Turbodruk te laag

S1m0n
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 12, 2012 19:15
Locatie: Zwolle

Turbodruk te laag

Bericht door S1m0n »

Hallo allemaal,

Nog niet lang ben ik het bezit van mijn oranje GP T-jet sport maar hij begint qua rammeltjes en kraakjes al aardig te lijken op mijn Uno Turbo :(

Aardig technisch ben ik wel maar het volgende probleem is tot op heden nog niet opgelost. Sinds een aantal weken (5 a 6) trekt de GP minder, na een uitgebreidt onderzoek bij een Fiat specialist is vastgesteld dat de turbodruk (normaal 0,8/0,9 bar) te laag is. Gemeten 0,4 bar, maar een mechanische oorzaak is niet te vinden. Het hele lucht systeem heb ik nagelopen, slangen, intercooler en buizen/slangen gecontroleerd. Daar zit het verlies in druk ook niet. Zowel de Turbodruksensor op de turbo als die op het inlaatspruitstuk geven dezelfde druk aan. De turbo is m.b.v een camera van binnen bekeken maar daar blijkt ook geen duidelijk mankement uit. Dumpvalve werkt ook goed. Auto rijd verder prima, turbo maakt geen lawaai o.i.d, geen geblaas van lekkende luchtslangen ofzo. Op m'n werk (leasemaatschappij) overleg gehad met onze ROB man, hij denkt toch echt dat de opbrengst van de turbo niet goed is, Maar de oorzaak daarvan is tot op heden onbekend.

Heeft iemand enig idee waarom de turbodruk te laag is??? HELP

Gr. Simon
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Turbodruk te laag

Bericht door paco »

Er zijn nog zat wegen waarlangs inwendig lucht kan ontsnappen ! kan zelfs nog aan de aanvoer liggen of regelklep . Je echte druk is pas te meten als het blok compressie maakt ,bedoel dan niet zo zeer je aangegeven druk op je turbodrukmeter want dat zie je natuurlijk tijdens het rijden als je compressie hebt ,maar meer wat betreft je slangen als je die controleert want dan staat hij in zijn vrij

Hele andere vraag ,heb je ook alle kleine vacuüm slangetjes nagekeken ? een zo'n klein ventielslangetje los en je bouwt geen druk meer op !
Afbeelding
S1m0n
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 12, 2012 19:15
Locatie: Zwolle

Re: Turbodruk te laag

Bericht door S1m0n »

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Vacuumslangetjes zijn in orde. Na veelvuldig onderzoek blijkt het afblaasventiel (blow-off valve) te lekken. Waarom is dit niet eerder gezien. Het probleem doet zich voor vanaf 3000 RPM. Hopelijk na het vervangen van deze klep is alles weer in orde. Thnx.

note: om eerder genoemde te testen heeft een monteur een lange slang bevestigt aan deze klep en tijdens het rijden gekeken wanneer er lucht wordt afgeblazen... Hilarisch :-)
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Turbodruk te laag

Bericht door paco »

haha ja dat is een idee ! handig gevonden hoor .) Ik heb me ook een keer helemaal kleurenblind gezocht omdat ik haast geen druk op kon bouwen ,dat was dus een heel klein vacuum slangetje waar een sneetje in zat bij het slangklemmetje !

Fijn dat het gevonden is ~~
Afbeelding
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Turbodruk te laag

Bericht door JasperB »

Kijk dat zijn nou de monteurs die we willen hebben :-] Niet bij het minste geringste geven, maar inventief zijn en meedenken.
Fijn dat alle 120 paardjes weer staan te trappelen!!!
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
jaron
Nuovo Arrivato
Berichten: 21
Lid geworden op: zo jul 15, 2012 10:54

Re: Turbodruk te laag

Bericht door jaron »

S1m0n schreef:Hoi,

Bedankt voor je reactie. Vacuumslangetjes zijn in orde. Na veelvuldig onderzoek blijkt het afblaasventiel (blow-off valve) te lekken. Waarom is dit niet eerder gezien. Het probleem doet zich voor vanaf 3000 RPM. Hopelijk na het vervangen van deze klep is alles weer in orde. Thnx.

note: om eerder genoemde te testen heeft een monteur een lange slang bevestigt aan deze klep en tijdens het rijden gekeken wanneer er lucht wordt afgeblazen... Hilarisch :-)

Ik heb sinds vandaag ook geen druk meer, t rijdt allemaal nog prima alleen zonder het 'turbo-gevoel' alsof hij niet meer onder de motorkap zit dus. Welke slangetjes en klepjes moet ik allemaal nalopen en kan ik alles zien na openen klep, of moet ik nog de afdekplaat verwijderen ofzo? Ik ben dus niet zo heel technisch :p
Gebruikersavatar
pelatta
Nuovo Arrivato
Berichten: 99
Lid geworden op: do dec 23, 2010 21:05
Locatie: Stein (Limburg)

Re: Turbodruk te laag

Bericht door pelatta »

Vandaag had de punto er geen zin meer in.
GEEN TURBODRUK.
En wat bleek de.... blow off valve.... naar de vaantjes.
maak mich neet gek
jaron
Nuovo Arrivato
Berichten: 21
Lid geworden op: zo jul 15, 2012 10:54

Re: Turbodruk te laag

Bericht door jaron »

Bij mij was t een dag later weer weg en nu al een week geen bijzonderheden meer. Het is de tweede keer dat het gebeurde sinds aanschaf vorige zomer. Even in de gaten houden of t vaker voor gaat komen of hebben jullie nog andere tips?
Brian de ve
Nuovo Arrivato
Berichten: 192
Lid geworden op: ma mei 14, 2012 19:38

Re: Turbodruk te laag

Bericht door Brian de ve »

Gister precies hetzelfde gehad. Even kijken hoe hard hij kon in duitsland. Kwamen tot de 215 op de teller maar moest afremmen, toen ik het nog eens wou proberen kwam ik niet verder dan de 180 en was het precies een standaard 1.4 zonder turbo. Later op de avond weer terug gereden nadat hij dik 2 uur had stilgestaan en toen was alles weer prima.
Martinello
Berichten: 1
Lid geworden op: za aug 07, 2010 9:55

Re: Turbodruk te laag

Bericht door Martinello »

Ik heb een soortgelijk probleem. Wanneer de turbo flink aan het werk moet, dus bij 200+ op de Duitse autobahn, is al een paar keer de druk helemaal weggevallen. Als je dan stopt en opnieuw start is de turbo gewoon weer terug. Iemand een idee waaraan dit kan liggen?
Brian de ve
Nuovo Arrivato
Berichten: 192
Lid geworden op: ma mei 14, 2012 19:38

Re: Turbodruk te laag

Bericht door Brian de ve »

Martinello schreef:Ik heb een soortgelijk probleem. Wanneer de turbo flink aan het werk moet, dus bij 200+ op de Duitse autobahn, is al een paar keer de druk helemaal weggevallen. Als je dan stopt en opnieuw start is de turbo gewoon weer terug. Iemand een idee waaraan dit kan liggen?
Mischien raakt hij soort van overhit ofzo. Ik heb precies hetzelfde gehad als wat jij beschrijft.
Kevsl1996
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: za feb 04, 2017 10:41
Locatie: Heemskerk

Re: Turbodruk te laag

Bericht door Kevsl1996 »

Ik heb ook precies dit probleem. Na een tijd trappen is de volledige druk weg..
Iemand een oplossing gevonden???
Grande Punto 2009 TJET 1.4 150PK
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Turbodruk te laag

Bericht door Skrymger »

Klinkt als een kapot slangetje ergens.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Kevsl1996
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: za feb 04, 2017 10:41
Locatie: Heemskerk

Re: Turbodruk te laag

Bericht door Kevsl1996 »

Skrymger schreef:Klinkt als een kapot slangetje ergens.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Dat denk, en wellicht hoop.. ik ook..

Maar dat is zoeken als een speld in een hooiberg.

Iemand die weet wat een getunede tjet in bar moet draaien!
Dan ga ik maandag wel naar de dealer om uit te lezen
Grande Punto 2009 TJET 1.4 150PK
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Turbodruk te laag

Bericht door J.V. »

Op basis van je kenteken kan Ronald van Savali (daar is de jouwe getuned dacht ik) waarschijnlijk wel vertellen hoe de turbodruk hoort te zijn?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie