Turbodruk te laag
Turbodruk te laag
Hallo allemaal,
Nog niet lang ben ik het bezit van mijn oranje GP T-jet sport maar hij begint qua rammeltjes en kraakjes al aardig te lijken op mijn Uno Turbo
Aardig technisch ben ik wel maar het volgende probleem is tot op heden nog niet opgelost. Sinds een aantal weken (5 a 6) trekt de GP minder, na een uitgebreidt onderzoek bij een Fiat specialist is vastgesteld dat de turbodruk (normaal 0,8/0,9 bar) te laag is. Gemeten 0,4 bar, maar een mechanische oorzaak is niet te vinden. Het hele lucht systeem heb ik nagelopen, slangen, intercooler en buizen/slangen gecontroleerd. Daar zit het verlies in druk ook niet. Zowel de Turbodruksensor op de turbo als die op het inlaatspruitstuk geven dezelfde druk aan. De turbo is m.b.v een camera van binnen bekeken maar daar blijkt ook geen duidelijk mankement uit. Dumpvalve werkt ook goed. Auto rijd verder prima, turbo maakt geen lawaai o.i.d, geen geblaas van lekkende luchtslangen ofzo. Op m'n werk (leasemaatschappij) overleg gehad met onze ROB man, hij denkt toch echt dat de opbrengst van de turbo niet goed is, Maar de oorzaak daarvan is tot op heden onbekend.
Heeft iemand enig idee waarom de turbodruk te laag is??? HELP
Gr. Simon
Nog niet lang ben ik het bezit van mijn oranje GP T-jet sport maar hij begint qua rammeltjes en kraakjes al aardig te lijken op mijn Uno Turbo
Aardig technisch ben ik wel maar het volgende probleem is tot op heden nog niet opgelost. Sinds een aantal weken (5 a 6) trekt de GP minder, na een uitgebreidt onderzoek bij een Fiat specialist is vastgesteld dat de turbodruk (normaal 0,8/0,9 bar) te laag is. Gemeten 0,4 bar, maar een mechanische oorzaak is niet te vinden. Het hele lucht systeem heb ik nagelopen, slangen, intercooler en buizen/slangen gecontroleerd. Daar zit het verlies in druk ook niet. Zowel de Turbodruksensor op de turbo als die op het inlaatspruitstuk geven dezelfde druk aan. De turbo is m.b.v een camera van binnen bekeken maar daar blijkt ook geen duidelijk mankement uit. Dumpvalve werkt ook goed. Auto rijd verder prima, turbo maakt geen lawaai o.i.d, geen geblaas van lekkende luchtslangen ofzo. Op m'n werk (leasemaatschappij) overleg gehad met onze ROB man, hij denkt toch echt dat de opbrengst van de turbo niet goed is, Maar de oorzaak daarvan is tot op heden onbekend.
Heeft iemand enig idee waarom de turbodruk te laag is??? HELP
Gr. Simon
Re: Turbodruk te laag
Er zijn nog zat wegen waarlangs inwendig lucht kan ontsnappen ! kan zelfs nog aan de aanvoer liggen of regelklep . Je echte druk is pas te meten als het blok compressie maakt ,bedoel dan niet zo zeer je aangegeven druk op je turbodrukmeter want dat zie je natuurlijk tijdens het rijden als je compressie hebt ,maar meer wat betreft je slangen als je die controleert want dan staat hij in zijn vrij
Hele andere vraag ,heb je ook alle kleine vacuüm slangetjes nagekeken ? een zo'n klein ventielslangetje los en je bouwt geen druk meer op !
Hele andere vraag ,heb je ook alle kleine vacuüm slangetjes nagekeken ? een zo'n klein ventielslangetje los en je bouwt geen druk meer op !
Re: Turbodruk te laag
Hoi,
Bedankt voor je reactie. Vacuumslangetjes zijn in orde. Na veelvuldig onderzoek blijkt het afblaasventiel (blow-off valve) te lekken. Waarom is dit niet eerder gezien. Het probleem doet zich voor vanaf 3000 RPM. Hopelijk na het vervangen van deze klep is alles weer in orde. Thnx.
note: om eerder genoemde te testen heeft een monteur een lange slang bevestigt aan deze klep en tijdens het rijden gekeken wanneer er lucht wordt afgeblazen... Hilarisch
Bedankt voor je reactie. Vacuumslangetjes zijn in orde. Na veelvuldig onderzoek blijkt het afblaasventiel (blow-off valve) te lekken. Waarom is dit niet eerder gezien. Het probleem doet zich voor vanaf 3000 RPM. Hopelijk na het vervangen van deze klep is alles weer in orde. Thnx.
note: om eerder genoemde te testen heeft een monteur een lange slang bevestigt aan deze klep en tijdens het rijden gekeken wanneer er lucht wordt afgeblazen... Hilarisch
Re: Turbodruk te laag
haha ja dat is een idee ! handig gevonden hoor .) Ik heb me ook een keer helemaal kleurenblind gezocht omdat ik haast geen druk op kon bouwen ,dat was dus een heel klein vacuum slangetje waar een sneetje in zat bij het slangklemmetje !
Fijn dat het gevonden is
Fijn dat het gevonden is
Re: Turbodruk te laag
Kijk dat zijn nou de monteurs die we willen hebben Niet bij het minste geringste geven, maar inventief zijn en meedenken.
Fijn dat alle 120 paardjes weer staan te trappelen!!!
Fijn dat alle 120 paardjes weer staan te trappelen!!!
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Re: Turbodruk te laag
S1m0n schreef:Hoi,
Bedankt voor je reactie. Vacuumslangetjes zijn in orde. Na veelvuldig onderzoek blijkt het afblaasventiel (blow-off valve) te lekken. Waarom is dit niet eerder gezien. Het probleem doet zich voor vanaf 3000 RPM. Hopelijk na het vervangen van deze klep is alles weer in orde. Thnx.
note: om eerder genoemde te testen heeft een monteur een lange slang bevestigt aan deze klep en tijdens het rijden gekeken wanneer er lucht wordt afgeblazen... Hilarisch
Ik heb sinds vandaag ook geen druk meer, t rijdt allemaal nog prima alleen zonder het 'turbo-gevoel' alsof hij niet meer onder de motorkap zit dus. Welke slangetjes en klepjes moet ik allemaal nalopen en kan ik alles zien na openen klep, of moet ik nog de afdekplaat verwijderen ofzo? Ik ben dus niet zo heel technisch :p
- pelatta
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 21:05
- Locatie: Stein (Limburg)
Re: Turbodruk te laag
Vandaag had de punto er geen zin meer in.
GEEN TURBODRUK.
En wat bleek de.... blow off valve.... naar de vaantjes.
GEEN TURBODRUK.
En wat bleek de.... blow off valve.... naar de vaantjes.
maak mich neet gek
Re: Turbodruk te laag
Bij mij was t een dag later weer weg en nu al een week geen bijzonderheden meer. Het is de tweede keer dat het gebeurde sinds aanschaf vorige zomer. Even in de gaten houden of t vaker voor gaat komen of hebben jullie nog andere tips?
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 192
- Lid geworden op: ma mei 14, 2012 19:38
Re: Turbodruk te laag
Gister precies hetzelfde gehad. Even kijken hoe hard hij kon in duitsland. Kwamen tot de 215 op de teller maar moest afremmen, toen ik het nog eens wou proberen kwam ik niet verder dan de 180 en was het precies een standaard 1.4 zonder turbo. Later op de avond weer terug gereden nadat hij dik 2 uur had stilgestaan en toen was alles weer prima.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: za aug 07, 2010 9:55
Re: Turbodruk te laag
Ik heb een soortgelijk probleem. Wanneer de turbo flink aan het werk moet, dus bij 200+ op de Duitse autobahn, is al een paar keer de druk helemaal weggevallen. Als je dan stopt en opnieuw start is de turbo gewoon weer terug. Iemand een idee waaraan dit kan liggen?
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 192
- Lid geworden op: ma mei 14, 2012 19:38
Re: Turbodruk te laag
Mischien raakt hij soort van overhit ofzo. Ik heb precies hetzelfde gehad als wat jij beschrijft.Martinello schreef:Ik heb een soortgelijk probleem. Wanneer de turbo flink aan het werk moet, dus bij 200+ op de Duitse autobahn, is al een paar keer de druk helemaal weggevallen. Als je dan stopt en opnieuw start is de turbo gewoon weer terug. Iemand een idee waaraan dit kan liggen?
Re: Turbodruk te laag
Ik heb ook precies dit probleem. Na een tijd trappen is de volledige druk weg..
Iemand een oplossing gevonden???
Iemand een oplossing gevonden???
Grande Punto 2009 TJET 1.4 150PK
Re: Turbodruk te laag
Klinkt als een kapot slangetje ergens.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Re: Turbodruk te laag
Dat denk, en wellicht hoop.. ik ook..Skrymger schreef:Klinkt als een kapot slangetje ergens.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Maar dat is zoeken als een speld in een hooiberg.
Iemand die weet wat een getunede tjet in bar moet draaien!
Dan ga ik maandag wel naar de dealer om uit te lezen
Grande Punto 2009 TJET 1.4 150PK
Re: Turbodruk te laag
Op basis van je kenteken kan Ronald van Savali (daar is de jouwe getuned dacht ik) waarschijnlijk wel vertellen hoe de turbodruk hoort te zijn?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.