BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Als het een 1.3 mjet wel. Dit probleem kan zich alleen in de winter voordoen als het flink vriest. Nu ernaar kijken heeft weinig/geen nut.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Mathijs55
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jun 27, 2014 9:13
Locatie: Veluwe

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Mathijs55 »

-
Gebruikersavatar
Boeie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma dec 15, 2014 11:36

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Boeie »

Hoi, mijn eerste bericht hier op het forum, ik zal mij elders uitgebreid voorstellen, maar ik heb net een 2010 Pevo Multijet gekocht. Heb dit slangetje ook gecheckt en er zit wat zwarte drap in. Momenteel heb ik even niet de tijd om alle pagina's van dit topic door te spitten, maar wat moet ik even doen?

Daarnaast, als ik deze tijd wel heb, misschien handig om een samenvatting wat te doen in de startpost te zetten? ~]
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Zwarte drap is normaal. Veel water niet. Maar dat krijg je alleen als je veel korte stukjes rijdt. Dat water kan dan bevriezen als het erg koud is. En daardoor kun je problemen krijgen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Rado »

Boeie schreef: Heb dit slangetje ook gecheckt en er zit wat zwarte drap in. Momenteel heb ik even niet de tijd om alle pagina's van dit topic door te spitten, maar wat moet ik even doen?
Slang loshalen en stevig doorblazen in een doek. Daarna de bovenkant van de slang weer monteren en nogmaals van onderen een paar keer stevig doorblazen om de rest van de leiding richting de turbobuis te reinigen.
Je kunt de motor stationair laten draaien en je vinger in het gat van de onderste aansluiting steken en na een aantal seconden weghalen. Hier wordt dan druk opgebouwd die de olie sludge onderin het blok naar buiten blaast. Hierna de slang weer monteren. Deze handeling bij vorst geregeld herhalen. Alles bij elkaar 5 minuutjes werk.
__1337__
Berichten: 1
Lid geworden op: do dec 04, 2014 15:17

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door __1337__ »

Ik moet zeggen dat dit topic echt erg handig is! Ik krijg alleen de onderkant van het beruchte slangetje (met gele dop) niet los... zit dat zo ontzettend vast dan?
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door alfawiel »

buitenring bij de ribbels stevig indrukken, dan kun je het slangetje er uit trekken.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
mwpaarde
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: wo okt 22, 2014 17:15

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door mwpaarde »

Goeieavond allen!

Ik ben nieuw hier, en heb zojuist alle 48 pagina's doorgelezen!
Dit omdat ik verleden week een Punto EVO 1.3 multijet uit 2011 heb gekocht en gewoon een beetje zat te googlen op info over deze motor.

Direct mijn "slangetje" bekeken en geconstateerd dat deze niet gemodificeerd was en ook wat "sludge" bevatte .) .)
Ik begrijp dat het verders niet echt een probleem geeft zolang de buitentemperaturen maar niet beneden 0 raken.

Wat ik mijn afvraag is, of er inmiddels niet slimme mensen zijn die zelf een oplossing voor het probleem hebben bedacht, behalve dan de eerder genoemde sludge-afvang pot.
Ik dacht bv zelf om de olievuldop wat losser aan te brengen zoals ook een forum lid hier ook al eerder aangaf maar verder niemand op in ging.

Wat nu als ik het slangetje isoleer met zo'n schuimrubber "huls" die ook gebruikt wordt om centrale verwarmings leidingen te isoleren? Het slangetje blijft dan misschien wat warmer tijdens het in bedrijf zijn van de motor, waardoor de waterdamp beter verdampt en afgezogen wordt.

Groet,
Marinus.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Kingpin »

Dat van je vuldop zou ik niet doen , vanwege er eerder meer vocht in komt dan er eruit.
Van de isolatie is het idee nog niet eens zo gek belangrijke punten zijn de bochten, deze zul je goed moeten inpakken. Maar of dit helpt tegen vriezen in de ochtend ?
mwpaarde
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: wo okt 22, 2014 17:15

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door mwpaarde »

Het isoleren van het carter onluchtingslangetje zal niet veel helpen tegen het bevriezen snachts, maar, mijn idee is dat wanneer de motor draait, deze geribbelde slang minder de gassen afkoelt wanneer hij goed is geisoleerd. En als die gassen met de waterdamp erbij neerslaan in de koude slang, kan dit bij extreme temperaturen dichtvriezen. Zoals bekend.

Dus, om het probleem bij de wortel aan te pakken : Als je kunt voorkomen dat die sludge in die slang neerslaat, dan kan het ook niet bevriezen.

Met een was "lossere" olievuldop heb je idd waarschijnlijk grote kans dat er regenwater naar binnenkomt.
Eigenlijk zou er een soort veiligheids vuldop moeten zijn, die bij geringe overdruk in het blok de boel afblaast. Zoals eerder ook al voorgesteld hier door iemand.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Dixie »

mwpaarde schreef:Goeieavond allen!

Ik ben nieuw hier, en heb zojuist alle 48 pagina's doorgelezen!
Dit omdat ik verleden week een Punto EVO 1.3 multijet uit 2011 heb gekocht en gewoon een beetje zat te googlen op info over deze motor.

Direct mijn "slangetje" bekeken en geconstateerd dat deze niet gemodificeerd was en ook wat "sludge" bevatte .) .)
Ik begrijp dat het verders niet echt een probleem geeft zolang de buitentemperaturen maar niet beneden 0 raken.

Wat ik mijn afvraag is, of er inmiddels niet slimme mensen zijn die zelf een oplossing voor het probleem hebben bedacht, behalve dan de eerder genoemde sludge-afvang pot.
Ik dacht bv zelf om de olievuldop wat losser aan te brengen zoals ook een forum lid hier ook al eerder aangaf maar verder niemand op in ging.

Wat nu als ik het slangetje isoleer met zo'n schuimrubber "huls" die ook gebruikt wordt om centrale verwarmings leidingen te isoleren? Het slangetje blijft dan misschien wat warmer tijdens het in bedrijf zijn van de motor, waardoor de waterdamp beter verdampt en afgezogen wordt.

Groet,
Marinus.
Voor de zoveelste keer ! "gemodificeerd " is ZINLOOS !! Gewoon zelf loshalen en reinigen/doorspuiten is de ENIGE oplossing.
uvflyer
Berichten: 7
Lid geworden op: do jan 22, 2015 8:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door uvflyer »

Hallo,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb gisteren mijn 2ehands punto evo uit 2010 met 80dkm opgehaald. Na aanschaf ben ik eens gaan lezen en toen ik gisteren de temperaturen zag toch eigenlijk direct geschrokken. De garage wel gevraagd om het carteronluchtingssysteem te bekijken, maar die zeiden dat er niets in zat. Binnenkort zelf maar eens even checken en helemaal door blazen.

Doet Fiat hier helemaal niets meer aan? Ik ben namelijk nu al enigsinds huiverig om met de auto te rijden met deze temperaturen. Minimale reisafstand is 40 km enkele reis en meestal 60.

Hoop dat er ook nog veel mensen zonder modificatie probleemloos rond rijden aangezien ik dat gevoel hier niet echt krijg:.
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door MB560822 »

uvflyer schreef:Hoop dat er ook nog veel mensen zonder modificatie probleemloos rond rijden aangezien ik dat gevoel hier niet echt krijg:.
Bij mijn weten is die van mij nog niet gemodificeerd. Ik rij er al 114.000 km mee rond, sinds 2010. Staat wel altijd binnen in de winter. Ik denk dat problemen ook te wijten zijn aan kortere ritten, daar is een diesel niet voor bedoeld, die moet goed warm kunnen worden.
uvflyer
Berichten: 7
Lid geworden op: do jan 22, 2015 8:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door uvflyer »

Hoogstwaarschijnlijk heeft dat er mee te maken dat ie binnen staat. Denk ik voor volgende winter regelmatig de motor flink warm moet rijden 25km met 140-150 op de snelweg en regelmatighet slangetje schoonmaken bij vorst.

Moet wel zeggen dat nu er 2 dagen mee heb gereden ik er tot dusver erg blij mee ben. Voelt als een zeer grote vooruitgang tov mijn C1 8)
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door MB560822 »

140-150 is echt niet nodig, gewoon een lange rit maken en normaal rijden (100-120) dan is ie zo warm. Schakel ook niet te snel, zeker niet als ie nog koud is. Hij mag best toeren maken (90 in 4 is nog geen 2500 toeren) zolang je maar niet gaat planken en onder de 3000 blijft is er weinig aan de hand denk ik. 80 in zijn 5 draait ie nog geen 2000 toeren en dat lijkt me niet bevorderlijk voor je motor als ie nog koud is.
Plaats reactie