Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door tcp461 »

Even dit topic omhoog halen :P
Ik heb een trekhaak met afneembare kogel gekocht op eBay, met 7-polige stekker kabelset voor net geen 160 euro incl. Verzendkosten :-) geen geld!
Merk is Auto-hak, uit Polen. De eerste indruk is goed, ziet er netjes uit!
Als het weer het toelaat ga ik hem zaterdag monteren en de stroom aansluiten.
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door tcp461 »

bumper en dergelijke gedemonteerd:
Afbeelding
bumperbalk zit vast met 16mm zeskant, dus als je net als ik deze niet hebt hebt, duurt het nodeloos langer :lol:
Afbeelding
daarna tekening volgen
Afbeelding
nieuwe kabeldoorvoer gemaakt en contactdoos gemonteerd
Afbeelding
bumper e.d. weer gemonteerd
Afbeelding
draden aangesloten, met knijpschoentjes, even doormeten op de achterlichtstekkers om de draadkleuren te vinden, massa onder de moer op het aardpunt achter in de kofferbak, stroomkabel naar voor onder de zekeringkast aangesloten op de dikke rood met zwarte kabel, die achter de kap achter de motorkapontgrendeling zit. Canbus kastje even vast getyrapt aan de kabelboom om rammelen te voorkomen 8).
en dan werkt het ook nog :-]
Afbeelding
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Martijn007 »

oh, jee een aanhanger gekocht. :lol:

vraag 1: wat is verstandig? een 7 of 13 polige stekker nemen?
een caravan komt er sowieso nooit achter. echt nooit, naja, niet bij mij.

een zekeringskastje zit niet bij mij in de kofferbak.
een constante +12 volt draad van voren trekken gaat mij slagen. hier op het forum heb ik al genuffeld waar dat ding ligt.

vraag 1.1: (later toegevoegd) waarom moet er trouwens een constante +12 volt draad naar de trekhaak? :?:

vraag 2: kan ik de draden doorknippen/solderen die naar de achterlichten gaan? solderen is geen probleem, moet alleen even weten als de boordcomputer van de punto evo dat leuk vindt. OF komt er een speciaal kastje voor de trekhaak? help sos!

vraag 3: heb een 3 deurs punto evo van 2010. vergeet ik iets? :-]

vraag 4: trekhaak uitzoeken met 60 of 75 kg kogeldruk. monteren en rijden maar? want op het kenteken staat 400kg ongeremd en 1000kg geremd. maakt de trekhaak dan ook uit? volgens mij niet. goedgekeurde trekhaak monteren en rijden, toch? TOCH?

vraag 5: een uitsnede aan de onderzijde van de bumper maakt mij niets uit, welke trekhaak moet ik hebben? hoeft niet afneembaar te zijn, want dat is veel te duur.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door meloenie »

Ik heb nog een bosal afneembare trekhaak met kabelset te koop
Zie https://link.marktplaats.nl/m1283643341" onclick="window.open(this.href);return false;

Pm ff als je interesse heb evt kan ik je eea uitleggen mbt de handleiding en bij je auto
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Java kriel
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: za sep 26, 2015 19:40
Locatie: Top je van Fryslan

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Java kriel »

Zal voor 13 polige stekker gaan. Mijn aanhanger heeft die ook. En er zijn verloop stekkers van 13 naar 7.

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk
Grande Punto 1.3 multijet. Als je hem wast is hij wit maar na 2 minuten zwart....
√ Originele cruise control achteraf ingebouwd
√ Originele mist lampen achteraf ingebouwd
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door BramvE »

Martijn007 schreef:oh, jee een aanhanger gekocht. :lol:

vraag 1: wat is verstandig? een 7 of 13 polige stekker nemen?
een caravan komt er sowieso nooit achter. echt nooit, naja, niet bij mij.

een zekeringskastje zit niet bij mij in de kofferbak.
een constante +12 volt draad van voren trekken gaat mij slagen. hier op het forum heb ik al genuffeld waar dat ding ligt.

vraag 1.1: (later toegevoegd) waarom moet er trouwens een constante +12 volt draad naar de trekhaak? :?:

vraag 2: kan ik de draden doorknippen/solderen die naar de achterlichten gaan? solderen is geen probleem, moet alleen even weten als de boordcomputer van de punto evo dat leuk vindt. OF komt er een speciaal kastje voor de trekhaak? help sos!

vraag 3: heb een 3 deurs punto evo van 2010. vergeet ik iets? :-]

vraag 4: trekhaak uitzoeken met 60 of 75 kg kogeldruk. monteren en rijden maar? want op het kenteken staat 400kg ongeremd en 1000kg geremd. maakt de trekhaak dan ook uit? volgens mij niet. goedgekeurde trekhaak monteren en rijden, toch? TOCH?

vraag 5: een uitsnede aan de onderzijde van de bumper maakt mij niets uit, welke trekhaak moet ik hebben? hoeft niet afneembaar te zijn, want dat is veel te duur.
1. 7-polig voldoet dan
1.1 constante plus is waarschijnlijk voor het CAN-BUS kastje, wat signaleert als er een lampje op je aanhanger/fietsendrager stuk is. Of eventueel je parkeersensoren uitschakelt.
2. niet nodig, de meeste kabelsets werken met stekkertjes waar je de stekkers van je hudige verlichting weer in steekt.
3. Vast niet. Ik zou op de constante plus een zekering plaatsen zo dicht mogelijk bij de batterij, deze zit er vaak niet bij
4. goedgekeurde moet goed zijn
5. Volgens mij zijn uitsnedes niet meer nodig. De aangeboden van Meloenie is dikke prima en niet duur.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Martijn007 »

Twee weken terug heb ik een niet afneembare trekhaak van AutoHAK met 13 polige stekker geplaatst. Uitsnede wel nodig, maar is echt aan de onderkant van de bumper en niet zichtbaar.

Om 16.00 uur begonnen, om 23.00 uur klaar en werkend. Wat een enorme klus.

Constante plus kwam uit het zekeringskastje, ik had een auto spcifieke kabel besteld, met stekkers, click-klak klaar. Alleen moest ik de twee kabeltjes, achteruit-rij-licht en mistlicht kabeltjes doorknippen. maar die heb ik netjes gesoldeerd. Vele malen beter en geen kans op storing.

Er zijn twee zwarte kastjes bij de kabel, deze met stekkers verbinden en die hoor ik nu 'klikken' (relay) als ik op de rem trap. Wel als de auto uit staat, onder het rijden hoor je niets. De relais zijn wel schakelen door het achterlicht, waarna de constante plus uit het zekeringskastje spanning op de stekkerdoos van de aanhanger zet.

Hoe dan ook, een hele klus maar is prima te doen. Als je 's morgens begint ben je wel eerder klaar.Maar ik moest 's middags beginnen en wordt het bijna nachtwerk.

Trouwens, de achterwielen er ook af gehaald. Want er zaten vier kleine schroefjes om de bumper aan het spatscherm vast te houden. Ben er blij mee. :-]
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door BramvE »

wel herkenbaar. Ik was er nog langer mee bezig (Fiat Bravo). Vooral het verwijderen van de originele bumperbalk was mega veel werk, kon er heel lastig bij.

't Mooie is dat er eigenlijk weinig mis kan gaan...
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie