welke benzine ?

Lingotto
Nuovo Arrivato
Berichten: 19
Lid geworden op: di apr 04, 2006 20:17
Locatie: Rotterdam

welke benzine ?

Bericht door Lingotto »

neem aan dat iedereen het beste voorheeft met zijn GP. dus ook het beste voor de motor. vraag aan jullie is dan ook welke benzine jullie (gaan) gebruiken. gewoon euro 95, vpower, euro 98 (is dat nog te krijgen trouwens?), excellium...... maakt het volgens jullie uit wat je tankt of zijn de verschillen zo miniem dat het niks uitmaakt?
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Ik heb een tankpas van de baas, waarmee ik bij de Texaco moet tanken. Ik zal er euro 95 in gooien denk ik
Had ook een GP met allemaal specificaties.
joedelta

Bericht door joedelta »

Euro 98 lijkt me nutteloos. Dat heeft een moderne motor niet nodig.
Euro 95 is op zich voldoende, daar is de motor op gebaseerd.
Het tanken van benzine met toevoegingen zoals V-power of Excellium kan een lichte verbetering van je prestaties tot gevolg hebben. Stel je daar niet te veel bij voor. Maar mijn ervaring bij mijn vorige auto is, dat V-power wel enig effect had. In deze brandstoffen zitten met name ook reinigingsmiddelen die de boel van binnen trachten schoon te spoelen, waardoor de motor wat beter zou moeten werken. Dit kan af en toe goed zijn. Zelf tank ik zo af en toe een keer V-power. Ik heb nog nooit excellium getankt, dus ik kan ze niet vergelijken.
TeChNo2

Bericht door TeChNo2 »

Toen ik me tmijn vorige auto 3 keer v power had getankt (auto was toen 2 jaar oud) kon ik direct naar de garage om een gedeelte van de uitlaat/katalysator te laten vervangen...

enne ik ga denk ik diesel tanken trouwens :lol:
joedelta

Bericht door joedelta »

TeChNo2 schreef:Toen ik me tmijn vorige auto 3 keer v power had getankt (auto was toen 2 jaar oud) kon ik direct naar de garage om een gedeelte van de uitlaat/katalysator te laten vervangen...

enne ik ga denk ik diesel tanken trouwens :lol:
Dit lijkt me een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Is de oorzaak van het defect ook echt vastgesteld...en als het aan de V-power lag, heb je Shell aansprakelijk gesteld? :?

Je hebt trouwens ook V-power diesel... :wink:
TeChNo2

Bericht door TeChNo2 »

joedelta schreef:
TeChNo2 schreef:Toen ik me tmijn vorige auto 3 keer v power had getankt (auto was toen 2 jaar oud) kon ik direct naar de garage om een gedeelte van de uitlaat/katalysator te laten vervangen...

enne ik ga denk ik diesel tanken trouwens :lol:
Dit lijkt me een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Is de oorzaak van het defect ook echt vastgesteld...en als het aan de V-power lag, heb je Shell aansprakelijk gesteld? :?

Je hebt trouwens ook V-power diesel... :wink:
het eerste wat de monteur zei toen ie die auto aan de computer zette (of heet dat): je hebt toch geen v-power getankt he...?
wel dus... en tja shell aansprakelijk stellen..bewijs maar eens dat het daardoor is gekomen... in ieder geval tank ik nu bij een ander (veel goedkoper merk, en die heeft geen v-power (zeker ook geen diesel VP)
joedelta

Bericht door joedelta »

TeChNo2 schreef:
joedelta schreef:
TeChNo2 schreef:Toen ik me tmijn vorige auto 3 keer v power had getankt (auto was toen 2 jaar oud) kon ik direct naar de garage om een gedeelte van de uitlaat/katalysator te laten vervangen...

enne ik ga denk ik diesel tanken trouwens :lol:
Dit lijkt me een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Is de oorzaak van het defect ook echt vastgesteld...en als het aan de V-power lag, heb je Shell aansprakelijk gesteld? :?

Je hebt trouwens ook V-power diesel... :wink:
het eerste wat de monteur zei toen ie die auto aan de computer zette (of heet dat): je hebt toch geen v-power getankt he...?
wel dus... en tja shell aansprakelijk stellen..bewijs maar eens dat het daardoor is gekomen... in ieder geval tank ik nu bij een ander (veel goedkoper merk, en die heeft geen v-power (zeker ook geen diesel VP)
V-power zou de katalysator juist beter moeten laten werken wegens het lage zwavelgehalte:
V-Power maakt vuist tegen zwavel

20 April 2004 12:00

Alle Europese brandstof moet in 2009 zijn ontdaan van milieuschadend zwavel. Shell loopt daarop vooruit: het jongste autovoedsel van Shell heeft de spannende naam V-Power.



Door Rien van der Steen

Het mooie van Shell V-Power is dat het de eerste zwavelvrije benzine in Nederland is. Want Shell Pura was alleen maar zwavelarm. Nou is V-Power trouwens ook niet honderd procent zwavelvrij. Maar officieel mag brandstof met minder dan 10 mg. zwavel per kilo zwavelvrij heten. En dat is bij de nieuwe Shell benzine dus het geval.

Duitsland
In Duitsland kunnen automobilisten al jaren zwavelvrij tanken. Door die zwavelvrije benzine werkt de katalysator veel beter. Bovendien gaat zwavelvrije brandstof erg goed samen met direct ingespoten motoren. Wel hebben die motoren klopvaste benzine (uitgedrukt in octaangetal) nodig om optimaal te presteren.

VW en Audi hebben zulke motoren al, Mercedes ook, maar dat merk houdt ze nog in Duitsland zolang hier de juiste brandstof niet voorhanden is. De nieuwe V-Power is voor motoren die draaien op Euro 95. In Duitsland is zwavelvrije benzine met een octaangetal van 100 voor direct ingespoten benzinemotoren verkrijgbaar.

Acceptatie
Shell V-Power is aan de Nederlandse pomp 4,5 cent duurder dan gewone Euro 95, en dat zal de acceptatie door automobilisten bemoeilijken. Als de fiscus de milieuvriendelijker brandstof ook vriendelijker zou behandelen, is de kans dat Nederlanders hem gaan tanken vele malen groter. Overigens betalen de Duitsers een nog hogere toeslag: zo'n tien tot veertien cent.

Volgens Shell spaart zwavelvrije brandstof niet alleen het milieu, maar zorgt die ook voor schonere motoren. Koolafzetting in de cilinderkop, op het inlaatspruitstuk en op de inlaatkleppen beïnvloedt het verbrandingsproces in elke motor nadelig. Shell claimt dat V-Power die afzetting binnen afzienbare tijd schoonbrandt.
joedelta

Bericht door joedelta »

TeChNo2 schreef:het eerste wat de monteur zei toen ie die auto aan de computer zette (of heet dat): je hebt toch geen v-power getankt he...?
wel dus... en tja shell aansprakelijk stellen..bewijs maar eens dat het daardoor is gekomen... in ieder geval tank ik nu bij een ander (veel goedkoper merk, en die heeft geen v-power (zeker ook geen diesel VP)
OK nog eentje dan....niets ten nadele van de monteur hoor, maar ik denk dat het een losse opmerking was, die nergens op gebaseerd was....als V-power slecht was voor je katalysator, dan was dat inmiddels wel in de pers gekomen via consumentenorganisaties ofzo.
Nog een artikel over V-power:
Shell brengt een zwavelvrije benzine op de markt, genaamd Shell V-Power. Deze vervangt Shell Pura en wordt gefaseerd ingevoerd. Shell V-Power is ontwikkeld in het Shell-laboratorium in Thornton (Engeland), waarbij werd samengewerkt met de vaste technologiepartner van Shell: Ferrari.

Zwavelvrije brandstof is minder schadelijk voor de katalysator en vermindert de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Eind 2002 werd het zwavelgehalte in benzine al teruggedrongen. In mei 2000 ging het zwavelgehalte in diesel al omlaag.

De zwavelvrije benzine is vanaf 18 maart te koop bij zo’n zestig Shell-stations en vanaf 1 april bij alle Shell verkooppunten. Dat de vier jaar geleden geïntroduceerde Shell Pura nu vervangen wordt, geeft aan dat de technologische ontwikkelingen snel gaan. Met Shell V-Power is Shell de eerste die anticipeert op de strengere milieueisen die de Europese Commissie vanaf 2005 aan brandstoffen stelt. De reinigende werking van Shell Pura op de motor, wat volgens de fabrikant door veel automobilisten als sterk punt werd ervaren, is bij Shell V-Power nog verder verbeterd.

Shell V-Power is geschikt voor alle benzinemotoren die Euro 95 of Shell Pura gebruiken. De adviesprijs van Shell V-Power is 4,5 eurocent per liter hoger dan de adviesprijs voor Shell Euro 95. In de twee weken volgend op de introductie zullen alle Shell-stations worden aangepast, zodat vanaf 1 april de nieuwe brandstof overal bij Shell verkrijgbaar is. Op het kaartje is te zien vanaf welk moment een Shell station overschakelt naar Shell V-Power.
joedelta

Bericht door joedelta »

om het af te leren, nog een rapport van TNO over de toevoeging van reinigende middelen aan brandstof en het lage zwavelgehalte:

http://www.automotive.tno.nl/VM/EST/Pub ... inal_2.pdf
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

[quote="joedelta"]om het af te leren, nog een rapport van TNO over de toevoeging van reinigende middelen aan brandstof en het lage zwavelgehalte:

een collega van me rijdt een lancia delta en tankt alleen maar V-power.
en volgens hem kan hij er ook nog meer km's mee maken als met de 95 of gewone 98. :wink:
joedelta

Bericht door joedelta »

hannes schreef:
joedelta schreef:om het af te leren, nog een rapport van TNO over de toevoeging van reinigende middelen aan brandstof en het lage zwavelgehalte:

een collega van me rijdt een lancia delta en tankt alleen maar V-power.
en volgens hem kan hij er ook nog meer km's mee maken als met de 95 of gewone 98. :wink:
Wat voor Lancia Delta rijdt je collega? 98 lijkt me zowieso nutteloos, want ik heb begrepen dat moderne motoren slechts een octaangetal van 95 (of zelfs lager) nodig hebben en dat ze met het overschot aan octaan niets doen. In Duitsland zie je bij veel pompen benzine met een octaangetal lager dan 95 (92 ofzo), daarintegen heeft de V-power in Duitsland een verhoogd octaangetal van 100(wat niets toevoegd). In Nederland heeft V-power dan weer een octaangetal van 95.....voor een deel heeft dit dan weer met de marketing instrumenten te maken.... :?
LaTiNo
Junior Stato
Berichten: 472
Lid geworden op: wo feb 15, 2006 14:15
Locatie: Verweggistan

Bericht door LaTiNo »

Als je je auto laat chippen moet je WEL 98 tanken (dringend advies Squadra)
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik heb altijd gewone euro 95 getankt. Dat ga ik straks ook in de GP doen. om diverse redenen:

1. Benzine is tegenwoordig al duur genoeg.
2. Ik moet nog om rijden voor V-power te tanken.


Dus ik blijf mooi bij de zelfde pomp als nu. Werkt mijn kortings kaart van United consumers ook nog. Lekker euro's sparen ipv HANDDOEKEN.
Afbeelding
joedelta

Bericht door joedelta »

LaTiNo schreef:Als je je auto laat chippen moet je WEL 98 tanken (dringend advies Squadra)
Ja, OK, maar dan is de auto softwarematig anders afgesteld en kan behoefte hebben aan meer klopvaste benzine, maar een niet-gechipte moderne motor heeft dat toch echt niet nodig....
joedelta

Bericht door joedelta »

tonyvandenbroek schreef:Ik heb altijd gewone euro 95 getankt. Dat ga ik straks ook in de GP doen. om diverse redenen:

1. Benzine is tegenwoordig al duur genoeg.
2. Ik moet nog om rijden voor V-power te tanken.


Dus ik blijf mooi bij de zelfde pomp als nu. Werkt mijn kortings kaart van United consumers ook nog. Lekker euro's sparen ipv HANDDOEKEN.
De Shell hier in de buurt is een beetje een prijsstunter. De V-power kost evenveel als de euro 95 bij de nabijgelegen BP. :D
Plaats reactie