenten klei)
-Microfiber doek van goede kwaliteit
- (vaak als 1 kit te koop; Meguiars Quick Clay kit, klei moet je luchtdicht bewaren. Anders droogt het uit)

Hoe werkt een klei bar?
Ik lees heel vaak marketing informatie dat klei het vuil uit je lak trekt. Echter is dit een fabeltje, want door de lubricatie van de QD kan je iets niet eruit trekken als het ware. Klei is licht schurend, en haal dus de contaminatie, oude wax en vuil weg zodat er een glad en schoon oppervlakte ontstaat.

OMG! Zei je schurend!!!??? Ja, klei is een licht schurend middel, welke als je het verkeerd gebruikt lichte waas achter kan laten. Als je kijkt naar de patenten van klei zie je dat de klei op basis is van polybutene en verschillende andere schruende bestandsdelen. De meguiars consumenten klei is mild. (Er zijn meerdere soorten uit de pro lijn welke ik niet aanraad wanneer je het nooit gebruikt hebt(agressive,extra mild). Er zijn nog meer merken, echter alle consumenten klei is mild te noemen.

Het klinkt eng, maar is het niet. Beetje oefening baart kunst! En met de Meguiars consumenten klei kan het eigenlijk niet verkeerd gaan!

Werkwijze Klei

- De klei glijdt over de lak doormiddel van lubricatie van Quickdetailer (water heeft geen zin, glijd niet goed genoeg)
- Als de klei vuil tegenkomt wat boven op de lak ligt zal deze het eraf halen.

Afbeelding

Genoeg technishe gepraat, nu de how to
- Haal de klei uit de verpakking (megs klei kan je in 3 stukken knippen, houdt je er nog 2 over voor een hele hoop andere wagens)
- Kneed de klei warm in je handen
- Rol het tot een bal
- Druk het plat als een pannekoekje
- Nevel paneel of oppervlakte in met QD en laat de klei hieroverheen glijden met lichte druk. Je voelt alle puntjes vuil in de klei opgenomen worden. De oppervlakte voel je ook gladder worden :P . ZOdra oppervlakte glad genoeg is kan je het droog maken met de MF doek.

Bij een auto die nog nooit gekleid is heb je vaak de meeste vieze klei!. Zo ziet de klei eruit als het vies is. Even opnieuw kneden en je hebt weer schone plakaat welke je verder kan gebruiken

Afbeelding

Wanneer is de klei op dan?
Als je klei op begint te raken merk je dat aan het uiteenvallen van de klei. Moeilijk te kneden en blijft aan je vingers plakken. Dan is het verstandig 1 van je andere stukken klei te gaan gebruiken.

Nu kan je verder gaan met paint cleanen!
Laatst bijgewerkt door Boyd op ma okt 22, 2007 13:14, in totaal 1 keer bewerkt.
"Reflection of Perfection"
Avatar gebruiker
Boyd
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 58
Geregistreerd: wo okt 17, 2007 15:42
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Boyd » za okt 20, 2007 18:17

Cleanen, swirls verwijderen, en voeden

In tegenstelling tot de detailing klei die het oppervlak van de lak volledig reinigt is een paint cleaner een diepreiniging die doordringt in de lak en de originele kleur weer helemaal naar boven kan halen. Alle auto’s zullen na verloop van tijd last krijgen van lichte oxidatie op de lak, dit is een dun laagje dat ervoor zorgt dat de lak niet meer de originele glans heeft. Sommige kleuren, bijvoorbeeld rood hebben daar aanzienlijk meer last van als andere kleuren. Ook de aanwezigheid van een blanke laklaag bepaald hoe snel en hoe ernstig de oxidatie op het oppervlak optreedt. Bij de meeste kleuren blijft de oxidatie beperkt tot een soort lichte waas over het oppervlak.

De Deep Crystal Paint Cleaner is in staat lichte oxidatie te verwijderen en de glans weer terug te halen. Je zult zien dat de lak na een behandeling met de paintcleaner zijn oorspronkelijke kleur weer terug krijgt. Veel mensen merken niet dat de kleur van de auto verandert door vervuiling en oxidatie totdat ze de tot nu toe genoemde stappen hebben genomen.

Als voorbeeld plaats ik hieronder een foto van een Fiat Cinquecento die door een mede Meguiars member behandeld is. De bumpers en de achterspoiler waren bedekt met een flinke laag oxidatie en waren daarom helemaal wit uitgeslagen. Na een behandeling met een paintcleaner en een polish (volgende stap) kwam de originele kleur weer helemaal terug, de bumpers waren weer net zo geel als de rest van de auto.

De achterspoiler

Afbeelding

De voorbumper

Afbeelding

Veel mensen leven nog in de veronderstelling dat het regelmatig aanbrengen van een waslaagje voldoende is om de auto in een showroomstaat te houden. Niets is echter minder waar. De lak van de auto moet goed verzorgd worden om deze in topconditie te houden. Dat begint al bij het regelmatig op de juiste manier wassen van de auto (zie ook ‘how to, deel 1 wassen en drogen). Hoe voorzicht je ook bent met wassen, er zullen vroeg of laat helaas toch van die micro krasjes ontstaan. Die krasjes zijn met name op zonnige dagen erg goed te zien. Daarnaast zal de lak door de blootstelling aan de elementen langzaam gaan Oxideren, waardoor deze langzaam wat doffer wordt. Dit proces is vooral op rode auto’s goed te zien.

Om de originele glans van de lak weer terug te krijgen moet je de oxidatie en de microkrasjes verwijderen met een polish. Het gebruik van een polish is de sleutel naar een schitterende diepe glans. Deze stap wordt door veel mensen vaak vergeten of overgeslagen, hetgeen vaak leidt tot ontvredenheid omdat het harde werk niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Niets is frustrerender dan dat je na het wassen en waxen nog steeds doffe plekken, microkrasjes en hologrammen ziet.

Een polish bevat over het algemeen miniscule deeltjes die een schurende werking hebben. Door de wrijving over het oppervlak van de lak worden de deeltjes steeds kleiner, waardoor de schuren werking steeds verder afneemt. Op deze manier is de polish in staat om krasjes te verwijderen en toch een glad en glanzend oppervlak te creëren. Afhankelijk van de staat van de lak kan er gekozen worden voor een milde of een wat aggressievere polish (bevat vaak meer en wat grotere schurende deeltjes).

In tegenstelling tot wat mensen vaak beweren hoef je niet echt bang te zijn dat je met een polish grote hoeveelheden lak weghaalt. Tenzij je een extreem grove polish lange tijd op één plek zou gebruiken is het laagje lak wat je weghaalt niet eens te meten.

Het polijsten van de lak kun je zowel handmatig als machinaal doen. Omdat veel mensen hier niet beschikken over een goede polijst machine (die grote dingen die je bij de locale doe-het-zelver koopt werken voor geen meter), behandel ik hier beide methodes en de daarbij toe te passen producten.

Handmatig polijsten en krassen verwijderen:

Begrijp de laklaag die op je auto zit!!
Het handmatig polijsten van de lak kan een behoorlijk zware bezigheid zijn. Je hebt behoorlijk wat tijd en kracht nodig om oxidatie en krasjes te verwijderen. Toch is het zeker de moeite waard om hier eens een paar uur in te investeren.

Gooi alles overboord wat je vader je ooit heeft verteld over poetsen! Want de spullen en regels zijn de laatste 10 jaar gigantisch snel veranderd.

Er zijn 3 dingen welke significant zijn veranderd
- De moderne laklagen zijn niet meer op basis van petroleum maar op water
- Poets producenten hebben de schurende middelen doorontwikkeld voor een beter resultaat om een consistent slijpproces te garanderen
- Microfiber producenten zijn doeken speciaal voor poetsen gaan produceren zodat er geen krassen worden veroorzaakt en voldoende opneemt

De high-tech lak lagen op de moderne autos verschillen van producent. Algemeen gezien zitten er op alle nieuwe autos een blanke lak laag (behalve in amerika ed) Vroeger werkte je direct op de laklaag waardoor deze snel weer op kleur kwam. De moderne auto heeft een laag primer, kleur, en blanke lak voor meer glans,kleur en bescherming.

Door de moderne laklagen zijn deze beter beschermd tegen alledaags gebruik, echter heeft het wel betere verzorging nodig. Tegenwoordig zijn rode en gele auto's goed bescherm door toevoeging van UV filters. Deze zullen dus niet roze of zachtgeel worden zoals oude volvo's ed.

De kleine krasjes swirls zullen nooit door de blanke laag heen komen en kunnen dus redelijk gemakkelijk weg worden gewerkt

Meguiars biedt een aantal producten die je zou kunnen gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende combinatie.
- Scratch X
- Deep Crystal polish

De Scratch X is ten opzichte van de Deep Crystal Polish iets beter in het verwijderen van microkrasjes en oxidatie. De Deep Crystal Polish zorgt voor die hele mooie diepe natte glans.

Hoe ga je te werk?

Neem een applicatiesponsje en doe daar wat Scratch X op (een druppel ongeveer ten grootte van een kwartje). Hiermee ga je een klein stukje van de auto (ongeveer 25 x 25 cm) behandelen. De Scratch X moet je met een behoorlijk stevige druk inwerken totdat het bijna verdwenen lijkt te zijn. Breng nog wat Scratch X aan op de applicator en behandel de plek opnieuw, herhaal deze stap zo vaak als nodig om de lak krasvrij te krijgen. Het is gebruikelijk dat een plek meerdere keren behandeld moet worden, dus geef het niet op als je na 1 keer nog niet heel veel resultaat ziet. Wrijf de plek schoon met een doek (liefst met de Ultimate Polishing Cloth, want deze veroorzaakt geen krassen en neemt de resten polijstmiddel goed op).

Dit resultaat moet je zien te bereiken (echter zijn sommige krassen gewoonweg te diep. Ook sommige lakken zijn snoeihard; red DUITSE)

Afbeelding

De lak is nu als het goed is grotendeels krasvrij. Om het beste uit de lak te halen kun je nu de hele auto met de Deep Crystal Polish behandelen. Of M7 uit de proffesionele lijn,. Ook hier doe je weer een druppel ter grootte van een kwartje op een applicatiesponsje. Behandel vervolgens weer een klein oppervlak met de polish. Werk de polish goed in totdat deze bijna volledig verdwenen lijkt te zijn. Neem de resterende polish weg met de Ultimate Polishing Cloth. Als je de hele auto gedaan hebt dan wordt het tijd om de beschermlaag aan te brengen.

Het resultaat moet dan ongeveer zo eruit komen te zien (rechts)
Afbeelding

Deze heb ik welliswaar machinaal gepolijst, echter is dit met de hand ook te bereiken! Het wel tijd, en een tennisarm :lol:

Een sinasappelhuid kan je alleen met wetsanden wegkrijgen. Aangezien dit zo specialistisch is zal ik hier verder niet op ingaan.

Machinaal polijsten volgt later…
Laatst bijgewerkt door Boyd op ma okt 22, 2007 13:43, in totaal 1 keer bewerkt.
"Reflection of Perfection"
Avatar gebruiker
Boyd
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 58
Geregistreerd: wo okt 17, 2007 15:42
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Boyd » za okt 20, 2007 18:17

Nu een onderdeel wat iedereen wel kent. Lak beschermen!

Hier zijn een hele hoop producten voor te koop, maar ook bepaalde behandelingen bij dealers!. Laat ik die eerst even uit het leven helpen

De zogenaamde Teflon lagen (waxoil,FLON4000,waxguard etc). Dat is gewoonweg pure marketing/sales (jaja ik doe zelf ook die opleiding, maar dat staat er even buiten :lol:) Vaak proberen dealers deze optie te verkopen voor heel veel geld. Hier verdienen ze grof op, want ik weet wat de inkoop is van die producten.Vaak honderden euro's worden er extra neer gelegd voor zon behandeling die garandeerd 3 jaar onderhoudsvrij te zijn, en het vuil gaat er zo af. Je moet het dan wel onderhouden met hun speciale middelen welke ook weer flink veel euro's kosten. De lak blijft inderdaad afstotend, maar dat behaal je ook met andere producten voor een veel betere prijs

Het resultaat van die zogenaamde teflon lagen zijn prima, maar veel te duur voor een "sealant". Grappig detail van deze PTFE (PolyTetraFluorEthyleen oftewel teflon lagen), niets houdt er op, dus waarom zou het hechten op je lak?. Nu zal je denken maar mijn Tefal pan heeft dat ook!, klopt maar dit wordt onder hoge temperatuur ingebakken. En dat gebeurt niet op de laklaag van je auto. Dus bij mij is nog steeds het nut van een teflon behandeling (behalve commercieel) niet bewezen.... Heb vaak mensen die deze laag eraf willen omdat ze niet tevreden zijn met deze laag. Even kleien of goede paintcleaner en de laag is eraf! Tevens krijg je de mooiste glans en reflecties met een goede carnauba wax!

Pre-wax
Een wax geeft niet de meeste glans, dat geeft de voorbewerking ervan. Krijg veel te horen, jah ik heb mijn auto gewaxed en na een week ziet hij er al weer uit als een &($&$. Daar zit een kern van waarheid in. Als jij waxed over een vieze laklaag, welke weinig hechting bied zal je minder lang schik hebben van deze laag. Je zal dus na een korte tijd al weer buiten staan, druk bezig met je auto. Wat tot ergenis kan leiden tot het vrouwlijk schoon waarmee je samen woont :lol:

Het belangrijkste zit hem in de voorbereiding van je laklaag voor een wax of sealant. De beste voorbereiding is helemaal het 5 stappenplan te doorlopen. Dus kleien, paint clean(s)er & polish. Dan is de lak helemaal klaar om een goede beschermlaag te krijgen, en deze voor een langere tijd te behouden. Nou doe je dit niet elke week en kan je dus als je wilt bij een volgende beurt de lak met paint clean(s)er behandelen en dan is de laklaag weer klaar voor een beschermlaak. Een goede voorbereiding geeft de ware glans en bescherming van een laklaag
Producten die dat doen
-Swissvax Cleaner Fluid
-Meguiars Paint Cleaner
-Zymol HD Cleanse
-Dodo Juice Lime Prime - Pre wax

Sealant
Ik heb het net al even gehad over langdurige beschermlagen. Een sealant is een syntetische vorm van wax. Deze hebben de eigenschappen om erg lange bescherming te bieden. Deze zogenaamde sealants bestaan uit polymeren en acryl. Hierdoor leveren ze een langdurig, glad en glanzend resultaat. Dit is handig voor de gene die niet veel tijd aan hun wagen willen besteden maar toch een mooi resultaat willen hebben.

Goede sealants zijn
-Chemical Guys Jetseal901 (ook super op velgen, kom ik later op terug)
-Meguiars M21
-Carlack68
-NXT wax

Wax
Dit is het punt wat iedereen kent! Waxen. Iedereen is begonnen met de groene schilden wax met gouden dop :wink: Of een andere vorm in de naam van valma of sonax. Op het gebied van wax zijn er de laatste jaren een hele hoop innovaties geweest.

Om bij de basis beginnen, je hebt vaste waxen (paste) en je hebt vloeibare. Mijn voorkeur gaat uit naar vaste waxen, maar dat vind ik. :wink: De basis van de waxen is de laatste jaren flink veranderd, maar het belangrijkste vooruit gegaan!. De beauty waxen, de schilden waxen ed laat ik buiten beschouwing omdat deze gewoon weg een kat in de zak zijn. Ik zie mijn buurman regelmatig hard boenen op een heel wit uitgeslagen auto, en dan sta ik altijd even hard te lachen. :twisted:

De mooiste resultaten krijg je met een wax waarin carnauba het hoofd bestandsdeel is. What the hack is carne nog wat!. Carnauba is een wax soort die uit de bladeren van een carnauba palm (Copernicia prunifera) komen. Die heb je in 2 harde vormen, witte en gele. Gele is de meest voorkomende, de witte is een gebleekte versie :wink: Ze winnen deze wax door op de bladeren te slaan, een intensief karwei, dus ook erg duur :cry:

Carnauba heeft de eigenschap om veel glans en bescherming te geven aan een oppervlakte. Het zit overal in! lipstick, eyeliners, hoop andere makeup, schoenpoets meubelpoets etc. Zelf op glazuren van taarten en snoep :wink: Voor auto lakken wordt deze wax gemend met kokosnootolie,bananenolie,notenolie,bijenwas en nog veel meer. Een autowax met een hoog carnauba gehalte geeft een nog betere glans en diepte perceptie. Met een bijbehorende bescherming. Het hoogste wat er nu te koop is op de markt, is een wax van 62% kost 15.000 euro. :wink: De hoge carnauba waxen (altijd in vaste vorm)kan je met je blote handen opbrengen! :P Vloeibare carnauba was kan nooit zo geconcentreerd zijn als een vaste wax :wink: vanwege de bestandsdelen die een wax vloeibaar moeten maken en houden.

Je waxkeuze is dus erg belangrijk, wil je lange bescherming? Of wil je wel 1 keer in de maand even bezig zijn. Dat zijn allerlei keuzes die erg belangrijk zijn. Ik heb hier verschillende waxen staan, (9 uit mijn hoofd). Met elk een specifieke kenmerk. Maar meeste zijn in vaste vorm, en bezitten carnauba.

Merken die dit soort kwaliteit waxen leveren
- Meguiars
-Swissvax
-Zymol
-Collonite
-Dodo Juice
- Vele anderen

Mijn favo's
-Chemical Guys Petes 53% Carnauba (hele natte glans, minder tot redelijk lang merkbaar
-Meguiars M16 (mooie glans, blijft redelijk lang merkbaar)
-Meguiars Goldclass & NXT, erg goede kwaliteits waxen die lang merkbaar blijven.
-Victoria Concours - Combinatie van bovenstaande)
-Swissvax lijn (zelf niet in bezit, maar weet heel goed wat het doet aangezien een vriend van mij niks anders dan dat gebruikt :wink: )

Zo zijn er nog heeel heeeel veel merken! Het is belangrijk dat je je goed orienteerd, wat voor lak heeft je auto. En ook belangrijk wat voor kleur. Een zwarte kleur zal mooier worden met een bepaalde toevoeging van een bepaalde olie. Idem met metallic. Hiervoor zijn speciale exclusieve waxen te koop welke de gemiddelde poetser denk ik weinig kan schelen omdat die soms meer als 40 euro kosten dus ik zal daar niet verder op ingaan :wink: De kleurwaxen bij de allesverkopers zijn echt BS! en weggegooid geld. Ik kan daar nog heel ver op ingaan maar dat is niet de intentie. Het is btw ook een fabeltje dat een metallic laag weinig onderhoud nodig heeft, of een speciale wax. Een metallic lak heeft net zoveel onderhoud nodig als een uni lak.

Als je iets gebruikt waar je tevreden over bent dan moet je dat blijven gebruiken :P Een goede wax koop je niet bij een halfords, maar bij een shop waar mensen er verstand van hebben. Helaas zijn dat er niet veel... In die gedachte is ook mijn idee ontstaan voor mijn bedrijf :wink:

Nu over tot de techniek van het aanbrengen
ZO MIN MOGELIJK!!!!!, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Alles wat wit uitslaat is eigenlijk residu wat niks doet en eigenlijk weg gegooid product is! Zonde, want je gebruikt maar heel weinig. Je kan beter 2 dunne lagen aanbrengen als 1 dikke ( en als je slechte wax gebruikt slaan je rubbers ook nog eens wit uit). Enfin, zo dun mogenlijk opbrengen.

Wat heb je nodig?
- Je wax of sealant (duuuhhh :lol: )
- Foam Applicator Pad
- Microfiber doek

Ik zie veel mensen nog met een oud t shirt, of laken poetsen. FOUT! het neemt een hoop product op, en uiteindelijk komt er niet veel meer op je lak en je handen worden vies. Veel onregelmatigheden ed! :? Gebruik een foam applicator en je kan een even en mooie waxlaag opbrengen. Op een gegeven moment heb je voldoende wax of sealant in je pad zitten dat je niks extra meer hoeft toe te voegen en dus voordeliger uit bent!. Vloeibaar of vast, het moet er vasaline/doorzichtig uitzien!. Eventueel 2 lagen voor een nog betere laag!

Wanneer is mn wax/sealant klaar?
Je leest wel eens verhalen dat mensen hun wax wel een hele dag hebben laten curen. Dat klopt een wax moet curen. (polish, cleaners ed niet). Een waxlaag moet hechten als het ware, maar niet zo lang. Je pakt een schone vinger en haalt die over je gewaxte oppervlakte. Is het daaronder helemaal crystal helder en glanzend! Dan kan je je wax afnemen met een goede Microfiber doek. Is het smerend, beetje vettig dan moet de wax nog even curen!, en dan na een paar minuten weer dezelfde test doen totdat je wel het juiste resultaat hebt ;) Dan kan je het afnemen.

Koop goede doeken speciaal voor poetsen (meguiars, sonus,ed) Want die zijn daar voor ontworpen. Laten een stof en krasvrij resultaat achter, en nemen in verhouding tot action doeken veel meer op. Poetskatoen, oude lappen, doe het niet :wink: . Mf doeken kan je veelvoudig gebruiken. Even in de wasmachine! en ready to use again! :P

Ik zal binnenkort dit verhaal nog meer uitbreiden :P
Laatst bijgewerkt door Boyd op do okt 25, 2007 20:33, in totaal 1 keer bewerkt.
"Reflection of Perfection"
Avatar gebruiker
Boyd
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 58
Geregistreerd: wo okt 17, 2007 15:42
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Boyd » za okt 20, 2007 18:17

De volgende stap in het proces is het bijhouden van je wagen. Dit is belangrijk, want zo bied je je wagen de optimale bescherming.

In het bijhouden zijn verschillende producten op de markt. In de vorm van een spraywax/sealant of een speciale detailer. Deze producten boosten als ware je beschermlaag. Door wassen,weer ed wordt de wax/beschermlaag aangetast. Het is belangrijk deze dus tussentijds te herstellen om een zo mooi mogelijk resultaat te behouden. Dit zorgt er ook voor dat je niet zo snel weer opnieuw je auto hoeft te waxen.

Producten die hier goed voor dienen
Meguiars Spray Wax
Meguiars Ultimate Quick Detailer (aanrader!!)
Meguiars Quick Wax
Chemical Guys - Blitz Spraysealant

Het is belangrijk eerst je auto goed te wassen zoals in vorig deel staat beschreven. Als je je wagen goed droog hebt gemaakt is het tijd om in een kort tijd bestek je laag te boosten.

Wat heb je nodig
- Even Coat Applicator
- MF doek
- Je product naar keuze

Hoe ga je te werk?
Je sprayed het product op je pad, of doek en dan aanbrengen op het plaatwerk. Als je direct op plaatwerk spuit heb je al heel snel een dikke, moeilijk uit te smeren laag. Deze laat je even curen (net zoals een normale wax) en wrijft hem daarna uit met een MF doek.

De Ultimate Quick Detailer werkt net wat anders. Op doek spuiten, opbrengen en met droge kant van doek meteen uitwrijven tot hoogglans. Je krijgt zo een superglad en waterafstotende coating :P
Laatst bijgewerkt door Boyd op di nov 13, 2007 14:14, in totaal 1 keer bewerkt.
"Reflection of Perfection"
Avatar gebruiker
Boyd
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 58
Geregistreerd: wo okt 17, 2007 15:42
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Boyd » za okt 20, 2007 18:18

Gereserveerd voor Interieur
"Reflection of Perfection"
Avatar gebruiker
Boyd
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 58
Geregistreerd: wo okt 17, 2007 15:42
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Boyd » za okt 20, 2007 18:18

Gereserveerd voor Overige onderdelen
"Reflection of Perfection"
Avatar gebruiker
Boyd
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 58
Geregistreerd: wo okt 17, 2007 15:42
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor ChemGrey » za okt 20, 2007 18:31

Goed verhaal! Wat is er alleen mis met wasstraten? Wat maakt een wasstraat "goed", slecht of heeeeel slecht?
ChemGrey
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 36
Geregistreerd: ma okt 01, 2007 20:29

Berichtdoor Boyd » za okt 20, 2007 18:39

ChemGrey schreef:Goed verhaal! Wat is er alleen mis met wasstraten? Wat maakt een wasstraat "goed", slecht of heeeeel slecht?


Een wasstraat veroorzaakt altijd swirls. De haren van de borstels slaan met kracht tegen je blanke lak en het vuil aan.

Zelfs de zogenaamde "goede wasstraten" met lappen zijn slecht voor je lak. De viezigheid van je voorganger of eigen wagen zit of gaat nog in de lappen zitten en schuurt lekker heen en weer over je blanke lak. Vorige keer voor de lol getest. Een swirl vrij gemaakte wagen door dure wasstraat. Lampen erop, vol swirls :wink:
"Reflection of Perfection"
Avatar gebruiker
Boyd
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 58
Geregistreerd: wo okt 17, 2007 15:42
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor ChemGrey » za okt 20, 2007 18:49

okay dan. En van die spoel ruimtes, met een hoge druk spuit? Is daar nog wat slechts over te melden? Had namelijk morgen een wasstraatje gepland... :roll:
ChemGrey
Nuovo Arrivato
 
Berichten: 36
Geregistreerd: ma okt 01, 2007 20:29

Berichtdoor Boyd » za okt 20, 2007 19:02

ChemGrey schreef:okay dan. En van die spoel ruimtes, met een hoge druk spuit? Is daar nog wat slechts over te melden? Had namelijk morgen een wasstraatje gepland... :roll:


Zou ik inderdaad naar een wasbox gaan. Deed ik ook altijd swinters. Gewoon emmers en spullen mee!

Ps niet die borstel-spuitlans gebruiken :wink: :wink:
"Reflection of Perfection"
Avatar gebruiker
Boyd
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 58
Geregistreerd: wo okt 17, 2007 15:42
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Sporting raymon » za okt 20, 2007 19:03

Goed initiatief Boyd dit item,grote klasse :wink:
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Avatar gebruiker
Sporting raymon
Avere Una Vita
 
Berichten: 3257
Geregistreerd: do maart 30, 2006 20:44
Woonplaats: Velserbroek

Berichtdoor ineke » za okt 20, 2007 19:13

Betere uitleg kan je niet hebben, dit is duidelijk.
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
ineke
Avere Una Vita
 
Berichten: 3956
Geregistreerd: ma aug 14, 2006 9:01
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor diabloNL » za okt 20, 2007 20:02

Mooi artikel en ik weet dat het waar is, want mijn collega doet het op precies dezelfde manier als jij.

Voor mij is dit echter teveel moeite en ik blijf dan ook lekker door de wasstraat heen gaan. :wink: :lol:
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
diabloNL
Senior Stato
 
Berichten: 761
Geregistreerd: do aug 17, 2006 18:09

Berichtdoor Bennink » za okt 20, 2007 20:32

Super Boyd :-) Goede aanvulling op het forum.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Avatar gebruiker
Bennink
Dedito
 
Berichten: 9115
Geregistreerd: wo nov 15, 2006 18:23
Woonplaats: Deventer

Volgende

Keer terug naar Techniek en Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten