Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door Foppe de Vries »

Voor velen van jullie is onderstaande ondenkbaar, maar ik wil het toch even met jullie delen..........
Geef toe, ik was eigenwijs :oops: , maar dit overkomt me niet weer........ :)

Verleden jaar ging bij 30.000 km mijn lichtje branden, wat betekende dat ik moest olie verversen.
Dacht dit mooi te kunnen combineren met de 35.000 km beurt.
Dit heb ik dan ook gedaan, doorgereden tot kilometerstand 35.000 dit ging prima.

Bij 65.000 km begon het lichtje weer te knipperen, dacht de actie van vorig jaar mooi te kunnen herhalen, dus bij 70.000 km beurt + olie verversen.
Maar bij 67.500 km en een reis naar Oostenrijk voor de boeg werd mijn vrouw toch een beetje zenuwachtig. Moest de garage maar even bellen want zij vond dit niet verantwoord. Garage gebeld en de casus voorgelegd. De medewerker van de werkplaats vertelde dat ik het er maar niet op moest wagen, want de motor zou in de veilige modus kunnen belanden. De garage stelde voor de volgende ochtend gelijk 8:30 uur langs te komen.
Volgende ochtend op tijd vertrokken en met nog 15 km te gaan ging de motor spontaan in de veilige modus, kon niet meer toeren maken dan 1500/min. Dan zit je niet prettig achter het stuur kan ik je vertellen. (W.s. was de motor al begrensd bij 3000/min maar omdat ik bijna nooit over de 3000/min kom heb ik dit niet vernomen). Rustig naar de garage gereden waar ze de olie hebben ververst..............

Ben m'n vrouw nog dankbaar.................. :wink:
Stel je voor: je rijdt een berg op en in een haarspeldbocht gaat de motor in de veilige modus :oops:
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door JasperB »

Goed verhaal, maar vindt t al knap dat je door durft te rijden tot t lampje gaat branden :shock: Zou zelf niet weten hoe die dr uit ziet, check zeker 1 keer n de maand mn oliepeil!!
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door Bennink »

Gewaagd... voor een eigen auto :| De melding van de oliewissel wordt op het display weergegeven... je hebt zelfs geen boekje nodig om te begrijpen wat het betekent.

De keren dat het lampje bij mij ging knipperen direct met dealer gebeld om binnen 2 dagen een afspraak te maken, omdat de dealer me afraadde 1000km te rijden...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door swans »

ik vind het al onverantwoord om de auto uit de garage te rijden als het lampje van de olie brand!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door alfawiel »

hiermee is dus ook duidelijk geworden dat het systeem meer inhoud dan alleen een knipperend olielampje wat bij een vooraf geprogrammeerde km stand aangaat.
Zelf had ik ook het idee dat dit gewoon een fabeltje was van het begrenzen van je toerental.
Blijkt dus inderdaad zo te zijn.
Dank voor je waarschuwing Foppe
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door Bruijst »

De eerste keer dat ik het meemaakte (rond de 30k) ook direct de dealer gebeld. Situatie uitgelegd, woon-werkverkeer toegelicht (50km enkele reis)... 'Geen probleem om nog een week door te rijden'.. Gelukkig zelf erop aangedrongen om eerder langs te kunnen komen...
Afbeelding Afbeelding
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door Maarten »

In het instructieboekje staat dat als het lampje "gaat branden" (ze bedoelen knipperen) je zeker niet meer dan 500 km mag rijden. "Als bovenstaande richtlijn niet wordt opgevolgd, dan kan dat ernstige schade aan de motor veroorzaken en het vervallen van de garantie tot gevolg hebben."

Dus doe er je voordeel mee. Blijkbaar weet de auto heel goed wat hij nodig heeft en dekt Fiat zich in tegen te lang doorrijden.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door RaydeJee »

Maarten schreef:Blijkbaar weet de auto heel goed wat hij nodig heeft en dekt Fiat zich in tegen te lang doorrijden.
Ik geloof niet dat daadwerkelijk de oliekwaliteit wordt gemeten. Het zou wel heel toevallig zijn dat iedereen bij de 30k die melding krijgt. Dat is dus geen toeval. Dus stel dat dat inderdaad zo is ingesteld, dan gaat er gewoon een tellertje lopen en hoe meer je rijdt, hoe meer hij richting veiligheidsmodus gaat, waarbij tussentijds de toeren worden terug geschroefd.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door alfawiel »

kwam op internet onderstaande beschrijving tegen van de werking van een oliekwaliteitssensor.
Bericht is al van 2005.

http://www.autokompas.nl/ondernemen/ite ... s-op-komst" onclick="window.open(this.href);return false;
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door alfawiel »

bij navraag bij de dealer bleek dat er geen olie kwaliteitssensor in de MJ zit.
Het systeem berekend aan de hand van rijomstandigheden wanneer de olie moet worden ververst.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door Dixie »

Wat een bangmakerij allemaal.
Er zit in de Punto's GEEN oliekwaliteitsmeter. Als je er nieuwe olie in heb zitten en je hebt de OBC niet laten resetten dan brand het lampje ook. Het waarschuwingslampje gaat alleen maar branden bij een bepaalde KM stand, maar zal de motor nooit beschadigen.
Accupolen voor een uur loshalen en problemen moeten over zijn.

PS. zijn meer topic over dit onderwerp over geweest. fff zoeken.
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door Maxximum »

Ik dacht dat er alleen een :idea: lampje ging branden als er te weinig olie in zit?
Niet bij het verversen...
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door Jarnoootje »

Dixie schreef:Wat een bangmakerij allemaal.
Er zit in de Punto's GEEN oliekwaliteitsmeter. Als je er nieuwe olie in heb zitten en je hebt de OBC niet laten resetten dan brand het lampje ook. Het waarschuwingslampje gaat alleen maar branden bij een bepaalde KM stand, maar zal de motor nooit beschadigen.
Accupolen voor een uur loshalen en problemen moeten over zijn.

PS. zijn meer topic over dit onderwerp over geweest. fff zoeken.
Klopt! Bij mijn evo ging het lampje een dag na de beurt knipperen. De desbetreffende garage (geen Fiat) wist niet dat de evo dat systeem had en had dus niets gereset. Daaruit blijkt dus dat het niets met de kwaliteit van de olie zelf te maken heeft maar puur de kilometerstand.
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door Maxximum »

Dus als ik mijn Punto naar een Beun-de-Haas garage breng voor het vervangen van het oliefilter en olie,
gaat mijn motor toch in "veilige modus" als de interval niet wordt gereset?
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Wanneer olielampje knippert .......... (Pas op!!!)

Bericht door Jarnoootje »

Daar twijfel ik dus aan. Ik heb het idee, gevoel, hoe de wind waait, dat het bovenstaande verhaal een ongelukkige samenloop van omstandigheden is geweest.

Mijn garage had namelijk voor de 1e beurt, dus ook olie wissel niet in dezelfde week tijd (was in de winter, hadden 10 punto's staan met carterventilatieproblemen) ik heb dus bijna een week door 'mogen/moeten' rijden met het knipperende lampje. ik rijd 1.000km in de week maar heb geen enkele begrensing/verandering aan de motor gemerkt.

Maar voor de zekerheid/garantie zou ik gewoon optijd alles laten wisselen. Fiat bedenkt niet voor niets deze intervallen.
Plaats reactie