Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

JeTeDe
Nuovo Arrivato
Berichten: 93
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 19:30

Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door JeTeDe »

Gisteren meldde ik op het forum dat ik een waarschuwing op het dashboard kreeg dat er een probleem was met de olie van de auto.

Direct de dealer gebeld: Advies ga naar dichtstbijzijnde Fiat dealer.
Daar aangekomen bleek dat er 2,3 liter motorolie was verdwenen. Olie werd weer bijgevuld.
Gedacht werd dat er verzuimd is bij aflevering aan te vullen tot een normaal niveau.

Om te checken of de hele aflevering goed is gegaan, ben ik vanmorgen bij de dealer langsgereden.

Daar blijkt dat de turbo van mijn auto niet meer werkt. De turbo heeft de olie opgezogen volgens de dealer. Vreemd verhaal vind ik want ik heb geen lekkage aangetroffen en ook is kwamen er geen overdreven rookpluimen uit de uitlaat. Ik denk dat de olie op een minimum fabriekspeil stond en is men dit vergeten aan te vullen. Gevolg na 1400 km is dat de turbo wat olie heeft verbruikt en dat ik toen de melding kreeg.

Ik heb nu een leenauto gekregen en de auto wordt weer klaar gemaakt conform garantie.

Mijn vraag aan jullie is:
Is het aannemelijk dat er 2.3 liter olie door de turbo in de motor is belandt zonder dat ik iets gemerkt heb?
reactie dealer: die olie is zo klein dat kan geen schadelijke gevolgen hebben.

Is het aannemelijk dat het oliepeil zeer laag was, en niet is bijgevuld?
reactie dealer:oliepeil was goed, je hebt pech dat de turbo het heeft begeven.

Wat kunnen de gevolgen zijn zodra de nieuwe turbo weer is geplaatst?
De dealer is van mening dat de auto dan getest wordt en weer prima rijdt. Een kenner zei mij dat bij het vervangen van de turbo ook andere directe onderdelen moeten worden vervangen en ook de leidingen.

WIE KAN MIJ ADVIES GEVEN? Nadat ik eindelijk na 19 weken de eerste drie weken heb kunnen rijden.

Overigens nu rij ik een luxere leen Colt, dat is echt twee stappen terug in vergelijking met de Punto.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door evotaxfree »

wanneer je turbo de olie uit het carter heeft opgezogen zou ik zeker laten kijken naar je roetfilter en katalysator in het uitlaatsysteem.
je defecte turbo zuigt de olie op die uiteindelijk gedeeltelijk onverbrand als kleverig goedje in je uitlaatsysteem terechtkomt.
je dpf en je katalysator houden de drap tegen,waardoor deze gaan dichtslibben.
op de lange duur kan dit veel onkosten met zich meebrengen.
sta erop dat ze zowel de dpf als de katalysator loshalen en controleren,het liefst waar jij bij bent.
CarMechanic
Nuovo Arrivato
Berichten: 111
Lid geworden op: do okt 14, 2010 12:50

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door CarMechanic »

Als je turbo kapot is, is die 2.3 liter aannemelijk.

En ja, je kat en roetfilter lijden enorm van zoveel olie!.. Al krijg je een nieuwe turbo, vrolijk hoef je er niet van te worden..

Zit er geen olie in je inlaat? Is de turbo ook geploft van binnen? Of de schoepen afgebrokkeld?

Zoja, dan heb je grote kans dat alle ijzerdeeltjes in je blok zitten (zuigers bv, en je olie)
Aangezien je ook bent gaan rijden naar de dealer.

Succes!..
Hoop het niet mee te maken zelf!.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door swans »

en misschien olie en ijzerdeeltjes in je intercooler en de rest van je inlaat traject!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
willumpie
Junior Stato
Berichten: 475
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 22:43
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door willumpie »

:shock:
Dat klinkt niet zo lekker allemaal..... :?
tantepoes
Junior Stato
Berichten: 224
Lid geworden op: za jun 24, 2006 20:57
Locatie: Beverwijk

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door tantepoes »

Kl*te voor je.....
....::: Fiat Punto 1.3MJ Dynamic :::....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rongoos
Senior Stato
Berichten: 541
Lid geworden op: ma jul 12, 2010 11:32
Locatie: Haarlem

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door Rongoos »

He Jetede,
ik heb hetzelfde euvel gehad 14 dagen terug.
De turbo heeft alle olie opgezogen. bleek dat er ergens condens inkomt die bevriest waardoor de turbo
de olie opzuigt en verschrikkelijk gaat roken. Dit is verholpen maar sindsdien ruikt de auto niet fris als hij warm is.
Het ruikt binnen naar warme olie.
Kijk maar eens in mijn topic. Ik vermoed dat dit een terugroep aktie moet worden.
GP 1.3 MJT
Afbeelding
JeTeDe
Nuovo Arrivato
Berichten: 93
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 19:30

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door JeTeDe »

Gelukkig ik ben niet de enige. (balen Rongoos)
Wij moesten al zolang wachten en nu dan dit. Terwijl ik nog dacht, des te langer wachten des te zorgvuldiger wordt de auto inelkaar geschroefd. Wat is de status bij mij nu:
De auto is dinsdagmorgen bij de garage achtergebleven. Nadat ik de oliemelding op het dashboard kreeg. De laatste kilometer stonk de auto ook een beetje , net alsof er een oude Mercedes diesel voor je reed, terwijl er niemand voor me reed. De turbo is besteld en moet uit Frankrijk komen. De dealer hoopt deze morgen te plaatsen en de auto weer te testen, als het goed is kan de auto er dan weer tegaan.

Van meerdere personen, ook hier, heb ik echter waarschuwingen gehad dat je dit goed in de gaten moet houden. Het kan best dat er schadelijke gevolgen ontstaan over enige maanden, dit is natuurlijk niet te hopen. Om deze reden heb ik contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Zij pakken de zaak op indien er gevolg klachten ontstaan. Misschien is het handig als de auto weer klaar is om bij de ANWB een onderzoek uit te laten voeren/.

Probleem is dat volgens de dealer een produktiefout in de Turbo zit. Dit is ook bijnFiat Nederland bekend.

Zijn er ook mensen met het volgende probleem:
Ik rij in een driedeurs GP 85mj Actual met achterspoiler en de zijskirts. Indien ik op de snelweg rijdt dan lijkt het qua eluid net als of het rechter achteraam open staat (en dat kan niet want het is een driedeaurs auto). Komt dit door de spoiler of ligt dit aan de standaard banden, of is ook hier iets aan de hand?

Laat graag even weten wat jullie er allemaal van vinden en ik hoop natuurlijk niet dat anderen voor dezelfde problemen komen te staan. Maar ik baal er wel van. Vooral al die collega's die nu zeggen, zie je je had geen Fiat moeten nemen.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door Giovanni Tutore »

Heerlijk, van je collega's moet je het hebben, Had je een Rolls gehad met een foutje had je hetzelfde gehoord... :roll:
Dat fluiten had ik ook bij het proefrijden, maar deed zich alleen voor bij een bepaalde windstand t.o.v. de punto, is het bij jou constant?
Goed dat je je RB ingelicht hebt. Hopelijk blijft het bij de reparatie maar anders kunnen ze mooi de kooltjes voor je uit het vuur slepen .)
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door swans »

de kans bestaat dat er over een paar maanden toch nog schade ontstaat door het eerder kapot draaien van de turbo, dit hoeft echter niet het geval te zijn kan ook een jaar later zijn of over 3 jaar of misschien helemaal niet! Dat je de rechtsbijstand heb ingelicht is goed, zeker als er binnen een bepaalde tijd nog iets opdoet!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
JeTeDe
Nuovo Arrivato
Berichten: 93
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 19:30

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door JeTeDe »

Volgens mij is het geluid ook alleen indien je in een bepaalde rijrichting rijdt, volgens mij schuin de wind er op. Ik denk dat het met dem spoiler te maken heeft.

De turbo schijnt uit elaar te zijn gehaald, toen is een produktiefout gebleken. Deze zou gemeld zijn bij Fiat Nederland. Ik laat van mij horen
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door alfawiel »

Dat is balen JeTeDe.
Heb je zo lang zitten wachten, krijg je dit er ook nog bij.
En dan ook nog zo'n stelletje eikels van collega's.

Voor de zekerheid zal ik mijn oliepeil dan voorlopig maar zeer regelmatig controleren.
Bedankt voor je tip, en hopelijk een snelle en vooral goede reparatie voor die van jou, zodat je er straks weer volopvan kan genieten.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
RobbieT
Nuovo Arrivato
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 18, 2010 14:59
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door RobbieT »

Vooral al die collega's die nu zeggen, zie je je had geen Fiat moeten nemen.
Ach, ze hebben zich blijkbaar niet in de techniek verdiept.
Als ze dat wel gedaan hadden dan hadden ze geweten dat de MJ85 één van de mooiste motortjes in z'n klasse is.
Qua constructie, techniek en rijbeleving.

Waarschijnlijk zijn die collega's VAG-fundamentalisten, ze betalen blijkbaar al graag bij voor iets simpels als een radio.

Die turbo is een toeleveringsdeel en er is best kans dat dezelfde leverancier de turbo's voor die VAG-meuk levert.

Voor wat betreft eventuele vervolgschade, dat ligt er vaak aan wanneer de turbo vast is komen te zitten.
Bij de Ford 1.6TDCI's hadden ze problemen met de olietoevoer onder bepaalde omstandigheden.
Die turbo's sloegen dan bij volle toeren vast waarna de restanten van de inlaat-turbine de motor in verdwenen.

Als bij jou de turbo met een hele inlaat-turbine eruit is gekomen, dan is de kans op latere problemen al een stuk kleiner.
Punto Evo MultiJet 85 Tech House Grey 5 deurs. Cool & Blue pakket / Dynamic plus pakket en nog als extra middenarmsteun, lederen stuurwiel + versnellingspook en Thule afneembare trekhaak
Afbeelding
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door Nimbus »

Neemt niet weg dat dit soort dingen niet meehelpen aan het imago van Fiat. En het neemt niet weg dat het klote is voor degene die last hebben van dit probleem. Hopelijk wordt het allemaal netjes opgelost. Succes!
"Shaven, not furred"
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Kapotte Turbo belastingvrije Grande Punto 85 Multijet

Bericht door alfawiel »

Rongoos & JeTeDe.
Misschien interessant om eens te kijken of jullie dezelfde Motorengine/Version/no. for spareparts hebben.(staat op plaatje in de kofferbak )
Als dat zo is, zou het wel eens een probleem voor een hele serie kunnen zijn.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Plaats reactie