Wielbouten Stalen en Lichtmetalen velgen

swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Wielbouten Stalen en Lichtmetalen velgen

Bericht door swans »

Ligt erook aan of je vanachter trommelremmen hebt!

Lange bouten komen tot in de trommels en blokkeren dus (tony kan het weten) Dit is enkel van lichtmetaal naar staal!

dus met trommels korte bouten in stalen wielen en lange in lichtmetaal

en met schijven lange bouten in staal en lichtmetaal
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Wielbouten Stalen en Lichtmetalen velgen

Bericht door scoop »

Ik volg de antwoorden hier allemaal met grote interesse. Bij de laatste wisseling van wintervelgjes (15" lichtmetaal) naar zomervelgjes (17" lichtmetaal) kreeg ik de opmerking van de bandenboer dat mijn bouten veel te kort waren voor de 17 duimers. :roll: Dat terwijl ze ze er eerder gewoon opgeschroefd hebben. Beiden zijn overigens originele FIAT GP velgjes... Bandenboer voor wat extra centen toch maar wat langere bouten erin laten draaien, alleen laten de slotbouten nu ook weer gewoon deze lengte hebben. Maargoed, een gewaarschuwd mens telt voor 2 dus gelijk in EPER / bij Tuynder gekeken: slechts 1 artikelcode voor de zgn. zuil, met allemaal dezelfde lengte. Ik vervolgens maar met de dealer gebeld: hoe zit dat nu? Er blijkt maar 1 maat zuil te zijn (ook voor 17"), terwijl je bij de 17" duidelijk ziet dat de zuil er aan de achterkant een stuk korter uit komt dan bij de 15". Het draad pakte maar zo'n 3 a 4 slagen, daar werd ik toch wel angstig van... Ook de dealer heeft zich erover verbaasd en met FIAT NL gebeld: Nee hoor, alle velgmaten kunnen met dezelfde zuil gemonteerd worden.

Mijn persoonlijke mening: technisch moet het allemaal blijkbaar gewoon kunnen, maar gevoelsmatig zou ik toch langere bouten willen als ik 17" eronder heb liggen. Nu dus maar 3 lange bouten erin zitten en 1 kortere slotbout. En dan moet je inderdaad nog oppassen met trommels.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Wielbouten Stalen en Lichtmetalen velgen

Bericht door evotaxfree »

bij 17" slechts 3 a 4 slagen?
op mijn foto is toch duidelijk te zien dat de draadlengte achter de velg 18mm is.
rekenen we voor het gemak een ingangsspeling van 3 mm.
blijft er 15 mm effectief draad over.
met een "spoed" van 1,5 betekent dat toch echt 10 volledige slagen van 360 graden.
bij mijn abarth velgen is het precies zo.

kan me niet voorstellen dat dat met andere originele velgen anders is.

meet anders even het draad in je trommel of naaf,ik denk dat je met een mm of 15 een heel eind bent.
alles langer dan 15mm steekt er dan aan de achterkant gewoon weer uit en heeft geen enkele zin.

het zit allemaal "tussen de oren".
fiat heeft er heus wel goed over nagedacht,en anders heeft elk land een keuringsinstantie (rdw,tüv enz.) om fiat terug te fluiten als het niet goed is.

komt nog bij dat als je te lange bouten gebruikt je de trommels achter en de naven voor kapot kan maken.
adviezen om bij originele velgen langere bouten te gebruiken zijn dus niet verstandig.

mocht er wat gebeuren met originele velgen en bouten kun je fiat aansprakelijk stellen.
gebeurd er iets met originele velgen en universele,te lange bouten,dan zal fiat die aansprakelijkheid snel afwimpelen op de niet originele boueten.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Wielbouten Stalen en Lichtmetalen velgen

Bericht door scoop »

Wat bij de naaf ook duidelijk zichtbaar was, was dat het schroefdraad pas wat dieper in de naaf begon. Misschien dat men daarom op die 3 a 4 slagen komt? Ik ben het verder wel met je eens dat het meer een gevoelskwestie is dan wat anders.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Wielbouten Stalen en Lichtmetalen velgen

Bericht door scoop »

*Blaast stof af van een heel oud draadje*

Het is me opgevallen dat de Punto's vanaf +/- 2014 geleverd worden met iets andere zuilen / wielbouten. Ze hebben geen massieve "kop", maar er zit een gat in, om het zo maar eens uit te leggen (anders gezegd, de kop is hol aan de binnenkant). Ik ben eens gaan kijken in het bestelsysteem van Tuynder, maar ik kon geen ander type zuil vinden dan 51732885. Dat is de zuil zoals ik al "gewend" ben sinds de GP.

Ik heb ook het idee dat dit nieuwe type zuilen wat minder gevoelig is voor corrosie (maar dat kan bedrog zijn, omdat ze nog niet zo lang in de omloop zijn). Heeft iemand een idee of deze zuilen te bestellen zijn, of wat de artikelcode is? En iemand ook enig idee of ze universeel toepaspaar zijn?
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Wielbouten Stalen en Lichtmetalen velgen

Bericht door walpunto »

kan morgen even kijken voor je op de zaak
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Wielbouten Stalen en Lichtmetalen velgen

Bericht door walpunto »

vanaf mod 2013 is een andere bout kon alleen niet zien of deze open is nr is 51943979
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
JanWit
Berichten: 5
Lid geworden op: do mei 11, 2017 17:02

Re: Wielbouten Stalen en Lichtmetalen velgen

Bericht door JanWit »

aantrekkoppel staal en aluminium is ook verschillend
Plaats reactie