Reservewiel

Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik heb ook even het instructie boekje erop nageslagen. Inderdaad, je wordt er niet veel wijzer van. Het zal je 's nachts maar gebeuren. Sta je daar mooi te kloten met je FIX & GO.

Zal wel 'n NO GO worden dan.....
Afbeelding
grietje8
Avere Una Vita
Berichten: 2423
Lid geworden op: do mei 11, 2006 22:21
Locatie: Groningen

Bericht door grietje8 »

ANWB of Lage Landen Service denk ik.... :o
En we gaan weer km's rijden.... 250 per dag
reservewieloptie980
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:59

Bericht door reservewieloptie980 »

Ice-Angel schreef:
joedelta schreef:BTW....werkt ESP etc nog wel goed als je met zo'n kleinere velg rijdt? :?
de dealer zei tegen ons dat dat dus één van de redenen is waarom je géén reservewiel kunt bestellen by de 16"/17" :!:

Zolang de totale omtrek maar hetzelfde blijft is er niets aan de hand, heeft het ESP echt niet in de gaten dat er een reservewiel aanhangt.
joedelta

Bericht door joedelta »

reservewieloptie980 schreef: Zolang de totale omtrek maar hetzelfde blijft is er niets aan de hand, heeft het ESP echt niet in de gaten dat er een reservewiel aanhangt.
Nee, natuurlijk, dat snap ik (ik zat nog een beetje met het thuiskomersidee in mijn hoofd), maar het zijn gewone 15" velgen. :oops:
afwd
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: wo sep 13, 2006 8:09
Locatie: Veghel

Bericht door afwd »

Ik heb de vervelende ervaring gehad dat ik in 1 week tijd 2 keer een lekke band heb gehad. De eerste keer zat er een grote spijker in waardoor de band langzaam leeg liep (op een zondagmorgen in Duitsland). Ik heb met de compressor (zonder vulmiddel) de band opgepomt en ben terug naar Nederland gereden (ongeveer 450 Km).
Bij terugkomst in Nederland de band laten repareren (kosten € 17,50).
De tweede keer zat er een stuk glas in maar had ik het geluk dat ik ongeveer 2 KM van een bandenhandel verwijderd was. Ik heb de band weer opgepomt met de compressor (zonder vulmiddel) en ben vlug naar de bandenhandel gereden om de band weer te laten plakken (kosten € 19,00). Na deze ervaring heb ik besloten om toch een reservewiel te willen bezitten. Via de website van Fiat kwam ik te weten dat in combinatie MET 16" wielen een reservewiel niet mogelijk is.
Kontact opgenomen met de Dealer. Deze vertelde dat het eventueel wel mogelijk is, maar de kosten waren ongeveer € 300,- (belachelijk).
Ik ben bij de plaatselijke bandenhandel wezen informeren. Deze hadden voor mij een 15" velg van een Opel Corsa (dezelfde bodemplaat). Samen met een 2e hands band (zelfde omtrek, 1 maatje smaller) was ik € 50 kwijt. Nog een originele krik van € 45,- en een universele moersleutel van € 5,50 en ik was klaar.
Gebruikersavatar
Ice-Angel
Membre D'Oro
Berichten: 1703
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 21:35
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Ice-Angel »

Tegen ons zei de dealer dat we geen reserve wiel kunnen ivm abs en weet ik wat allemaal :?
X T@M
Proud owner of @:BRAVO 1.9 Multi-Jet Sport
www.ice-angel.nl

Afbeelding
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Bericht door ineke »

Ice-Angel schreef:Tegen ons zei de dealer dat we geen reserve wiel kunnen ivm abs en weet ik wat allemaal :?


Klopt ice die informatie heb ik ook gekregen :roll:
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
afwd
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: wo sep 13, 2006 8:09
Locatie: Veghel

Bericht door afwd »

Wat heeft ABS nu met een reservewiel te maken !?!
Er zijn zoveel auto's met ABS die zijn voorzien van een thuiskomertje;
dit kan toch ook.
joedelta

Bericht door joedelta »

ineke schreef:
Ice-Angel schreef:Tegen ons zei de dealer dat we geen reserve wiel kunnen ivm abs en weet ik wat allemaal :?


Klopt ice die informatie heb ik ook gekregen :roll:
Alle GP's hebben ABS, dus op zich is dat het punt niet, maar ik denk dat het probleem zit in het feit dat de ABS minder goed zijn werk kan doen als er verschillende maten wielen/banden op de auto gemonteerd zitten, die verschillend reageren op de weg/een remactie vanwege onder andere een andere grip en druk op het loopvlak.

EDIT: de verschillen zullen misschien minimaal zijn voor de werking van de ABS en dan krijg je waarschijnlijk een soortgelijke discussie als met het verlagen in combinatie met ESP.....er is verschil, maar in hoeverre is het nodig om zo strikt te zijn....?????
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Bericht door ineke »

Maar is dan wel vreemd dat de dealers qua informatie niet op een lijn zitten, zodat je van verschillende dealers ook verschillende reacties krijgt. :?:
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

afwd schreef:Ik heb de vervelende ervaring gehad dat ik in 1 week tijd 2 keer een lekke band heb gehad. De eerste keer zat er een grote spijker in waardoor de band langzaam leeg liep (op een zondagmorgen in Duitsland). Ik heb met de compressor (zonder vulmiddel) de band opgepomt en ben terug naar Nederland gereden (ongeveer 450 Km).
Bij terugkomst in Nederland de band laten repareren (kosten € 17,50).
De tweede keer zat er een stuk glas in maar had ik het geluk dat ik ongeveer 2 KM van een bandenhandel verwijderd was. Ik heb de band weer opgepomt met de compressor (zonder vulmiddel) en ben vlug naar de bandenhandel gereden om de band weer te laten plakken (kosten € 19,00). Na deze ervaring heb ik besloten om toch een reservewiel te willen bezitten. Via de website van Fiat kwam ik te weten dat in combinatie MET 16" wielen een reservewiel niet mogelijk is.
Kontact opgenomen met de Dealer. Deze vertelde dat het eventueel wel mogelijk is, maar de kosten waren ongeveer € 300,- (belachelijk).
Ik ben bij de plaatselijke bandenhandel wezen informeren. Deze hadden voor mij een 15" velg van een Opel Corsa (dezelfde bodemplaat). Samen met een 2e hands band (zelfde omtrek, 1 maatje smaller) was ik € 50 kwijt. Nog een originele krik van € 45,- en een universele moersleutel van € 5,50 en ik was klaar.
als ik het goed lees heb je 16 inch velgen, en daarbij nu een 15 inch reserve wiel.
kan dat wel???, maw levert dat geen problemen op.
of heeft de band van het reserve wiel een andere omtrek :roll:
Gebruikersavatar
Sappel
Avere Una Vita
Berichten: 3767
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 8:31
Locatie: Enschede

Bericht door Sappel »

hannes schreef:
afwd schreef:Ik heb de vervelende ervaring gehad dat ik in 1 week tijd 2 keer een lekke band heb gehad. De eerste keer zat er een grote spijker in waardoor de band langzaam leeg liep (op een zondagmorgen in Duitsland). Ik heb met de compressor (zonder vulmiddel) de band opgepomt en ben terug naar Nederland gereden (ongeveer 450 Km).
Bij terugkomst in Nederland de band laten repareren (kosten € 17,50).
De tweede keer zat er een stuk glas in maar had ik het geluk dat ik ongeveer 2 KM van een bandenhandel verwijderd was. Ik heb de band weer opgepomt met de compressor (zonder vulmiddel) en ben vlug naar de bandenhandel gereden om de band weer te laten plakken (kosten € 19,00). Na deze ervaring heb ik besloten om toch een reservewiel te willen bezitten. Via de website van Fiat kwam ik te weten dat in combinatie MET 16" wielen een reservewiel niet mogelijk is.
Kontact opgenomen met de Dealer. Deze vertelde dat het eventueel wel mogelijk is, maar de kosten waren ongeveer € 300,- (belachelijk).
Ik ben bij de plaatselijke bandenhandel wezen informeren. Deze hadden voor mij een 15" velg van een Opel Corsa (dezelfde bodemplaat). Samen met een 2e hands band (zelfde omtrek, 1 maatje smaller) was ik € 50 kwijt. Nog een originele krik van € 45,- en een universele moersleutel van € 5,50 en ik was klaar.
als ik het goed lees heb je 16 inch velgen, en daarbij nu een 15 inch reserve wiel.
kan dat wel???, maw levert dat geen problemen op.
of heeft de band van het reserve wiel een andere omtrek :roll:
Hannes, via een bandencalculator heb ik ook een berekening gedaan voor de winterbanden. Als je 165/55/16 hebt en je neemt 185/65/15, dan zit er een verwaarloosbaar verschil tussen in omtrek. Ben vergeten wat het was, maar het was in ieder geval een heel laag getal (0,05 of zo).
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

Sappel schreef: Hannes, via een bandencalculator heb ik ook een berekening gedaan voor de winterbanden. Als je 165/55/16 hebt en je neemt 185/65/15, dan zit er een verwaarloosbaar verschil tussen in omtrek. Ben vergeten wat het was, maar het was in ieder geval een heel laag getal (0,05 of zo).
bedankt sappel.
het kan dus wel, goed om te weten :wink:
afwd
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: wo sep 13, 2006 8:09
Locatie: Veghel

Bericht door afwd »

De preciese maat van de band weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar de diameter van de reserveband (op een 15" velg) is gelijk aan de diameter van de band op de 16" lichtmetaalvelg. De breedte is 1 maatje kleiner, 195 i.p.v. 205. Dit komt ook goed uit want het reservewiel is net iets te breed voor "het gat". Ik heb onder de afdekmat in de bagageruimte een stukje hardschuim gelegt zodat de afdekmat weer netjes vlak ligt.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Heb je dan de kunststof binnenbak uit de achterbak gehaald? Het laatste beetje bergruimte in de GP... :P
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Plaats reactie