Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

joedelta

Bericht door joedelta »

Joh@n schreef:Mooie is dat het laatste type gewone punto sporting met hetzelfde blok er 9,5 s over doet. Echt heerlijk ding, 6bakje erin en gaan 8)
Dat blok in de Punto Mk2 en bijvoorbeeld de Lancia Ypsilon is niet dezelfde.
Gebruikersavatar
Dorisje
Junior Stato
Berichten: 289
Lid geworden op: do jun 22, 2006 7:31

Bericht door Dorisje »

Gelukkig zijn er mensen die meer verstand hebben van auto's dan ExTaxi :lol: Begrijp me niet verkeerd wat betreft mijn "gezeur". Ik vind het een geweldige auto en ben erg blij dat ik voor deze heb gekozen!
joedelta

Re: Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

Bericht door joedelta »

Sporting raymon schreef: verklaar dan eens waarom de oude model punto sporting (1.2 16 v 80 pk)

sneller is dan de huidige sport en wel 10.6 sec (0-100) .
:?: .
Mijn FIAT Bravo Trofeo met diezelfde 1.2 16V deed 12,5 sec over de acceleratie van 0-100 km/uur :wink:
GPO
Nuovo Arrivato
Berichten: 167
Lid geworden op: di aug 22, 2006 12:21

Re: Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

Bericht door GPO »

ExTaxi schreef:
Dorisje schreef:In de brochure van maart stond dat de sport 1.4 16 v binnen 9,7 s naar de 100 zou gaan. Achteraf blijkt dat er een (de zoveelste) typfout in de technische brochure zat. De prestaties vallen me nu dus, wat betreft acceleratie, behoorlijk tegen. Was meer mensen dit opgevallen? en zijn er meer mensen met een klacht hierover. Wellicht kunnen we dan samen een klacht bij Fiat NL indienen.
welke andere 1.4 16v haalt dit WEL? Geen 1.
Een hedendaagse 1.4 16v zit meesal onder de 100 pk en dan is 11-12 sec eerder normaal dan onder de 10. Als je dat niet weet, boeit die acceleratietijd blijkbaar ook niet zo voor jou ;-)
Volkswagen Golf GT? 1.4 16v met 170pk. 0-100 in 7.9 sec!
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Re: Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

Bericht door hannes »

Sporting raymon schreef: verklaar dan eens waarom de oude model punto sporting (1.2 16 v 80 pk)

sneller is dan de huidige sport en wel 10.6 sec (0-100) .


heeft het misschien met het verschil in gewicht te maken Ray :roll:

wat is het gewicht van de punto sporting :?:
joedelta

Re: Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

Bericht door joedelta »

GPO schreef: Volkswagen Golf GT? 1.4 16v met 170pk. 0-100 in 7.9 sec!
Ja, met het van Lancia geleende oude concept van de kleine motor met turbo/compressor, maar dat maakt hem ook gelijk wel een heel stuk duurder.
joedelta

Re: Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

Bericht door joedelta »

hannes schreef:
Sporting raymon schreef: verklaar dan eens waarom de oude model punto sporting (1.2 16 v 80 pk)

sneller is dan de huidige sport en wel 10.6 sec (0-100) .


heeft het misschien met het verschil in gewicht te maken Ray :roll:

wat is het gewicht van de punto sporting :?:
De Punto Mk 2 met 1.2 16V motor van 80 pk woog 895 kg
De Punto Mk 2 met 1.4 16V motor van 95 pk woog 935 kg
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Grande Punto weegt 1035 kg
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Is het niet de bakverhouding waardoor je net naar je 3 moet schakelen voor de 100? Dat verpest meestal ook die accelaratiecijfers.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
LaTiNo
Junior Stato
Berichten: 472
Lid geworden op: wo feb 15, 2006 14:15
Locatie: Verweggistan

Bericht door LaTiNo »

Ik denk dat het gewoon niet reeel is om topprestaties te verwachten van een 1.4 motor, 16V of niet. Zeker niet als ze in grotere (en dus zwaardere) auto's gestopt worden.

Wat ik echt niet begrijp is waarom er niet meteen een 1.6 of 1.8 beschikbaar is gekomen. 120 a 130pk, DAAR heb je wat aan....
joedelta

Bericht door joedelta »

LaTiNo schreef:Ik denk dat het gewoon niet reeel is om topprestaties te verwachten van een 1.4 motor, 16V of niet. Zeker niet als ze in grotere (en dus zwaardere) auto's gestopt worden.

Wat ik echt niet begrijp is waarom er niet meteen een 1.6 of 1.8 beschikbaar is gekomen. 120 a 130pk, DAAR heb je wat aan....
Dat heeft ook te maken met milieueisen bij nieuwe auto's. Een nieuw ontwikkelde auto moet weer aan strengere eisen voldoen dan een auto die al weer een tijdje op de markt is.
Op zich is een 1.4 16V gewoon een mooie motor voor een auto van dit formaat, maar inderdaad geen racemonster. Uiteraard is dit wel de benzinemotor die ook op termijn het meest verkocht zal blijven worden.
Dus wordt deze "gemiddelde motor" het eerste ontwikkeld en van daaruit weer zwaardere motoren. Maar ook die zwaardere motoren zullen nieuw ontwikkeld moeten worden om aan de milieueisen te voldoen, wat voor die motoren een langer ontwikkelingstraject met zich mee brengt.

De situatie in de markt speelt hier trouwens ook sterk in mee. Wij zijn hier op het forum op de een of andere manier redelijk verwende automobilisten, maar wij vertegenwoordigen niet de gemiddelde koper van een auto in Europa.
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

Bericht door Sporting raymon »

hannes schreef:
Sporting raymon schreef: verklaar dan eens waarom de oude model punto sporting (1.2 16 v 80 pk)

sneller is dan de huidige sport en wel 10.6 sec (0-100) .


heeft het misschien met het verschil in gewicht te maken Ray :roll:

wat is het gewicht van de punto sporting :?:
geloof dat het antwoord al gegeven is Hannes :wink:
maar 15 pk meer tegen een gewichtsverschil (meer) van iets meer dan 100kg ....zou kunnen kloppen daarbij heeft het ook met de nieuwe emissie normen te maken...je geeft wel vol gas maar je krijgt het meer gedoseerd en dus zal de motor trager aanvoelen
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Re: Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

Bericht door bartike »

joedelta schreef:
Sporting raymon schreef: verklaar dan eens waarom de oude model punto sporting (1.2 16 v 80 pk)

sneller is dan de huidige sport en wel 10.6 sec (0-100) .
:?: .
Mijn FIAT Bravo Trofeo met diezelfde 1.2 16V deed 12,5 sec over de acceleratie van 0-100 km/uur :wink:
met de mooi kleur sprint bleu 8) :P
Afbeelding
joedelta

Re: Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

Bericht door joedelta »

bartike schreef:
joedelta schreef: Mijn FIAT Bravo Trofeo met diezelfde 1.2 16V deed 12,5 sec over de acceleratie van 0-100 km/uur :wink:
met de mooi kleur sprint bleu 8) :P
Sprint Blue? Nou nee de Bravo was Inkt zwart, misschien dat ie sneller was geweest in sprint blue?! :wink: :lol: :lol: :lol:

Die Bravo woog trouwens nog geen 950 kg en toch was het verschil in acceleratie al enorm met een Punto. Hij was wel heel zuinig, dat dan weer wel, en echt lui kon je hem ook niet noemen.
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Re: Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure

Bericht door bartike »

joedelta schreef:
bartike schreef:
joedelta schreef: Mijn FIAT Bravo Trofeo met diezelfde 1.2 16V deed 12,5 sec over de acceleratie van 0-100 km/uur :wink:
met de mooi kleur sprint bleu 8) :P
Sprint Blue? Nou nee de Bravo was Inkt zwart, misschien dat ie sneller was geweest in sprint blue?! :wink: :lol: :lol: :lol:
wie weet :P hier in de buurt rijd er zo een rond in sprint bleu :o z'n mooie kleur he! ik had m'n uno turbo in die kleur gespoten :wink: :P
Afbeelding
Plaats reactie