Wat voor soort olie?

Plaats reactie
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Wat voor soort olie?

Bericht door diabloNL »

Zoals vele mensen hier die een 1.4 16v hebben ben ik niet in het bezit van het juiste instructieboekje.

Ik heb dus het boekje van de 1.4 8v en daar staat in dat ik 5W40 moet gebruiken. Weet iemand of in de 1.4 16v ook 5W40 moet want mijn dealer heeft mij verteld dat er 15W40 in moet. Afbeelding
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
joedelta

Bericht door joedelta »

Hey DiabloNL,
Er moet gewoon 5W40 in de 1.4 StarJet 16V hoor, je dealer zal zich wel vergissen.
Ik heb sinds vandaag het instructieboekje waar ook deze motor in wordt beschreven en daar staat dus 5W40.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Bedankt voor de info joedelta! Is het echt belangrijk dat ik het goede boekje haal want het belangrijkste staat toch ook in het 8v boekje?
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
joedelta

Bericht door joedelta »

diabloNL schreef:Bedankt voor de info joedelta! Is het echt belangrijk dat ik het goede boekje haal want het belangrijkste staat toch ook in het 8v boekje?
Het belangrijkste staat ook zeker in het "oude" boekje.
Wat je in de praktijk misschien mist in dat boekje zijn de bandenspanningsgegevens voor de 16" of 17" velgen in combinatie met de 1.4 Starjet 16V motor:

Afbeelding

Voor mij was het ook een beetje een principezaak. Ik vond dat ik recht had op het juiste boekje, en dat vond de dealer ook.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Ik heb standaard banden eronder dus dat is geen probleem. Mocht ik er aan denken als ik mijn lakstift ophaal dan zal ik het even vragen aan de dealer. In ieder geval bedankt voor de moeite. :wink:
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

joedelta schreef:
diabloNL schreef:Bedankt voor de info joedelta! Is het echt belangrijk dat ik het goede boekje haal want het belangrijkste staat toch ook in het 8v boekje?
Het belangrijkste staat ook zeker in het "oude" boekje.
Wat je in de praktijk misschien mist in dat boekje zijn de bandenspanningsgegevens voor de 16" of 17" velgen in combinatie met de 1.4 Starjet 16V motor:


Voor mij was het ook een beetje een principezaak. Ik vond dat ik recht had op het juiste boekje, en dat vond de dealer ook.
nuttige info Joe :wink:

had de dealer al gebeld een tijd terug omdat ik wilde weten wat de bandespanning moest zijn bij mijn 16 inch velgen.

en hij gaf heel andere cijfers op,die hoger lagen dan die in jouw boekje. :roll:
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Heeej, de bandenspanning van de diesel sport is verhoogd. In het oude boekje was dit volgens mij 2.4/2.2.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Señor Sjon schreef:Heeej, de bandenspanning van de diesel sport is verhoogd. In het oude boekje was dit volgens mij 2.4/2.2.
Best hoog wat het nu is. Nou zijn het wel vrij lage banden maar toch. Sowieso is de GP Sport al vrij stug, dus om de lage banden ook nog eens goed op druk te brengen.. Wel beter voor de wegligging though :P
Seat Leon 1.9 TDi
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Banden kunnen best wat hebben. Ik heb een slipcurses gehad en we kregen de instructie om van te voren 3,5 bar erin te pompen. Rijd wel een beetje hobbelig. :P
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Joh@n schreef:
Señor Sjon schreef:Heeej, de bandenspanning van de diesel sport is verhoogd. In het oude boekje was dit volgens mij 2.4/2.2.
Best hoog wat het nu is. Nou zijn het wel vrij lage banden maar toch. Sowieso is de GP Sport al vrij stug, dus om de lage banden ook nog eens goed op druk te brengen.. Wel beter voor de wegligging though :P
Valt mee, in mijn Volvo slagschip (850) moet voor en achter 2.5 bar. Mijn motor heeft voor 2.5 en achter 2.9 bar nodig.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Ligt er ook helemaal aan wat voor band het is qua hoogte ook he. Ik rij momenteel met 155/80/13 op 2.5 bar rondom en dat stuitert net zo erg als 195/50/15 op 2.2 bar. De rolweerstand is echter minimaal, hij blijft maar doorrollen :D

Liever mn GP wat zachtere banden en meer slijtage, plus wat meer comfort :) Een GP Sport is sowieso vrij stug, de diesel minder gelukkig.
Seat Leon 1.9 TDi
Plaats reactie