BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Jarre »

net met mijn garage gebeld. ook voor belgie is dit onder garantie!
verwarmde slang, 2uur werk en krijg gratis vervangwagen
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door alfawiel »

Aangezien mijn Punto Evo inmiddels ook uit de fabrieksgarantie is, heb ik Fiat Nederland gevraagd hoe ze dit gaan oplossen.
Vanmorgen kreeg ik onderstaand antwoord.


Geachte heer,mevrouw, Naar aanleiding van het fenomeen dat zich vorige winter heeft voorgedaan in Nederland en in de ons omringende landen omtrent de Blow-by (carterventilatie) kunnen wij u als volgt informeren. De fabrikant heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld en dit is inmiddels afgerond. Het erkende dealernet is ondertussen van de bevindingen op de hoogte gebracht en heeft instructies gekregen hoe te handelen. Derhalve raden wij u aan nogmaals contact op te nemen met uw erkende Fiat dealer voor de verdere opvolging. Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Madhouse
Membre D'Oro
Berichten: 1889
Lid geworden op: do sep 15, 2011 19:08
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Madhouse »

Even een rectificatie:

Inmiddels terug gebeld n.a.v. dit topic door mijn dealer en ze hebben de situatie uitgelegd. Het probleem ligt dus gewoon bij Fiat Nederland die wel zeggen dat hun dealernetwerk op de hoogte is maar dit niet zo blijkt te zijn. Welke dealers Fiat NL dus op de hoogte heeft gesteld is niet duidelijk maar mijn dealer was dit dus niet. Het word nu netjes voor me opgelost en de spullen worden besteld en ik krijg een telefoontje zodra ik langs kan komen. Al met al prima geregeld!
Beheerder van het GPC forum.

Ik adverteer op http://www.hifi-markt.nl, jij ook?
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Dino »

net ook even gebeld met Marré in A'dam.
Ze weten ervan maar Fiat kan de onderdelen niet leveren.

We wachten dus nog even af, volgens de meneer werkplaats zouden we een brief krijgen als er wat ging gebeuren.
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
PMevo
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: di okt 02, 2012 8:58
Locatie: Uitgeest

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door PMevo »

Net de onderstaande reactie ontvangen van mijn dealer (Van Kouwen):

Hierbij wil ik u op de hoogte stellen dat wij de modificatie gaan uitvoeren aan u auto & dat wij het start & stop systeem gaan uitlezen & analyseren op fouten of gebreken.

Op de onderstaande mail die ik gister gestuurd heb:

Zoals besproken met de werkplaats hoor ik graag van jullie of het mogelijk is gelijktijdig een aanpassing te laten uitvoeren om het dichtvriezen van de carterventilatie te voorkomen bij lage temperaturen met alle gevolgen vandien.

Dit is een specifiek probleem wat zich alleen bij de 1.3 Multijet Diesel motor bij lage temperaturen voordoet en vanuit FIAT Nederland is aangegeven date er een aanpassing beschikbaar is (nieuw verwarmingselement) en dat ik hiervoor contact op kan nemen met de dealer.


Netjes geregeld lijkt me 8)
dapro
Junior Stato
Berichten: 224
Lid geworden op: do feb 10, 2011 21:02

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door dapro »

Mijn dealer (nieuwkoop den bosch) ook maar ff gebeld en was geen probleem. Ze wisten dat er een modificatie was en ze gingen de spullen bestellen. Zodra het binnen was word ik terug gebeld voor een afspraak te maken.
Gebruikersavatar
Mac
Nuovo Arrivato
Berichten: 102
Lid geworden op: di nov 07, 2006 18:28
Locatie: Teylingen

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Mac »

Ook bij mijn dealer, van Abswoude in Noordwijk, alles bekend en mijn auto wordt 5 december aangepast.
Netjes geregeld verder :D
Fiat Punto EVO 1.3 Multijet 16v Dynamic 85/Blu Suggestivo/15" 208-velg/e.m.
vh. GP Sportsound Plus Starjet 1.4 16v/Jungle Grey/Denim Blue/16" 18-spaaks/Skydome/e.m. & FIAT Sedici
ybraat
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 21:25

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door ybraat »

Ik zie het al weer gebeuren. De onderdelen zullen wel rond maart op voorraad zijn...
Lekker mjetten: Afbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door RaydeJee »

alfawiel schreef:Aangezien mijn Punto Evo inmiddels ook uit de fabrieksgarantie is, heb ik Fiat Nederland gevraagd hoe ze dit gaan oplossen.
Vanmorgen kreeg ik onderstaand antwoord.


Geachte heer,mevrouw, Naar aanleiding van het fenomeen dat zich vorige winter heeft voorgedaan in Nederland en in de ons omringende landen omtrent de Blow-by (carterventilatie) kunnen wij u als volgt informeren. De fabrikant heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld en dit is inmiddels afgerond. Het erkende dealernet is ondertussen van de bevindingen op de hoogte gebracht en heeft instructies gekregen hoe te handelen. Derhalve raden wij u aan nogmaals contact op te nemen met uw erkende Fiat dealer voor de verdere opvolging. Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.
Goed om te weten, daar ga ik ook werk van maken.
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Dino »

Afbeelding

Wel bijzonder dat de verwarming bovenaan de slang zit.
Je zou, als leek, denken dat de sludge onderin de slang achterblijft en daar bevriest.

Heb het even opgezocht, blijkbaar voorkomt de verwarming niet eens zozeer dat het water bevriest, maar dat het condenseert in de slang en terugloopt naar de motor:

Tijdens de verbranding wordt er per liter brandstof ongeveer een kilo waterdamp geproduceerd. Daarvan komt een deel via de zuigers in het carter terecht.

Het is de taak van de carterventilatie dit vocht af te voeren, maar dat lukt alleen als het dampvormig is. Zolang de temperatuur in de motor en in het ventilatiesysteem onder het dauwpunt (ongeveer 70°C) ligt, zal de waterdamp als water condenseren. Dus als er vele korte ritten worden gemaakt, hoopt er zich een grote hoeveelheid water in het motorblok op.

VW levert een verwarmde carterventilatie die een groot deel van de problemen voorkomt. Veel van het vocht condenseert namelijk in de slangen vanaf het kleppendeksel en loopt vandaar terug de motor in. Let dus op mayonaisevorming en wijs de klant op het risico van korte ritjes.

bron
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
flair1967
Nuovo Arrivato
Berichten: 114
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 7:25

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door flair1967 »

gisteren dealer gebeld nav deze post omdat ik al weken zat te wachten op een gescheurd motorrubbertje wat helemaal niet belangrijk is maar wel nog binnen de garantie valt dus vervangen maar....dit was iets wat ik gevraagd had bij de laatste controle voor de garantie verliep 19 november...
gelijk dit verhaal even mee genomen gister..
Om dit laten repareren/aanpassen zou ik zon 700 euro 'bruto' kwijt zijn!Er is druk gebeld,ik wordt maandag teruggebeld en WAARSCHIJNLIJK gaat dit nog binnen de garantie vallen omdat het pas dagen na de garantieverstrijking is genoemd....door mij...Ik ben er maar niet al te diep op ingegaan ik wacht even maandag af..
Ik zou alleen willen zeggen iedereen die nog garantie heeft ga bel je dealer.En de anderen die net geen garantie meer hebben zoals ik bel ook je dealer en bespreek het ff...

met grande groeten,
Steven
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Mij lijkt dat ze dit gewoon op moeten lossen. Of de auto nu 1 maand oud is of 8 jaar. Het is een ontwerpfout en die horen ze gewoon te herstellen. Er zijn niet voor niets vaak terugroepakties.

Daar valt dit ook onder lijkt mij zo. Zou diep triest zijn als je dit dus zelf zou moeten betalen bij die dealer. Ik zou er gelijk klaar mee zijn in elk geval.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
MarcW
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: do dec 22, 2011 14:19
Locatie: Zeeland

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door MarcW »

Zal maandag ook eens een belletje doen naar mn dealer. Ben benieuwd of er daar wat bekend is.
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door nelis h »

vanmorgen zelf even het slangetje los gehaald en leeg geklopt
komt toch wel aardig wat donkere smurrie uit
ik heb toch liever dat de smurrie periodiek (1 x jaar) verwijderd wordt dan dat het bevriezen
ervan voorkomen wordt
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Jarre »

de alternator wordt ook mee vervangen als je een nieuw type slang krijgt
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Plaats reactie