BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

uvflyer
Berichten: 7
Lid geworden op: do jan 22, 2015 8:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door uvflyer »

Dat harde rijden was niet alleen voor de carter, maar om de EGR eens goed schoon te branden. Mijn onderhoudsmonteur ziet auto´s die te zuinig zacht en kleine stukjes willen rijden vaak met een dikke aanslag in de EGR. Bij mensen die vaker wat harder rijden is dit beter schoon. Hij gaf aan dat het af en toe wel goed was om de auto flink warm te laten worden.

Bij een koude motor te laag in toeren is inderdaad niet heel goed, maar denk dat dit voornamelijk te maken heeft met het optrekken. Laag in toeren rijden doe ik altijd eigenlijk wel (als ie koud is wel minder), maar bij optrekken schakel ik toch even terug of versnel ik het eerste stuk heel rustig.
taziohond
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo mar 25, 2012 17:23

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door taziohond »

Ik heb 10.000 km terug de egr klep laten uitschrijven, en nu totaal geen last meer aangekoekte carterventilatie problemen, welke ik daarvoor wel had.
Als ik dus carterventilatie slang los haal, zie je totaal geen sludge, helemaal schoon.
Komt door mijn mening omdat vanwege het uitsluiten van egr klep de motor iets warmer wordt en daardoor het probleem opgelost is.
De auto rijdt nu ook aanmerkelijker beter !!!!!
uvflyer
Berichten: 7
Lid geworden op: do jan 22, 2015 8:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door uvflyer »

Maar 'mag' dat officeel wel (niet dat het mij veel uitmaakt)? Daardoor wordt de uitstoot toch meer?

Ik zojuist ook het slangetje maar eens los gehaald. Zat bovenaan een beetje mayonaise, maar voor de rest naar heel hard in de lucht slaan zodat alle drap eruit vliegt kwam er nauwelijks wat uit dus wel aardig schoon. Het bovenste buisje (zie rode pijl foto) die de grote luchtslang (naar de turbo?) zat wel meer drap in, met een oorstaafje in geweest om de zooi eruit te proberen te halen, maar heel ver kom je natuurlijk niet.

De andere gele aansluiting van het slangetje heb ik dmv even mijn duim erop gehouden met een lopende motor 'schoon' geblazen, hier kwam nauwelijks wat uit.


Zie foto rode pijl, hoe maak je die schoon? Heb die kap er eens afgedraaid, maar volgens mij moet ik dan die luchtslang eraf halen. Gereedschap om die slang te ontkoppelen heb ik helaas niet.

Afbeelding
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door MB560822 »

Toevallig heb ik dat stuk vandaag even schoongemaakt. Slangklemmen kun je met een platte schroevendraaier loshalen, en weer vastzetten heb ik met een normale tang gedaan, hier zou je een speciale tang voor moeten hebben. Luchtfilterhuis zit met 2 schroeven vast (zeskant 4 mm).

Luchtfilterhuis heb ik met schroevendraaier en wattenstaafjes schoongemaakt en daarna met een spuit met water en ontvetter doorgeblazen. Er zit een bocht van 90 graden in. Ook het slangetje na het luchtfilterhuis naar de turbo schoongemaakt (met wattenstaafjes).

Overigens viel het me allemaal wel mee wat er in zat na 115.000 km en nog nooit eerder schoongemaakt. Auto slaapt wel binnen in de winter.
flair1967
Nuovo Arrivato
Berichten: 114
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 7:25

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door flair1967 »

Ook maar eens gekeken.
Zat geen mayonaise maar wel wat olie restanten.Is dat ook smudge?
Was dus niet gort droog
Heb met doekje meeste weggehaald,maar er helemaal in kom je natuurlijk niet.
De Multijet lijkt ook opeens meer te stinken als ik uitstap,is dat ook een indicatie?
Mijn motor is overigens wel gemodificeerd paar jaar geleden...
Maar hoor ook daar weer verschillende berichten over..
Nog maar even aankijken anders toch even dealer bellen
RGP
Berichten: 1
Lid geworden op: wo mei 20, 2015 16:20

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door RGP »

Alle 49 pagina's gelezen. Wat een ellende! :shock:

Onze Grande Punto (actual) 85PK aangeschaft in maart 2011, maar dit carterontluchtings-probleem is helemaal aan mij voorbij gegaan. Wij rijden bijna alleen maar langere afstanden en vermijden zoveel mogelijk korte 'boodschappenritjes'. Er wordt zo zuinig mogelijk mee gereden, maar vaak genoeg moet de motor ook flink werken bij ons. En onder de 2.000 rpm komt ie over het algemeen maar weinig. Nergens last van gehad.

Uit nieuwsgierigheid toch maar even de beruchte slang losgemaakt:

Afbeelding
Onobiz
Berichten: 8
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 14:00

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Onobiz »

Mensen, ik heb zojuist naar het wassen van de auto het bekende slangetje even gecontroleerd, slechts een klein beetje drab.

Heb het even schoongemaakt en vervolgens het slangetje weer bevestigd.

Nu gaat ineens bij het starten mijn motormanagement lampje branden (in het boekje staat dat er bij diesels dan een probleem is met de inspuiting). Dit zou toch niet door het loskoppelen en weer vast maken van het slangetje gebeurt kunnen zijn?

Iemand ideeën?
bxpeter
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma sep 16, 2013 13:32

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door bxpeter »

Heb je gecontroleerd of het slangetje wel weer goed vast zit? Ook is het geen lang ding, mogelijk heb je hem tijdens het schoonmaken aan de onderkant iets losgetrokken.
En je hebt hem toch niet schoongemaakt door er gewoon water in te spuiten hè? :)

Het lijkt me stug dat het simpelweg correct los- en aankoppelen van dit mondstuk voor problemen zorgt.
Afbeelding
Onobiz
Berichten: 8
Lid geworden op: wo mei 13, 2015 14:00

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Onobiz »

Vandaag ben ik naar de dealer gereden, ritje van 30 km, dus de motor is goed op temperatuur geweest.

Onder het rijden nergens last van.

Vervolgens motor uitgedaan, en even later weer gestart. Meldingslampje was uit, vervolgens doorgereden naar het werk en al weer 100km verder zonder problemen. Volgens de dealer niks aan de hand, vreemd dus.
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door evospark »

Wellicht zijn er al kit sets te koop zoals men in de autosport doet. De carter ventilatie wordt onderbroken en er komt een opvang container( klein potje) om de troep af te vangen. Dat potje leeg je dan 'once in a while' en er komt een filter op de invoer van de motor waar in de racerij dus wat pk' s mee worden gewonnen. Ben hier nog niet zo bedreven mee en mezelf ook aan het verdiepen.

Zou dus een schonere motor en een beter lopende motor moeten/kunnen realiseren. Wellicht zijn er hier mensen die bij tuner bedrijven of dergelijke contacten hebben. Daar eens een balletje opgooien is denk ik een goede eerste stap om hier voor ons allen wat te kunnen betekenen.

Ik rijd zelf een 1.3 multijet maar ook voor de benzine motoren is dit een makkelijke(wenselijke) modificatie.

Ik blijf het met veel interesse volgen, zijn er veronderstellingen of omschrijvingen die niet geheel kloppen mag je me daar gerust op wijzen. Probeer het zo goed mogelijk te verwoorden.

Succes !!
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Skrymger »

Je bedoelt een oil catch can? Deze kan je gemakkelijk zelf maken/kopen is vrij universeel toepasbaar.
1.3 Mjet Punto Evo '10
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door meloenie »

En daar win je echt geen pk's mee :-]
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Johan1985
Berichten: 4
Lid geworden op: di mar 13, 2018 15:45

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Johan1985 »

Beste dames en heren,

Hier ook een slecht bericht en tevens mijn eerste! Via een verkoper van een Peugeot garage gewezen op dit topic wat bij onze Fiat Punto zeer waarschijnlijk ook het probleem is. Afgelopen zondag en maandag het gehele topic ook met veel interesse en ongeloof gelezen.

Situatie
Wij hebben medio 2016 een Fiat Punto (MJ 1.3 diesel) gekocht van bouwjaar 2011 bij een Peugeot garage. Deze heeft het tijdens een koude ochtend begin maart 2018 begeven. Eerste indicatie is dat de schade circa € 5.300 bedraagt (Als gevolg van de bevroren carterventilatie is nu de motor, koppeling, turbo en druklager stuk). Dit zou een herstel zijn op basis van gebruikte onderdelen. De auto hebben wij gekocht voor € 7.900, soortgelijke occasions kosten nu circa € 6.500 (km stand 98k). Op de occasion zat een jaar garantie vanuit Peugeot maar deze is inmiddels ook verlopen. Zij laten ons gelukkig niet in de steek en zijn bereid een deel te vergoeden dus dat is positief. Als de auto dus gerepareerd moet worden met nieuwe onderdelen is deze dus total los. Of je een gerepareerde auto wil met gebruikte onderdelen is een andere vraag.

De auto heeft ook eerst rookwolken gehad zoals zichtbaar is op onderstaand filmpje (wat ergens in dit topic stond):
https://www.youtube.com/watch?v=reckQF_ ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vriendin is na de rookwolken direct teruggereden en heeft toen mijn auto gepakt (gezien ze in het ziekenhuis werkt kun je moeilijk de patiënten laten wachten). Ik ben vervolgens een half uur later met de Punto gereden. De auto reed nu zonder rookwolken en er leek niks aan de hand. Hier dus nog de gedachte dat het een 'koude start' was. Bij een scherpe bocht, enkel op het moment dat de auto overhelde naar een kant, de melding gekregen dat de oliedruk laag was. Dit was vlak buiten het dorp en gelukkig ook vlakbij de een Peugeot garage.

Bovenstaande probleem betreft dus een ontwerpfout die bekend is bij Fiat Nederland. Zoals ik hier lees hebben zij geen terugroepactie gedaan maar hebben de Punto-rijders (met betreffend type wat wij ook hebben) geholpen met een modificatie. Degene die schade hebben ondervonden zijn ook geholpen doordat Fiat Nederland toestemming heeft gegeven om de schade (door betreffende dealer) nagenoeg kosteloos te laten repareren. De berichten die op het forum staan hebben betrekking op auto's die onder de fabrieksgarantie vallen en ook enkele die erbuiten vallen. Vanuit Fiat Nederland is nogal passief gereageerd maar ook wel begrijpelijk aangezien het uiteindelijk een kosten-baten afweging is tussen terugroep actie vs de binnengekomen klachten laten repareren.

Verderop in het topic blijkt dat de modificatie die is gedaan niet (volledig) blijkt te helpen derhalve is Fiat Nederland weer gestopt met de modificatie (december 2013). Via Peugeot heb ik begrepen dat er inmiddels een verwarmde carterventilatie beschikbaar is die wel functioneert, deze is dan ook in de herstelkosten opgenomen.

Zoals ook is benoemd mogen wij ook verwachten dat de Punto geen schade oploopt door deze te gebruiken bij lage temperaturen (conformiteit). Uiteindelijk is de ontwerpfout in combinatie met de lage temperatuur ook voor onze Punto funest gebleken. Gezien ik van mening ben dat Fiat deze problemen op zich afroept door geen terugroepactie voor de Punto te regelen heb ik afgelopen zondag een klacht ingediend.

Afhandeling klacht (tot heden)
Via een servicemedewerker te horen gekregen dat Fiat dit probleem niet erkend heeft (ik lees anders hier). Dat de auto buiten de fabrieksgarantie valt van 5 jaar (klopt helemaal) en er derhalve door Fiat geen garantie en/of coulance gegeven zal worden. Op de vraag wat ze er van zou vinden als het haar Fiat betreft die minimaal € 5.300 schade kon ze helaas geen antwoord geven...

Zojuist contact opgenomen met Fiat Group Automobiles Netherlands B.V. (020-3421621) te Lijnden. Hier aangeven dat ik mijn klacht heel graag persoonlijk kom toelichten. Wordt vervolgd....

Ongeacht hoe oud de auto is of waar ik deze heb gekocht vind ik dat Fiat nalatig is geweest. Het is hun verantwoordelijkheid dat er een degelijk product is zonder ontwerpfouten.

Alle tips / hulp zijn welkom!

Mvg, Johan
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Andy1234 »

Beste Johan,

Dit is heel vervelend te horen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke Punto dit is?
Ik heb namelijk in 2016 mijn Punto van oktober 2011 ingeruild voor een Peugeot 208 bij de Peugeotdealer
Deze had een modificatie en bij elke beurt liet ik de carter ventilatie schoon maken.

Gr Andy
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Johan1985
Berichten: 4
Lid geworden op: di mar 13, 2018 15:45

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Johan1985 »

Hoi Andy,

Betreft een Fiat Punto Evo Multijet 1.3 diesel (bouwjaar 2011). Ik was (helaas) tot de schade onbekend met het probleem anders had ik er gelijk naar gekeken of uberhaupt dit type niet gekocht.

Gr Johan
Plaats reactie