Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

crossover
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 17:07

Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door crossover »

Gisterochtend rond een uurtje of kwart voor acht de Evo gestart om vanuit Amersfoort naar een afspraak in Nijmegen te rijden. De eerste kilometers werd het dieseltje niet warm maar dat is met dit weer logisch. Na een paar kilometer op de snelweg kroop de motortemperatuur langzaam richting het midden. De temperatuur in de auto werd echter niet warmer. Met handschoenen aan en de jas dicht rustig aan doorgereden. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik na een tijdje wel wat meer rook maar dat is wel vaker te zien bij koude temperaturen. De rook werd echter meer en andere auto's begonnen te seinen. Nu werd het toch tijd om eens te kijken wat er aan de hand is. Dus doorgereden naar het dichtstbijzijnde tankstation (Heteren). Daar stilstaand kwam er veel rook onder de motorkap vandaan. Na 20 min. bij Fiat assistance in de wacht te hebben gehangen zou een wegenwacht worden gestuurd. Deze arriveerde na meer dan een uur (het was druk vanwege de kou aldus mr. de wegenwachtman). Na een blik onder de motorkap was het voor hem snel duidelijk: overal was motorolie te zien en volgens de wegenwacht man kwam er olie uit het koelvloeistofreservoir. Wat duid op een kapotte koppakking. Tijdens het praten zei hij dat de olie door de hele motor heen zat en dat het een vervelend klusje zou worden om gemaakt te krijgen. Een takelwagen werd gebeld en de Evo en ik werden afgevoerd naar de Fiat dealer in Arnhem. Daar een tijd gewacht op een vervangende auto en de Evo achtergelaten...

Al met al na 12en pas weer onderweg. Bij Fiat Arnhem wiste ze door drukte nog niet wanneer ze naar mijn Evo konden kijken dus ik wacht nog op een analyse van de dealer. Verder ben ik niet zo technisch dus ik laat dat aan de mannen van de Fiat dealer over. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden? Naar mijn mening zou zoiets niet mogen gebeuren met een nieuwe auto!? (1.3 diesel, nieuw gekocht in augustus 2011 bij Fiat Amersfoort)
Frank1986
Junior Stato
Berichten: 261
Lid geworden op: za jan 01, 2011 14:31
Locatie: Sappemeer(groningen)

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door Frank1986 »

Helaas gaan ook nieuwe auto's kapot:( Die van mij staat nu voor 10de of 11de keer bij de garage. Dit mal ging het om een bevroren carterventilatie.

Wat ik ermee wil zeggen is dat je gewoon domme pech hebt. Ik kan je frustratie wel begrijpen! de aardigheid van een nieuwe auto gaat er dan wel snel vanaf!
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door paco »

Nou klote weer hoor om dit te lezen ,krijg je toch de balen van :evil: Wens je sterkte ,hoop dat hij snel weer gemaakt voor de deur staat !
Afbeelding
crossover
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 17:07

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door crossover »

Ik hoop ook dat ze het snel kunnen fixen. Zal hier wel een update plaatsen als ik meer weet.
crossover
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 17:07

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door crossover »

Update:

Maandag maar eens gebeld hoe het er voor staat aangezien ik nu al 2 weken zonder mijn Evo zit. De man van de werkplaats vertelde dat de hele motor eruit ligt. Als ik in de buurt had gewoond had ik wel even mogen komen kijken. De werkplaats van fiat is nog steeds op zoek naar de oorzaak. De cilinderkop hebben ze naar een expert gestuurd om te kijken of daar een scheurtje in zit. Als dat zo is dan wordt er een nieuwe cilinderkop besteld en de motor schoongemaakt van de gelekte olie en zou ik eind volgende week mijn auto terug kunnen krijgen. Mocht dat het niet zijn dan gaat Fiat Nederland met een expert kijken naar het motorblok of daar scheuren in zitten. Mocht dat het geval zijn dan wordt er een nieuwe motor ingebouwd en ben ik de auto nog wel even kwijt.

To be continued...
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door Bennink »

Nou lekker :| Klinkt als een uniek geval, hoop dat je je Punto snel terug hebt.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door paco »

lijkt me zo balen als je hem zo lang kwijt bent ! Laat ze er dan maar een nieuwe motor in hangen ,rij je weer helemaal vers !
Afbeelding
DaDragon

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door DaDragon »

Gelukkig heeft Fiat een goede regeling met gratis leenauto.
Anders was je helemaal autoloos.
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door Sunrise »

:shock: ...ben dan toch benieuwd wat het probleem is en hoelang het nog duurt. Suc-6 ~]
rolfts
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: di feb 21, 2012 13:18

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door rolfts »

Wel een beetje prutsers daar, kop weg gestuurd.... Beetje monteur kan dit zelf in 30 min. Maar goed. Kapotte koppakking kan allerlei oorzaken hebben. Sommige motoren hebben hun hele loop baan met 1 gedaan andere blijden faalen.
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door AndreS »

Dit probleem lijkt wel heel erg op een bevroren carterventilatie. Is bij mij twee weken geleden gebeurd en is al uitgebreid beschreven in 'Techniek en onderhoud'/'bevroren Carterventilatie Kering eruit'. Voor mijn garage was het nieuw, maar toevallig kregen ze net een schrijven van de importeur hierover binnen. Ontdooien, alles schoonmaken en doorrijden. We wachten op de modificatie die dit probleem uitsluit!

Groet, André
crossover
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 17:07

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door crossover »

Bedankt voor de reactie. Ik wacht geduldig af wat het probleem is. Tot die tijd verplaats ik me in een nieuwe Clio als vervangende auto maar die haalt het bij lange na niet bij de Evo!

@Andre. Probleem klinkt inderdaad voor een deel hetzelfde. Maar ik mag ervan uitgaan dat als dat het probleem was ze dat bij de Fiat dealer in Arnhem ook wel zouden moeten weten.
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door AndreS »

crossover schreef:Bedankt voor de reactie. Ik wacht geduldig af wat het probleem is. Tot die tijd verplaats ik me in een nieuwe Clio als vervangende auto maar die haalt het bij lange na niet bij de Evo!

@Andre. Probleem klinkt inderdaad voor een deel hetzelfde. Maar ik mag ervan uitgaan dat als dat het probleem was ze dat bij de Fiat dealer in Arnhem ook wel zouden moeten weten.
Nou ja, als zij de oorzaak niet kunnen vinden en vervolgens de kop op scheurtjes laten onderzoeken, denk ik dat het geen kwaad kan om ze op deze mogelijkheid te wijzen. Mijn garage wist ook nog van niets. Ze stonden al klaar om de brandplaatjes te vervangen!
crossover
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 17:07

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door crossover »

Gister maar langs de dealer gereden en de oorzaak lijkt inderdaad een bevroren carter ventilatie. Het probleem is alleen dat ze nog niet weten hoeveel schade dit heeft aangericht aan de rest van de motor. Dat lijkt in mijn geval wat meer te zijn dan bij andere gevallen met bevroren carter ventilatie die ze binnen hadden gekregen. Prognose was dat het nog wel een week zou duren. En dan ben ik een maand mijn Evo kwijt geweest....

Heeft iemand nog tips of/hoe ik een vorm van schade compensatie kan krijgen? Want van de 6 maanden dat ik de Evo heb heb ik er 1/6 deel niet in kunnen rijden. En in die tijd moest ik benzine rijden wat een behoorlijke extra kosten post opleverde afgelopen maand. Ik ga dit vandaag maar eens voorleggen aan mijn eigen dealer in Amersfoort. Want volgens mij is hij als verkoper van de auto voor mij als consument het aanspreekpunt.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Gestrand met de Evo... kapotte koppakking bij 15.000km?

Bericht door Bennink »

Goed nieuws dat ze weten wat de oorzaak is geweest, maar vervelend dat het zoveel rompslomp met zich mee brengt. Ik dacht eerste instantie dat het wat anders was dan de bevroren carterventilatie, maar het is dus hetzelfde...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Plaats reactie