Na 1000km olie verversen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rush079
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: ma aug 07, 2006 9:51
Locatie: Zoetermeer

Na 1000km olie verversen?

Bericht door rush079 »

Op andere auto fora ben ik wel eens tegengekomen dat men na 1000km inrijden de olie en het filter ververst, met als argument dat er bij de eerste kms metaaldeeltjes los kunnen komen.
Ik ben benieuwd wat "kenners" hiervan vinden. Kwaad lijkt het me niet te kunnen?
En heeft het zin om dan de beste 0w30 synthetische olie te gebruiken (bijv van Castrol)?
(Ja ik weet dat de eerste door Fiat aanbevolen beurt pas bij 30000 km is)
Vanaf 22 juli 2011: Punto EVO 1.3 MULTIJET 16V DYNAMIC 85 :-)Acid jazz blue
Gebruikersavatar
Koetjes Reep
Nuovo Arrivato
Berichten: 94
Lid geworden op: za jul 15, 2006 8:29
Locatie: SWEET LAKE

Bericht door Koetjes Reep »

rush079 vroeger 20 jaar geleden werden de motoren op de fabriek gevuld met inloopolie (olie van slechte kwaliteit)ook wel spoelolie genoemd dit werd gedaan om het inlopen te versnellen en die moet je na 1000km verversen om overmatige slijtage en vervuiling te voorkomen.met deze methode is een motor binnen 10000km ingelopen.in verband met milieu eisen en de black sludge die in de 80er jaren de kop op stak is daar verandering ingekomen.de motoren worden sinds die tijd (1985)op de fabriek gespoeld en dan gevuld met goede kwaliteit olie.die olie moet na 15000km ververst worden.als je die olie te vroeg ververst krijg je problemen met het inlopen vooral van de zuigerveren.het inlopen duurt nu ongeveer 50000km dit heeft ook te maken met de hardere zuigerveren die gemonteerd worden voor de zwaardere milieu eisen.
Grande Punto sport 1.4 16v
Chemical Grey (anwb), B&M, middenarmsteun,
achteruitrijsensoren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Dus met andere woorden,

Gewoon doorijden... olie verversen hoeft verlopig nog niet.
Afbeelding
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

ik heb al 2 keer de olie vervangen, op 10000km en deze vrijdag op 20000km, en dan heb ik ook de oliefilter vervangen, luchtfilter en de pollenfilter. en er gaat telkens terug volsynthetisch olie op.

maar normaal gezien moet dat pas idd op 30000km gedaan worden.

maar ik deed dat met m'n vorige auto ook om de 10000km olie verversen en om de 20000km olie filter enzo dus doe ik dat bij deze ook. enkel de mazout filter ga ik vervagen op de voor geschreven km want die is ietsje te duur om zo om de 20000km te vervangen :P kost 80euro :roll: :P
Afbeelding
Plaats reactie