Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ 1.3

Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ 1.3

Bericht door alfawiel »

Naar aanleiding van een meningsverschil met mijn dealer over de olie die hij gebruikt bij het verversen, ben ik eens benieuwd welk merk en soort jullie dealer gebruikt.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Paul Snip
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: za dec 04, 2010 13:12

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door Paul Snip »

5w40, maar dan wel de "longlife'' variant.

Dit schijnt in nagenoeg alle nieuwe Fiat's te mogen. Dus vandaar dat de dealer dit in de bulk heeft zitten.
Ik heb er laatst nog naar gevraagd bij de dealer waar ik mijn Punto heb gekocht en waar ook mijn broer werkt.

5w30 hebben ze alleen in losse blikjes en dat is dus vele malen duurder!

De dealer heeft het nog bij de technische dienst van Fiat nagevraagd en die bevestigen dat deze 5w40 "longlife" ook in de 1.3 multijet mag.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door alfawiel »

Paul.
Mijn dealer gebruikt Elf Solaris 5w-30 deze voldoet aan de specificatie ACEA C3.
Fiat schrijft echter ACEA C2 voor. De Elf ExelliumNF 5W-40 die ik in eerste instantie meekreeg mocht ik van Fiat niet gebruiken. daar deze slechts voldeed aan ACEA A3/B4.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Paul Snip
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: za dec 04, 2010 13:12

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door Paul Snip »

Gebruikersavatar
Wiboom
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: za jan 08, 2011 13:38
Locatie: 's-Hertogenbosch / Amsterdam / Kos

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door Wiboom »

Ja, die staat ook aan het einde in het instructieboekje he
'Size DOES matter!'
Paul Snip
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: za dec 04, 2010 13:12

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door Paul Snip »

correctie:

5w30: Fully synthetic lubricant that can meet the requirements of the latest diesel engines. Low ash content to protect the particulate filter
from the residual products of combustion. High Fuel Economy System that allows considerable fuel saving. It reduces the danger of
dirtying the turbine to ensure the protection of increasingly high performance diesel engines.
SAE 5W-30 • FIAT 9.55535 S1

5w40: Highly selected synthetic based oil for direct injection engines, both aspirated and turbo-charged. It is developed to respond to all
requirements of the latest generation diesel engines (common-rail), where the revolutions per minute and the specific power of the
engine are enhanced. As a result of the particular additives, it also ensures complete protection of the engine. Recommanded by Fiat
/ Lancia / Alfa Romeo for Multijet engines.
SAE 5W-40 • FIAT 9.55535-N2


Met andere woorden, de motor kan prima toe met de 5w40 olie. Alleen om de levensduur van het roetfilter te verlengen kunnen ze er beter 5w30 wr ingooien.

Waarschijnlijk tapt de dealer gewoon 5w40 uit de bulk als je je Punto Multijet voor onderhoud brengt.

Als ik dit zo lees heb ik ook liever die 5w30 variant erin. Het komt helaas altijd zo betweterig over als je het beter weet (of denkt te weten) dan de dealer. Gelukkig is mijn Punto pas over 30.000km aan de beurt.
Paul Snip
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: za dec 04, 2010 13:12

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door Paul Snip »

En hier het antwoord op de vraag wat het verschil tussen C2 en C3 zou kunnen zijn:

http://www.amt.nl/Nieuws/Een-motorolie- ... 200711.htm
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door alfawiel »

Volgens het instructie boekje SAE 5W-30 fiat 9.55535-S1. (Dus geen SAE 5W-40)
Dit is de Selenia Pure Energy Wide range 5W-30 deze heeft ACEA norm C2.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door alfawiel »

Paul.
Uit het AMT bericht concludeer ik dat een ACEA C2 of C3 classificatie niet veel uitmaakt.
Beide hebben een laag asgehalte, alleen een C2 is meer gericht op brandstofbesparing, terwijl een C3 meer op slijtagebeperking gericht is.Dank voor dit AMT bericht.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Paul Snip
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: za dec 04, 2010 13:12

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door Paul Snip »

Er zijn nog meer oliemerken die aan de 5w30 / C2 specificatie voldoen:

http://www.eurol.com/custom/producten/p ... e%20FE.pdf

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... a-msp-5w30

Ook handig om te weten als je gaat bijvullen lijkt mij.

Ik ben er niet bang voor dat je motor stuk draait als de olie niet aan deze C2 specificatie voldoet. Het heeft gewoon te maken met vervuiling van je roetfilter en brandstof besparing.

Op de vraag wat mijn dealer erin gooit is het antwoord, 5w40 (verkeerd dus!)
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door alfawiel »

Nee, je motor zal er niet op stuklopen.
Belangrijk is dat er een low SAPS olie in komt, dit vanwege de levensduur van de katalisator en het roetfilter.
Overigens eist Renault/Nissan C4 norm, omdat daar het asgehalte lager dan 0,5 is. Dus eigenlijk nog beter. De overige eisen zijn gelijk aan de C3 norm.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door alfawiel »

ik ben van mening dat het de dealers niet zoveel interesserd of je roetfilter verstopt raakt.
Dit zal toch gebeuren na afloop van de garantie, dus vervangen op jouw kosten.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Wiboom
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: za jan 08, 2011 13:38
Locatie: 's-Hertogenbosch / Amsterdam / Kos

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door Wiboom »

Des te belangrijker om zelf goed op de hoogte te zijn en in de gaten te houden!
'Size DOES matter!'
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door buxol »

alfawiel schreef:Paul.
Uit het AMT bericht concludeer ik dat een ACEA C2 of C3 classificatie niet veel uitmaakt.
Beide hebben een laag asgehalte, alleen een C2 is meer gericht op brandstofbesparing, terwijl een C3 meer op slijtagebeperking gericht is.Dank voor dit AMT bericht.
Ik vind dit een verrassende reactie, want dit was precies ook het antwoord dat je dealer gaf en toen besloot je op zoek te gaan naar een andere dealer. Beetje tot rust gekomen? :)
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Welke motorolie gebruikt je dealer bij verversing in MJ

Bericht door alfawiel »

buxol schreef:
alfawiel schreef:Paul.
Uit het AMT bericht concludeer ik dat een ACEA C2 of C3 classificatie niet veel uitmaakt.
Beide hebben een laag asgehalte, alleen een C2 is meer gericht op brandstofbesparing, terwijl een C3 meer op slijtagebeperking gericht is.Dank voor dit AMT bericht.
Ik vind dit een verrassende reactie, want dit was precies ook het antwoord dat je dealer gaf en toen besloot je op zoek te gaan naar een andere dealer. Beetje tot rust gekomen? :)
Niet helemaal, als ik een dealer in de omgeving vind die C2 olie gebruikt ga ik daar toch echt naartoe.
Begin echter te twijfelen of die te vinden zijn. Na de garantie periode neem ik zelf het verversen wel ter hand, en zal dan echt wel C2 olie gebruiken.moet alleen nog even erachter zien te komen hoe het lampje moet worden gereset.
Zoals eerder al aangegeven, om bij te vullen geen probleem. Verversen is weer wat anders.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Plaats reactie