Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Gebruikersavatar
Marnixvdl
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:16
Locatie: Castricum

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Marnixvdl »

Ik wil ook een trekhaak gaan monteren aan mijn auto. Graag neem ik een afneembare, maar ik heb geen idee wat redelijke prijzen zijn voor die dingen. Ik heb proberen te zoeken naar verschillende modellen en als ik het goed begrijp moet ik een Bosol of een Westfalia kopen, want ik wil geen zichtbare uitsnede uit mijn bumper en het liefst zo onzichtbaar mogelijk. Zijn er alternatieven en wat mag dit kosten? Het gaat mij puur om de onderdelen, ik heb hulp bij de montage.
Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Dick.W »

Ik heb er een westvalia onder gezet niets van te zien :lol: : complete trekhaak/bedrading 13 poligestekker € 496.90 Inkel. Verzendkosten. Ebey of rechtstreeks http://www.transportsysteme24.de/fiatpu ... -1641.html
~~
Laatst gewijzigd door Dick.W op vr aug 05, 2011 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door P-EVO »

Marnixvdl schreef:Ik wil ook een trekhaak gaan monteren aan mijn auto. Graag neem ik een afneembare, maar ik heb geen idee wat redelijke prijzen zijn voor die dingen. Ik heb proberen te zoeken naar verschillende modellen en als ik het goed begrijp moet ik een Bosol of een Westfalia kopen, want ik wil geen zichtbare uitsnede uit mijn bumper en het liefst zo onzichtbaar mogelijk. Zijn er alternatieven en wat mag dit kosten? Het gaat mij puur om de onderdelen, ik heb hulp bij de montage.
Hoi Marnix,
Ik heb onlangs op mijn EVO een afneembare trekhaak bij mijn dealer laten plaatsen, van het merk Thule type BMA is afsluitbaar.
Als de kogel verwijderd is, zie je alleen helemaal aan de onderkant, en dan moet je echt helemaal bukken een zwart kunststof kapje wat je plaatst na verwijdering.
Het contact voor de 7 of 13 poligestekker kun je als je het niet gebruikt achter de bumper weg draaien, een erg mooie oplossing.
Ik heb een 7 polige stekker wat voor mijn Thule fietsdrager voldoende is.
De kosten voor dit geheel waren 689.- Euro inclusief witte nummerplaat.
Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Gebruikersavatar
Marnixvdl
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:16
Locatie: Castricum

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Marnixvdl »

Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ben, heb jij toevallig foto's van je trekhaak hoe het eruit ziet? De westfalia had ik al gezien, maar die van thule/Brink nog niet.
Gebruikersavatar
Marnixvdl
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:16
Locatie: Castricum

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Marnixvdl »

Heb via winparts deze gevonden: http://winparts.nl/49/trekhaak/trekhaak ... al-fiat-ak en deze kabelsets: http://winparts.nl/104/trekhaak/kabelset .

Iemand hier ervaring mee? Gaat om een Bosal trekhaak. Als ik goed geïnformeerd ben dan is er maar één type Bosal trekhaak leverbaar voor de Punto Evo: http://www.catalogue.bosal.com/pages/to ... =punto+iii

Is dit dan het zogenaamde type AK6?

Groeten, Marnix
Gebruikersavatar
wimk
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 15:04
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door wimk »

Prima haak en redelijk eenvoudig te monteren.
Ik heb echter de kabel set bij de dealer gehaald,
zodat ze later niet kunnen gaan zeuren over de garantie.
Wim,
Punto Evo MultiJet 85 Wit, 5 deurs, Cool & Blue pakket, achterspoiler, lederen stuurwiel, ambient light.
[/bgcolor]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lange Harry
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 13:18

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Lange Harry »

Ik ben nu ook bezig, maar kan ik de constante voeding (+12V dus) Ook gewoon aftakken van het zekeringkastje achterin?

Ik weet dat de meeste geen zekeringkastje achterin hebben (misschien voor de Cruise control oid) en daarom die kabel helemaal naar voren trekken om daar op het zekeringkastje aan te sluiten.

Ik heb overigens een 3-deurs, dus geen elektrische ramen achter en geen skydome!

Maar het is voor mij dus nogal makkelijker om het achterin aan te sluiten?!

Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
Marnixvdl
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:16
Locatie: Castricum

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Marnixvdl »

Lange Harry schreef:Ik ben nu ook bezig, maar kan ik de constante voeding (+12V dus) Ook gewoon aftakken van het zekeringkastje achterin?

Ik weet dat de meeste geen zekeringkastje achterin hebben (misschien voor de Cruise control oid) en daarom die kabel helemaal naar voren trekken om daar op het zekeringkastje aan te sluiten.

Ik heb overigens een 3-deurs, dus geen elektrische ramen achter en geen skydome!

Maar het is voor mij dus nogal makkelijker om het achterin aan te sluiten?!

Alvast bedankt!!!
Is het jou gelukt om de stroom van achteren te halen? Ik heb vandaag de haak gemonteerd (Bosal AK6) en werkelijk perfect, maar ik heb de kabelset nog niet aangesloten. Ik dacht dat er klikstekkers bij zouden zitten, maar ondanks dat hij voertuigspecifiek is moet ik met klemmetjes enkele draden vastmaken aan draden richting de achterlichten. Daar heb ik niet zo'n zin in, dus dat wordt volgende week even een bezoekje aan de garage. In de beschrijving stond dat ik de stroom van de accu moet halen.. heb overigens wel een zekeringkast in mijn 5deurs.
Gebruikersavatar
Lange Harry
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 13:18

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Lange Harry »

Ik heb hem gewoon van het zekeringkastje links achterin!

Succes!
Gebruikersavatar
652cc
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 05, 2011 13:45

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door 652cc »

Marnixvdl schreef:Is het jou gelukt om de stroom van achteren te halen? Ik heb vandaag de haak gemonteerd (Bosal AK6) en werkelijk perfect, maar ik heb de kabelset nog niet aangesloten. Ik dacht dat er klikstekkers bij zouden zitten, maar ondanks dat hij voertuigspecifiek is moet ik met klemmetjes enkele draden vastmaken aan draden richting de achterlichten. Daar heb ik niet zo'n zin in, dus dat wordt volgende week even een bezoekje aan de garage. In de beschrijving stond dat ik de stroom van de accu moet halen.. heb overigens wel een zekeringkast in mijn 5deurs.
Ik heb ook een Bosal afneembaar met Bosal 7-polige kabelset besteld. Zou je kunnen aangeven welk soort klikstekkers ik zou moeten kopen om aansluiten zo goed en makkelijk mogelijk te maken? Dan kan ik die ook alvast in huis halen. Alvast bedankt!
Ik zal zelf overigens ook de stroom van voor moeten halen, heb achterin geen zekeringkast
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door keizerh »

Hier idem
650zonder kentekenplaat
hendrik
Gebruikersavatar
Marnixvdl
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:16
Locatie: Castricum

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Marnixvdl »

Vandaag heeft de garage de kabelset aangesloten, maar ik moet hem zelf eerlijk gezegd nog even testen. Stroom is van de zekeringkast gehaald, maar we hebben de bijgeleverde stekkers gebruikt (niet OEM, dus draden zoeken...). Als er behoefte aan is zal ik binnenkort even een foto plaatsen van mijn trekhaak en bumper (nauwelijks zichtbaar).
Gebruikersavatar
652cc
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 05, 2011 13:45

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door 652cc »

Inmiddels de trekhaak gemonteerd. Het is een afneembare Bosal geworden met Bosal 7-polige kabelset. Er is na demontage van de trekhaak en wegklappen stekkerdoos niets van te zien, top!
Montage van de trekhaak is goed te doen, maar kost meer tijd dan opgegeven als je het de eerste keer doet. Ondanks dat de kabelset voertuigspecifiek is, vond ik het nog wel een geklooi met aansluiten. De kleuren van kabels in de Pevo kwamen niet overeen met die in de handleiding (Kabelset is voor Grande en Evo) dus moest meten bij de achterlichten.
.

Erg blij mee in ieder geval! Zie de foto's van na de montage:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 652cc op zo jul 15, 2012 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Vin_cent
Junior Stato
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 21:33

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Vin_cent »

Ik heb vorig weekend ook een trekhaak gemonteerd. Dik uurtje voor de trekhaak en iets langer voor de electra. Ik had de goedkoopste optie genomen dus geen stekkers maar draadjes doorverbinden. Niet met klemverbindingen, maar mooi gesoldeerd. Draadje van accu naar achter was niet veel werk, had gelukkig al eens een kabel voor de audio getrokken en heb de zelfde weg genomen.

Kosten € 176,50 voor trekhaak en kabelset incl verzenden, 9 euro voor kenteken plaat en 7 euro voor de bevestiging van de losbreekkabel.
Gebruikersavatar
Lange Harry
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 13:18

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Lange Harry »

Ik heb een Thule, gelukkig gescoord op marktplaats, dus alle kabeltjes/stekkertjes waren al gemonteerd, echt plug and play dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er erg tevreden mee, makkelijk te monteren/demonteren, goed weggewerkt en goedkoop -]
Plaats reactie