Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Bennink »

Ik merk dat het de laatste tijd iets meer speelt als bijvoorbeeld een jaar geleden, daarom een topic over OBD2 (On Board Diagnostics) en alles wat daarbij komt kijken.

Vertel ons over wat jij met OBD2 doet!
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Bennink »

Ik heb sinds de eerste week dat ik de Punto heb al een ScanGauge in de auto aangesloten. Heb dit apparaat nog uit m'n Honda-tijd, maar gelukkig doet ie het ook in de Punto Evo.
Afbeelding

Met aansluiten even een klein aandachtspuntje: met een stekker in de OBD2 aansluiting wil je dashboardkastje niet meer dicht. Je moet daarom de stekker uit de metalen steun halen:
Afbeelding
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door DaanozZ »

Even een aanvulling voor diegene die het niet weten: De OBD2 stekker is te vinden linksonder van je stuur, het kapje met het vakje kun je verwijderen en daar is hij te vinden. Met een zwart kapje over de stekker zelf in het metalen houdertje.

Bespaar je de prutsmoeite en pak gelijk een platte kop schroevendraaier om het lipje (links) naar binnen te forceren. Er past namelijk niks op de stekker als hij in de metalen houder zit, Het klepje met het vakje past dan niet dicht.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door scoop »

Nog niks, maar over een tijdje verwacht ik mijn bluetooth OBDII module te ontvangen. Die ga ik dan i.c.m. Torque op Android gebruiken (zoals ook hier al eerder vermeld). Mijn doel is om me uiteindelijk vooral in de niet-standaard PID's te gaan verdiepen. Dit gaat waarschijnlijk allemaal pas spelen zodra de nieuwe Punto MY2012 er is.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Bennink »

De enige PID (Parameter ID) die ik voor mijn Punto werkend kreeg, was die van het aantal PK's. Niet helemaal zeker of die helemaal correct is, maar het klopt ongeveer wel.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door scoop »

Die PID zit geloof ik standaard al in Torque (blijft de vraag of die werkt met de Punto natuurlijk), mocht ik 'em nodig hebben dan meld ik me wel. :-)
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Bennink »

Ik was in de veronderstelling dat alle OBD2 apparaten op alle OBD2 aansluitingen functioneren, maar ik heb nu in de auto een ScanGauge en heb thuis een TurboGauge liggen. De SG werkt wel in de Punto, maar de TurboGauge dus niet (in de Honda werkten ze allebei wèl).

Afbeelding

Afbeelding
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Bennink »

Ik weet niet precies onder welk protocol de Punto praat over OBD2, maar toen ik een keer flink aan het instellen was hielp ik m'n boordcomputer wel over de zeik: veel lampjes, gepiep en foutmeldingen :-) :oops: De website van ScanGauge heeft een aantal PID's online staan voor specifieke protocollen, maar zal vanmiddag eerst even kijken onder welk protocol ik zit.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door DaanozZ »

De OBD2 stekker met mini CD-rom:

Afbeelding

Op de mini cd staan een aantal programmaatjes waar ik denk ik niks mee ga doen, meer op het uitleesgebied denk ik.


En het android programma 'Torque', een kleine view van de vele mogelijkheden.
Helaas zijn olietemperatuur en veel andere dingen niet beschikbaar.
Het moeilijk zo even een lijst te maken van wat er wel mogelijk is maar hier een paar dingen uit mijn hoofd:
Koelvloeistof temperatuur, veel opties met de sensoren van je telefoon, trip info, kosten berekening per trip en kilometer, verschil ECU snelheid/GPS snelheid, toerental, turbodruk, motorbelasting, snelheid(GPS en ECU), Luchtinlaat(hoeveelheid en temperatuur), veel om je acceleratie te meten vanaf en naar verschillende snelheden, gasklep positie, CO2 per gram per KM, brandstofleiding druk, een aantal op GPS gebaseerde punten(hoogte en accuraatheid), PK's (niet accuraat, bagger dus), inlaatspruitstukdruk, vele manieren van metingen in het verbruik(meer dan BC opgeeft), voltage, volumetric efficiency (calculated).
Dit zijn (bijna alle) werkende functies in mijn GP 1.3 Mjet diesel 90 pk.

Afbeelding
Bovenstaande is van mijn auto na een korte trip in stationair.
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door DaanozZ »

Er kan zowel met de OBD2 stekker als met de Blue&Me contact gemaakt worden, tegelijkertijd.
Ideaal dus. Ik kan zelf iemand bellen wanneer verbonden en ik kan gebeld worden (getest).
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door scoop »

Dat is goed nieuws, en zoals ik het al had verwacht. Mooi! Nou hopen dat die Chinezen opschieten met mijn OBDII module... :roll:
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door tonyvandenbroek »

Anders ik wel. Wacht al twee weken, er zullen er nog wel meer komen. De apps staan al op de iphone. Nu de OBD2 stekker nog.
Afbeelding
Ferrox
Nuovo Arrivato
Berichten: 41
Lid geworden op: wo dec 15, 2010 17:30

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Ferrox »

Tony,

Welke Apps gebruik je dan? en komt die OBD2 module van de welbekende chinese website af (type?)?

Ik ben er verder niet in thuis, ik kende het niet voor ik dit topic zag, dus iets meer info zou erg leuk zijn! (links naar andere site's?)
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door OlafH »

Dit is wel gaaf. Wat voor OBD2 kabel heb je nodig om Torque te gebruiken en waar koop je die? Het is wel lachen om een of ander oud android toestel vast in je auto te bouwen of met een houder waar Torque op draait.

Er zitten ook mooie plugins bij Torque, waardoor je je toestel op je dashboard kunt leggen en dan een HUD krijgt door een schermspiegel functie.
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door DaanozZ »

Ik heb een OBD2 bluetooth stekker zoals je kan zien hierboven. Gekocht bij Autowolf.nl
Er zijn varianten met WiFi maar het nadeel is dat je dan geen internet meer op je telefoon hebt.
Verder schijn je (als ik torque mag geloven) ook nog OBD2 stekkers te hebben die je rechtstreeks kan aansluiten op je tablet/smartphone, dit werkt geloof ik alleen bij android 4.0(??)
HUD lijkt me niet handiger ivm het wisselen van de verschillende schermen.
Plaats reactie