Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door Franky »

Ik zal nog eens een verhaaltje toevoegen. Ik kom zonet van de dealer. Zij hebben mij verteld dat dat condens normaal is. Er zit gewoon een ontluchtingsgaatje en daarmee is er dus contact met de buitenwereld. Als de lampen een tijdje aanstaan gaat het condens vanzelf weg (wat natuurlijk ook zo is). Geen ontwerp fout volgens de dealer. Maar gewoon normaal. Fiat blijkt ook niet het enige merk te zijn die dit zo heeft ontworpen. De monteur vertelde mij dat Hyundai dit ook in zijn voorlichten had. Alleen tig erger. Als de lampen aangaan verdwijnt het echter in een paar seconden.

Ik heb verder niet moeilijk gedaan. De technische verklaring leek mij kloppend genoeg. Dit verhaal komt van een monteur en dus niet van verkoper. Verkopers kletsen vaak uit hun nek :P

Wel raar dat verschillende garages zo verschillende omgaan met dit.....
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door RaydeJee »

Franky schreef: Ik heb verder niet moeilijk gedaan. De technische verklaring leek mij kloppend genoeg.
Dat klopt dus niet. De Evo heeft LED verlichting achter, wat nauwelijks warmte afgeeft. Check het zelf maar, na een rit zit het vocht er gewoon nog.
mehari
Nuovo Arrivato
Berichten: 68
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 18:47

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door mehari »

Ik krijg de indruk dat Fiat weet bij welke produktieseries het probleem aanwezig is en bij deze dan niet moeilijk wordt gedaan over een vervanging. Een beetje vocht is naar mijn idee niet uit te sluiten in een dicht geheel en valt juist op omdat het transparant is. Bij mij heb ik soms ook enkele vochtplekken in de achterlichten. Ik heb een Fiat barchetta gehad uit 1999. Toen zat er al vocht in de achterlichten. Dus veel doen ze niet aan produktontwikkeling cq. hebben niet veel geleerd.
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door Franky »

RaydeJee schreef:
Franky schreef: Ik heb verder niet moeilijk gedaan. De technische verklaring leek mij kloppend genoeg.
Dat klopt dus niet. De Evo heeft LED verlichting achter, wat nauwelijks warmte afgeeft. Check het zelf maar, na een rit zit het vocht er gewoon nog.
Volgens het verhaal zou er na een rit idd nog vocht in kunnen zitten. Gaat met droog weer er gewoon weer uit.

LED? Waar zie jij die zitten? Knipper en rem zijn 100% zeker gloeilampen. En gewoon licht lijkt een lichtrups te zijn met gloeilamp erachter. Dit laatste kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen :) Want zo duidelijk is het niet. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het gewoon een gloeilamp is :)
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door RaydeJee »

Franky schreef: LED? Waar zie jij die zitten? Knipper en rem zijn 100% zeker gloeilampen. En gewoon licht lijkt een lichtrups te zijn met gloeilamp erachter. Dit laatste kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen :)
Ik wel, check het boekje maar. Alleen rem en knipper zijn inderdaad gloeilamp.
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door Franky »

RaydeJee schreef:
Franky schreef: LED? Waar zie jij die zitten? Knipper en rem zijn 100% zeker gloeilampen. En gewoon licht lijkt een lichtrups te zijn met gloeilamp erachter. Dit laatste kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen :)
Ik wel, check het boekje maar. Alleen rem en knipper zijn inderdaad gloeilamp.
Je hebt idd helemaal gelijk! :)
nautica
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 18:30
Locatie: nijverdal

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door nautica »

morgen 28-1-2012 heb ik ook een afspraak bij mijn dealer ivm condens,
in de achterlichten ze gaan een modificatie uitvoeren laat jullie morgen
weten wat er gebeurd is! :-]
DaDragon

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door DaDragon »

Modificatie zorgt er niet voor dat het condens van het buitenste glas weggaat.
Dit zal altijd blijven omdat het een ademend gedeelte is. Er kan dus vocht naar binnen en naar buiten.
Het buitenste glas werkt dan als een vergrootglas.
Pas als er echt druppels blijven liggen klopt er iets niet.
Zie je alleen wat condens en is het in de middag weer weg dan valt daar niks aan te doen.
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door Franky »

Waar zorgt de modificatie dan wel voor?
Gebruikersavatar
Fabrom
Nuovo Arrivato
Berichten: 46
Lid geworden op: zo feb 06, 2011 20:56
Locatie: Doetinchem

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door Fabrom »

Weet niet waar sommige dealers zo moeilijk over doen.

De modificatie op de achterlichten is dat de achterkant (fitting waar de stekkers zitten) een speciaal rubber op komt.
Als hiermee de condens niet weg is (wat bij mij het geval was) moeten er gewoon 2 nieuwe achterlichten geplaatst worden omdat deze niet goed zijn.

Ik had achterlichten die helemaal vol condens stonden, en zelfs na uren in de zon gestaan te hebben niet droog werden, ook niet na een rit met de auto van bijna een uur, helaas hielp de modificatie van de fitting op de achterlichten niet.
Ik heb nu en de modificatie op de fittingen en gewoon 2 nieuwe achterlichten gekregen op mijn Punto EVO Racing en het condens probleem is opgelost.

Chapeau voor mijn dealer .) , die tenminste oog voor zijn trouwe klanten heeft (3e fiat). ~~
Fiat Punto Evo 1.4 Racing (Progressive Black) - 3 deurs - TomTom Blue & Me - Sport Pakket - Cruisecontrol - 17" Lichtmetalen Velgen
nautica
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 18:30
Locatie: nijverdal

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door nautica »

vanmorgen bij de dealer geweest en de komplete unit waar de gloeilampen in zitten is vervangen,
daar zit die dikkere afdichting aan vast! heb de papieren en tekening die de dealer van
fiat auto nederland gekregen heeft ook gezien, we zullen zien of dit voldoende is. :roll:
MmarkM
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: do jun 30, 2011 21:01

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door MmarkM »

Vandaag weer bij de dealer geweest omdat er rubbertje van me dakreling stuk was. Natuurlijk weer aangegeven dat er soms vocht in me achterlicht units zaten. Dit had ik de vorige keer ook al aangegeven, toen hadden ze hem droog gemaakt.

Echter, zat er nog steeds vocht in. Ze hebben er naar gekeken, maar zeggen dat ze het niet mogen en kunnen veranderen. Hij vertelde dat er 2 soorten vocht soorten zijn; condens en nat condens. Zolang het alleen condens is word hij niet vervangen. Zodra de binnenkant ook nat is dan wel.

Raar verhaal allemaal. Was het bij jullie alleen condens vocht of ook nat van binnen?
Afbeelding
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door Franky »

Droog condens. Dat is nog eens een uitvinding :D

Edit:
Ik had dit probleem eens bij Fiat zelf neergelegd. Duurde even voordat ik een reactie had. Maar bij deze dan.
Geachte heer ........,

Hartelijk dank voor het sturen van uw e-mail. Wat betreft uw vraag over de koplampen van uw Fiat Punto, het volgende.
Inzake de door u gemelde condensvorming in de koplampen van uw Fiat Punto kunnen wij u mededelen dat dit in sommige gevallen inderdaad kan optreden. Er is hier echter geen sprake van een defect aan de koplampunits.
Deze condensvorming kan optreden omdat de koplamp is voorzien van een vrij groot plastic doorzichtig oppervlak (groot koeloppervlak). Door de temperatuurschommeling (veroorzaakt door eerst rijden met lampen aan en daarna de blootstelling aan de lagere temperatuur 's nachts) zal door volumeverkleining van de lucht in de koplamp vochtige buitenlucht kunnen worden aangezogen. Het vocht in de lucht zal dan neerslaan op het koeloppervlak dat ook nog doorzichtig is, hierdoor ontstaat dat condensvorming. Deze condens zal door de temperatuursverhoging (lampen aan) verdwijnen.
Wij adviseren u nogmaals contact op te nemen met een dealer zodat men kan controleren of het in uw geval gaat om een producteigenschap of een defect aan de koplampunit.

Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.
Ik ben dus niet de enige die niet door heeft dat er LED in zit :mrgreen:
De temperatuursverhoging is nihil.

Hier hebben we dus ook niks aan.
Al bevestigd het wel de reactie van DaDragon hierboven.
Moeten we niet met zijn allen gewoon concluderen dat als het condens is, het gewoon normaal is?
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door RaydeJee »

Maar ze hebben het hier over KOPlampen, niet je achterverlichting dus.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Condens in achterlichten - Fiat modificatie

Bericht door alfawiel »

+1 Koplampunits is echt anders dan achterlichtunits.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Plaats reactie