Koppelingspedaal blijft hangen.

Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door AlexAbarth »

Ik heb een Ford Mondeo gehad en bij mondeo's is het heel gewoon dat na 150.000 Kilometer de koppeling en dubelmassavliegwiel versleten is. dan wordt preventief de koppelingscilinder mee vervangen. kosten afhankelijk van het motortype tussen de 1300 en 2400 euro.
Bij ons in de werkplaats kijken we er niet vreemd van op als een koppeling van een Peugeot na 70.000 kilometer versleten is.
en bij Volkswagens met DSG vervangen we koppelingssets regelmatig al na 45.000 kilometer kostprijs koppelingsset ruim 1000 euro zonder vervangen.

bij ieder merk en type auto zijn er problemen. er zijn veel meer Punto's zonder problemen dan met. alleen lees je hier alleen de ellende van mensen.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door ing_BRW »

michaelvandijk1 schreef:Kan zo iets trouwens ook bij een merkloze garage worden verholpen? Ik heb in de buurt van mijn werk een hele goede merkloze garage zitten die niet al te duur is met arbeidsloon. Zou super zijn.

EDIT: Ik zie in je bio dat je uit Zaltbommel komt - daar werk ik - klinkt Autoservice Valentijn je bekend?
Lijkt mij wel logisch dat het bij een merkloze garage kan, ik had toen de 'pech' dat ik door de ANWB naar de dichtstbijzijnde Fiat garage (in Zwolle) werd gebracht.

Autoservice Valentijn klinkt zeker bekend, zelfs meermaals geweest voor een Brandweeroefening, zowel op de oude en de nieuwe lokatie. 8)
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door Jan_Kol »

Op verschillende plaatsen in bij dit onderwerp zie ik "remolie" staan. Merkwaardig, want toen ik ook een probleempje had met een foutcode P1772, te laag niveau hydraulische olie voor het bedienen van de koppeling (zie hier) werd het bijvullen niet met remolie gedaan maar met speciaal door Fiat voorgeschreven hydraulische olie. Mijn garage (De Garage te Meppel, een universele onafhankelijke reparatiewerkplaats) heeft dat gedaan om elk risico uit te sluiten; de rest van die olie staat nu te wachten voor het geval ik die ooit nog nodig mocht hebben....

Ik denk dat dit toch iets is om acht op te slaan, want De Garage had ook kunnen redeneren dat remolie ook hydraulische olie is (en dat is het natuurlijk wel, alleen kennelijk net niet van de goede samenstelling).
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door Rado »

Ik denk dat dit toch iets is om acht op te slaan, want De Garage had ook kunnen redeneren dat remolie ook hydraulische olie is (en dat is het natuurlijk wel, alleen kennelijk net niet van de goede samenstelling).[/quote]

Het ligt er aan welk type koppeling je hebt; een (half-) automaat of een normale hydraulische koppeling.
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door Jan_Kol »

Rado schreef:Het ligt er aan welk type koppeling je hebt; een (half-) automaat of een normale hydraulische koppeling.
Dualogic, dus half automaat.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door scoop »

Ik weet niet waar ik het best kan beginnen, maar sinds begin vorig jaar ben ik ook meerdere malen slachtoffer geworden van dit euvel.

Begin vorig jaar ineens op de snelweg tussen Antwerpen en Eindhoven uit het niets in 1 keer de druk helemaal kwijt van het koppelingspedaal. Hij lag helemaal op de grond. Doorgereden tot in NL, net voorbij Eindhoven FIAT Assistance maar rijdend gebeld om te vragen wat ik het beste kon doen. Uiteindelijk besloten niet door te rijden tot huis, maar de auto maar gecontroleerd aan de kant te zetten bij een tankstation en daar te wachten op de ANWB. Deze heeft toen met pompbewegingen weer druk terug op het pedaal gekregen (wist ik toen nog niet). Daarmee uiteindelijk met moeite mee naar huis gereden, maar het was gelukt. Auto vervolgens thuis laten staan tot maandagochtend, met het plan om direct naar de dealer te rijden. Ik kreeg amper druk meer op het pedaal en hem niet in de versnelling, dus zelf naar de dealer gelopen (dichtbij) en om vervangend vervoer gevraagd. Toen zij de auto echter ophaalden, konden ze niks afwijkends ontdekken. Ze hebben we preventief het systeem gereinigd en de auto weer meegegeven. Paar dagen later weer problemen, auto terug gebracht met het verzoek dan maar de hulpkoppelingscylinder te vervangen. Zo gezegd, zo gedaan (onder verlengde garantie). Daarna voelde het pedaal wel vrij licht (dus twijfelde nog even), maar verder geen problemen meer gehad...

... tot afgelopen weekend. Weer hetzelfde gez**k, druk viel afgelopen zaterdag bijna helemaal weg en pompen hielp maar even. Na een tijdje rijden rijden druk weer helemaal weg, etc. Op plaats van bestemming uiteindelijk de auto neergezet en voorlopig niet meer naar omgekeken. Op de terugweg (paar uur na het voorval) was de druk alweer beter dan ervoor, maar tijdens het rijden merkte ik al dat de druk ook weer langzaam minder werd. Het probleem is in de dagen erna langzaam weer wegge-ebt, sinds gisteren blijft de druk gewoon goed.

Het "probleem" bij mijn Punto was/is (zoals ik het begrepen heb) mogelijk een intern lek in de hulpkoppelingscylinder, want de Punto verliest geen remvloeistof, ook niet langzaam. Het reservoir zit eerder te vol, als je het mij vraagt.

Ik kan wel weer naar de dealer gaan, maar ik heb het gevoel dat ik er weinig mee opschiet. Hoe groot is de kans dat de cylinder die ze erin gestoken hebben refurbished is met dezelfde kwaal? De Punto heeft nog 3 maanden verlengde garantie en ik weet even niet meer wat ik nu het beste kan laten doen. Suggesties zijn welkom! :)
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door ing_BRW »

Als ik jou zie schrijven over het pompen met het pedaal dat de druk terug komt heb ik sterk de indruk dat jij hetzelfde ervaart als ik heb gehad.

Vaak hoorde ik bij de garage dat het de koppelingen hulp cilinder zou zijn, maar voor ze die zouden vervangen gingen ze eerste ontluchten, spoelen en verversen van de vloeistoffen. Mede ook doordat het vaker bij vorst voorkwam dan anders en ze het vermoede hadden van bevriezend vocht in de leidingen.

Omdat ook ik stil kwam te staan naast de snelweg was de diagnose van de ANWB dat de drukgroep defect was, in plaats van de eerder vernoemde hulp cilinder.
Dure grap was dat, vandaag alweer precies 1 jaar geleden €750,19 daarvoor moeten aftikken.

Ik had €150,- kunnen besparen door de koppelingsplaten niet te laten vervangen, maar die waren toen al 160.000km oud en ze adviseerde het meteen mee te nemen omdat er anders later weer 3,5uur manuren nodig zou zijn voor het vervangen van de koppelingsplaten.
Hij hele geintje is namelijk zo duur omdat de versnellingsbak er helemaal onderuit moet en daar dus veel tijd in gaat zitten.

Om wat verwarring te voorkomen
Dit (nr. 1) is de koppeling hoofdcilinder;
Afbeelding

Dit (nr. 3) is de koppeling hulp cilinder;
Afbeelding

En dit is de drukgroep:
Afbeelding

Aangezien deze drie de vloeistof transporteren en/of nodig hebben lijkt het mij raadzaam om te kijken wat ze ervan onder garantie kunnen inspecteren en eventueel vervangen.
Zoals al aangegeven is het vervangen van de drukgroep een prijzige handeling, dus als die onder garantie vervangen kan worden scheelt het jou een hoop centen.
Laatst gewijzigd door ing_BRW op vr feb 05, 2016 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door scoop »

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord! Dit helpt me om tenminste geïnformeerd naar de dealer te stappen. Super!
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door ing_BRW »

Laat maar weten hoe het is afgelopen, ik ben best nieuwsgierig
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door scoop »

Ik heb inmiddels met de monteurs overlegd, ze blijven erbij dat doordat de Punto geen vloeistof verliest er eigenlijk geen probleem mag zijn met de hulpkoppelingscylinder, hoofdkoppelingscylinder en drukgroep. Voornamelijk omdat ik na een episode weer vrolijk rond rijd zonder problemen. Ik sta weer ingepland voor volgende week vrijdag, ze gaan dan enkel de boel bekijken, reinigen en ontluchten. Ik ben ondertussen naarstig op zoek naar hoe ik het probleem sneller kan laten openbaren, anders wordt ik straks weer met een kluitje het riet in gestuurd. :?
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door Rado »

Ik denk dat de koppelingscilinder in het vliegwielhuis moet worden vervangen.
Volgens mij is er een serie slechte cilinders gemonteerd.

Bij mij lag vorig jaar de koppelingspedaal op de bodem en was de leiding bij de aansluiting van de cylinder losgesprongen. Voordat dit gebeurde slipte de koppeling soms al door.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door ing_BRW »

Vreemde opmerking van de monteur. Dat lekkage gelijk staat aan een probleem maar duidelijk wezen, maar het werkt niet andersom (dat een probleem gelijk moet staan aan lekkage).

Inhoudelijk weet ik niets van de kopplingshoofd-/hulpcilinder, maar kan mij best voorstellen dat er in een van die twee een klep/rubber defect is waardoor drukverlies ontstaat en de vloeistof dus retour reservoir gaat omdat die klep/rubber het niet tegen houdt.
En mijn ervaring (met een geiser) is dat een klep defect kan zijn en toch redelijk vaak in de juiste stand blijft staan maar op sommige momenten even verkeerd staat waardoor pas het defect merkbaar wordt.

Ik zou toch aan de garage vragen of ze de druk voor en na de kopplings(hoofd- en hulp-)cilinder willen nakijken. Ik denk niet dat zij die kunnen openen om de staat van kleppen en/of rubbers te controleren.
Je kan natuurlijk altijd vragen of je (op hun kosten) een second opinion mag doen bij een andere garage na keuze.
Dat kan je drie dingen opleveren:
- Die garage komt met hetzelfde antwoord;
- Die garage ontdekt wel een defect en adviseert je huidige garage om dat te vervangen onder garantie
- Of je huidige garage schrikt van je vraag en stelt voor een of beide cilinders te preventie te vervangen in de hoop dat dat toch wel het probleem zou zijn geweest.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door Rado »

Ik heb een foutje gemaakt in de benaming; bij mijn auto is de hydraulische druklager vervangen.

Voor de bediening van de druklager zijn er twee mogelijkheden; cylinder 3 aan de buitenkant van het vliegwielhuis of hydraulisch druklager SGR 2107 040 aan de binnenkant.
Er zit bij mij een cylinder (nr 1) onder het koppelingspedaal en de druklager (SGR 21207 040) in het vliegwielhuis.

Volgens mij blijft het druklager hangen door een constructiefout. Er zit bij mij in ieder geval een ander druklager in dan het origineel, te zien aan de kleur van de aansluiting.
Het is belangrijk dat bij het verversen van de remvloeistof ook de remvloeistof in de leiding naar de druklager wordt vervangen. Het is ook belangrijk dat de druk hierbij niet te hoog is (1,5 bar).
Toufexes
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 03, 2020 8:33

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Bericht door Toufexes »

sapmans schreef:Afgelopen vrijdag de Punto Evo 1.3 MultiJet 16v 85 opgehaald. Keek er erg naar uit.
De teleurstelling slaat echter toe, wat is namelijk het geval.
Al een keer of vijf is zonder aanleiding na het koppelen het pedaal blijven hangen (komt niet meer terug).
Gelijktijdig kan de versnellingsbak niet worden bediend en blijft het gas hangen.
Pas nadat de auto is stilgezet en opnieuw is gestart is het probleem (voorlopig) over.
Dit kan (heel) gevaarlijke situaties opleveren.
Wie heeft dit eerder bij de hand gehad en kan mij vertellen wat er loos is.
Graag een reactie (mag ook naar mij mailadres sapmans@quicknet.nl).
Alvast mijn dank, sapmans.
Hoi allen,

Ik ben nieuw op dit forum, maar al 5 jaar in bezit van een Pevo 1.3 Mjet. In griekenland heeft onze trouwe Pevo ons in de steek gelaten. De koppelingspedaal gaf geen tegendruk meer. (hij klapte bij aanraking naar beneden). Met de hand kon je het pedaal weer op de oorspronkelijke plek zetten. Zonder effect.

Onder de auto gekeken, een plas met (doorzichtige) olie (?). Resevoir van de remvloeistof helemaal leeg. De auto is meegenomen naar een Fiat garage in Chania (kreta).

Hebben jullie nog tips voor mij zodat ik goed beslagen ten ijs kan komen?

PS. beetje off-topic, maar ik lees ook veel doem verhalen over de distr.ketting bij mijn type auto. Moet ik hier iets mee?
Fiat Punto Evo
1.3 Multijet
2010 - 118.000km
Plaats reactie