Geklop bij onvlakke weg?

Gebruikersavatar
vinnie1985
Junior Stato
Berichten: 219
Lid geworden op: di okt 09, 2007 15:07
Locatie: Eijsden

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door vinnie1985 »

weet ik niet als ze gewone nieuwe hebben geplaats of de gemodificeerde rubbers hebben gebruik ik ga morgen toch naar de dealer
Verlaagde GP 1.4 16v Starjet Racing Metalic blauw 3 deurs
Gebruikersavatar
vinnie1985
Junior Stato
Berichten: 219
Lid geworden op: di okt 09, 2007 15:07
Locatie: Eijsden

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door vinnie1985 »

net terug van de dealer geluid is weg gelukkig waren waarschijnelijk de rubbers van de schokbrekers
Verlaagde GP 1.4 16v Starjet Racing Metalic blauw 3 deurs
GP09
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: ma apr 19, 2010 13:36

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door GP09 »

Patiënt:

Grande Punto 1.4 starjet van FEB 2009

Ik heb sinds het plaatsen van mijn kw-schroefset ook last van het bonken/kloppen. Alleen aan de rechter kant.
Het geluid is het meest hoorbaar bij wegrijden uit stilstand.

Heb al van alles geprobeerd;

Veerschotel + veer verwisseld van kant.
Schokbreker compleet verwisseld van kant. (alleen stukje voor- en achteruit gereden)
Stabilisators (kleine stangetjes gemonteerd aan schokbreker) verwisseld.
Schroefset 20mm omhoog gezet.
Alle ophangingsrubbers ingespoten met siliconenspray
Schokbreker 4x gedemonteerd om hem in te duwen en uit te trekken.

Geluid blijft van rechts komen.

Nu heb ik op de bovenste veerschotel een stuk industrieel stug filt van 5mm dik gelegd. Dus tussen de carroserie en de veerschotel.
Het geluid is daardoor weg.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om zo rond te blijven rijden...

Nu wil ik checken of dat er bij mij (auto uit FEB 2009) de gemodificeerde veerschotels al geplaatst zijn. Weet iemand waar ik die aan kan herkennen?

Ik heb het over dit onderdeel

Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat iemand een tip oid voor me heeft. :wink:
GP09
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: ma apr 19, 2010 13:36

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door GP09 »

Zou dit het verschil zijn??

Onderste schijf van de onderste afbeelde veerschotel is groter...

Bovenste is mijn huidige veerschotel, onderste is een veerschotel die de dealer had liggen.

Afbeelding

In de ePER catalogus (2005) staat zover ik kan zien de veerschotel met kleine onderste ring. Dit zou dus het 1e type (Niet modificatie) kunnen zijn.

Afbeelding
GP09
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: ma apr 19, 2010 13:36

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door GP09 »

Gister de dealer om hulp gevraagd, hij zei gelukkig dat er een modificatie bestaat. Die spullen zijn nu besteld.
Volgende week maandag haal ik ze op, zal er een fototje van maken.
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door Rik »

Ik heb ook last van deze kloppingen, bonken. Was benieuwd of het inderdaad aan de veerschotels ligt en niet aan de set zelf.
Wat voor geluid ervaar je precies, bij mij lijkt het net of er iets los zit, alsof de veerpoot onder de kap niet vast zit.. Tevens heb ik er op asfalt de laatste tijd ook wat last van, wat kosten die schotels ongeveer? Ik twijfel namelijk ook of ik niet een nieuwe schroefset zal aanschaffen. :roll:
GP09
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: ma apr 19, 2010 13:36

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door GP09 »

Rik schreef:Ik heb ook last van deze kloppingen, bonken. Was benieuwd of het inderdaad aan de veerschotels ligt en niet aan de set zelf.
Wat voor geluid ervaar je precies, bij mij lijkt het net of er iets los zit, alsof de veerpoot onder de kap niet vast zit.. Tevens heb ik er op asfalt de laatste tijd ook wat last van, wat kosten die schotels ongeveer? Ik twijfel namelijk ook of ik niet een nieuwe schroefset zal aanschaffen. :roll:
Schotels kosten ongeveer 26 euro, weet niet of dat dit incl btw is.

Heb vorige week "modificatie rubbers" opgehaald bij de dealer. Ben bang dat dit mijn probleem niet op gaat lossen. Zijn namelijk de rubbers die om de
zuigerstang zitten... Ik ga ze wel nog monteren, maar denk dat ik einde van de week ook maar eens een nieuwe veerschotel ga monteren aan de probleem-zijde.
GP09
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: ma apr 19, 2010 13:36

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door GP09 »

de modificatie rubbers...

Ben benieuwd..

Afbeelding
Otnup Ednarg
Berichten: 1
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 8:07

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door Otnup Ednarg »

Jan H schreef:Hoi wij hebben hetzelfde probleem gehad, meerdere malen terug geweest bij verschillende dealers. We werden er gek van, alleen bij lage snelheden en vooral klinkerwegen.
Uiteindelijk zag het garage Otten in Oosterhout (nBr) het als uitdaging om net zo lang te zoeken en te experimenteren totdat het was opgelost en hebben meerdere dagen de auto binnenstebuiten gekeerd.
Hoewel alles klonk naar ophangingen en schokbrekers (deze laatste waren al eerder door andere dealer vervangen) bleek het een scheef geplaatste motorsteun te zijn!!! Om het uit te leggen; er zit een soort van sleufgat in deze beugel waar de motor vrij kan bewegen. Als deze scheef zit raken wordt de bewegingsvrijheid van de motor krapper waardoor de ophangingen de zijkanten van de beugel raakt wat het bonkend geluid geeft. Daarna was het weg en is niet meer terug gekomen. Topservice van Otten, daarom ook een slagroomtaart gebracht voor de werkplaats!!!
Het is in jouw geval het checken waard, neem anders gewoon contact met ze op.
Laat een berichtje achter als dit het ook is, ik ben wel nieuwschierig....
Ik vermoed dat mijn GP hetzelfde euvel heeft. Met bovenstaand verhaal ga ik naar Otten Oosterhout en daar weet men zich deze zeer specifieke reparatie niet meer te herinneren.....
Gebruikersavatar
NHke
Membre D'Oro
Berichten: 1294
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 8:49

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door NHke »

GP09 schreef:de modificatie rubbers...

Ben benieuwd..

Afbeelding
Zeker van? Trek erg hard op degene dat vanachter zitten?? :?
GP09
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: ma apr 19, 2010 13:36

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door GP09 »

Zeker van? Trek erg hard op degene dat vanachter zitten??

Wat bedoelt u hier mee?
duccer

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door duccer »

GP09 schreef:de modificatie rubbers...

Ben benieuwd..
Onze Punto Sport van 2008 bonkt en kraakt sinds een aantal maanden, dit is sinds dat ik de zomerbanden weer heb gemonteerd.
De auto is al zes dagen bij de dealer geweest, mijn info is dat de rubbers van de schokbrekers al zijn vervangen, maar de auto bonkt en kraakt nog altijd.

De auto gaat binnenkort weer naar de dealer, eigenlijk weten ze niet wat de oorzaak is, maar onze Punto is zo te lezen niet de enigste die bonkt en kraakt. De auto kraakt bij langzaam rijden, optrekken, drempel nemen en draaien. Bij snelheden boven de 50 km/h hoor je het niet meer.

GP09, heb je de schotels al geplaatst en is je (hetzelfde als onze Punto heeft) probleem opgelost.
Gebruikersavatar
NHke
Membre D'Oro
Berichten: 1294
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 8:49

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door NHke »

GP09 schreef:Zeker van? Trek erg hard op degene dat vanachter zitten??

Wat bedoelt u hier mee?
De achterste schokbrekers ;)

Ik had alleen last van het geklop in de winter..
rdcmrt
Membre D'Oro
Berichten: 1314
Lid geworden op: za jan 22, 2011 12:54
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door rdcmrt »

duccer schreef:
GP09 schreef:de modificatie rubbers...

Ben benieuwd..
Onze Punto Sport van 2008 bonkt en kraakt sinds een aantal maanden, dit is sinds dat ik de zomerbanden weer heb gemonteerd.
De auto is al zes dagen bij de dealer geweest, mijn info is dat de rubbers van de schokbrekers al zijn vervangen, maar de auto bonkt en kraakt nog altijd.

De auto gaat binnenkort weer naar de dealer, eigenlijk weten ze niet wat de oorzaak is, maar onze Punto is zo te lezen niet de enigste die bonkt en kraakt. De auto kraakt bij langzaam rijden, optrekken, drempel nemen en draaien. Bij snelheden boven de 50 km/h hoor je het niet meer.

GP09, heb je de schotels al geplaatst en is je (hetzelfde als onze Punto heeft) probleem opgelost.
Gekraak heb ik ook gehad, dacht toen aan de achteras ... probleem bleek echter veel vreemder te zijn dan de monteur en ik eigenlijk dachten.
Het bleken de portiervangers te zijn, nadat deze gesmeerd zijn heb ik warempel geen kraak meer in de auto zitten, het is werkelijk muisstil.

Misschien hetzelfde probleem ??
GP 1.4 16v Sport Caribbean Orange, Xenon 6000K, Abarth achterlichten, Novitec 40mm
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
GP09
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: ma apr 19, 2010 13:36

Re: Geklop bij onvlakke weg?

Bericht door GP09 »

duccer schreef:
GP09 schreef:de modificatie rubbers...

Ben benieuwd..
Onze Punto Sport van 2008 bonkt en kraakt sinds een aantal maanden, dit is sinds dat ik de zomerbanden weer heb gemonteerd.
De auto is al zes dagen bij de dealer geweest, mijn info is dat de rubbers van de schokbrekers al zijn vervangen, maar de auto bonkt en kraakt nog altijd.

De auto gaat binnenkort weer naar de dealer, eigenlijk weten ze niet wat de oorzaak is, maar onze Punto is zo te lezen niet de enigste die bonkt en kraakt. De auto kraakt bij langzaam rijden, optrekken, drempel nemen en draaien. Bij snelheden boven de 50 km/h hoor je het niet meer.
GP09, heb je de schotels al geplaatst en is je (hetzelfde als onze Punto heeft) probleem opgelost.
Bij mij exact hetzelfde.

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 5&start=30 (Zelfde probleem)

Ik heb de veerschotels nog niet vervangen... Kijk straks ook even mn deurvangers na.

Toen ik een stuk 4mm dik industriel Vilt boven op de veerschotel gemonteerd had, was t geluid bij mij verdwenen..
Afbeelding

Maar dit is geen oplossing natuurlijk. Gewoon om te testen.
Plaats reactie