Stuur vibreert

Plaats reactie
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Stuur vibreert

Bericht door diabloNL »

Als ik stil sta voor een stoplicht of zo dan valt het me op dat als ik het stuur heel zachtjes heen en weer draai ongeveer één cm.) dat er een kleine vibratie optreed in mijn stuur. Echt een kleine vibratie/trilling, dus je ziet niet je stuur trillen of zo. Ik heb het al eens eerder gehad maar toen draaide ik volgens mij niet eens aan het stuur.

Ik heb eerst gedacht dat het door de wrijving van de banden komt omdat je zelfs bij een cm. heen en weer al de banden beweegt. Maar het voelt meer als het magnetisch veld van de elektrische motor van de stuurbekrachtiging. Mensen die weleens met stappenmotoren hebben gewerkt weten waarover ik praat.

Ik kom er nu mee omdat ik voor mijn gevoel er vandaag meer last van heb dan normaal. Banden zijn netjes op spanning en ik heb het ook in City stand alleen dan is het minder.

Is dit een normaal verschijnsel bij elektrische stuurbekrachteging en hebben meer mensen dit? Of is het toch door de wrijving van de banden en is het daarom minder in de City stand? Ik moet erbij zeggen dat ik heel gevoelig ben om dit soort dingen te voelen en op te merken. Ook heb ik er een aardig handje in om mijn gevoel steeds meer op te blazen zodat het steeds erger lijkt.
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Re: Stuur vibreert

Bericht door hannes »

diabloNL schreef:Als ik stil sta voor een stoplicht of zo dan valt het me op dat als ik het stuur heel zachtjes heen en weer draai ongeveer één cm.) dat er een kleine vibratie optreed in mijn stuur. Echt een kleine vibratie/trilling, dus je ziet niet je stuur trillen of zo. Ik heb het al eens eerder gehad maar toen draaide ik volgens mij niet eens aan het stuur.

Ik heb eerst gedacht dat het door de wrijving van de banden komt omdat je zelfs bij een cm. heen en weer al de banden beweegt. Maar het voelt meer als het magnetisch veld van de elektrische motor van de stuurbekrachtiging. Mensen die weleens met stappenmotoren hebben gewerkt weten waarover ik praat.

Ik kom er nu mee omdat ik voor mijn gevoel er vandaag meer last van heb dan normaal. Banden zijn netjes op spanning en ik heb het ook in City stand alleen dan is het minder.

Is dit een normaal verschijnsel bij elektrische stuurbekrachteging en hebben meer mensen dit? Of is het toch door de wrijving van de banden en is het daarom minder in de City stand? Ik moet erbij zeggen dat ik heel gevoelig ben om dit soort dingen te voelen en op te merken. Ook heb ik er een aardig handje in om mijn gevoel steeds meer op te blazen zodat het steeds erger lijkt.
had je dit ook al voordat de stuurstang bij je werd vervangen?
ik heb er in elk geval géén last van, het stuur beweegt geen m.m als ik stil sta.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Ja ook voor de stuurstang. Maar hij beweegt ook geen mm. Het is een hele lichte trilling die je voelt zodra je het stuur een beetje draait. Je voelt het alleen met je handen dus je ziet het niet als je naar het stuur kijkt. Misschien dat het wel door de wrijving komt tussen de banden en het wegdek.
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

Ik heb er ook al eens een topic over geopend..volgens mij.(maar waar die staat??)
ik heb het ook en het word erger op moment dat je de airco aanzet..
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Gebruikersavatar
Sappel
Avere Una Vita
Berichten: 3767
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 8:31
Locatie: Enschede

Bericht door Sappel »

Sporting raymon schreef:Ik heb er ook al eens een topic over geopend..volgens mij.(maar waar die staat??)
gelukkig, ik ben dus niet gek.

Met airco aan, belast je de motor meer en dan nemen de trillingen toe??
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Sporting raymon schreef:Ik heb er ook al eens een topic over geopend..volgens mij.(maar waar die staat??)
ik heb het ook en het word erger op moment dat je de airco aanzet..
Dan komt het toch door de elektrische stuurbekrachtiging. Even technisch: als een elektrische motor een te lage spanning krijgt of kan niet genoeg stroom trekken zodat hij net niet gaat draaien dan krijg je dezelfde vibratie. Hetzelfde effect krijg je wanneer je een moter tegenhoud zodat hij niet kan draaien, ook dan gaat hij brommen en trillen.

Het feit dat het erger wordt met de airco aan zou dit misschien bewijzen. Een airco neemt best veel stroom op.

In ieder geval ben ik blij dat ik niet de enige (gek) ben.


EDIT: Hier staat het topic van jou Ray. Maar ik heb het niet over trillingen van de benzine motor en ook niet over schokken bij een koude motor. Wat ik bedoel heeft echt niets met de benzine motor te maken.
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

diabloNL schreef:
Sporting raymon schreef:Ik heb er ook al eens een topic over geopend..volgens mij.(maar waar die staat??)
ik heb het ook en het word erger op moment dat je de airco aanzet..
Dan komt het toch door de elektrische stuurbekrachtiging. Even technisch: als een elektrische motor een te lage spanning krijgt of kan niet genoeg stroom trekken zodat hij net niet gaat draaien dan krijg je dezelfde vibratie. Hetzelfde effect krijg je wanneer je een moter tegenhoud zodat hij niet kan draaien, ook dan gaat hij brommen en trillen.

Het feit dat het erger wordt met de airco aan zou dit misschien bewijzen. Een airco neemt best veel stroom op.

In ieder geval ben ik blij dat ik niet de enige (gek) ben.


EDIT: Hier staat het topic van jou Ray. Maar ik heb het niet over trillingen van de benzine motor en ook niet over schokken bij een koude motor. Wat ik bedoel heeft echt niets met de benzine motor te maken.


Nee dat schokken vd motor(in koude toestand) was een bijkomstigheid wat genoemd werd..hoofdisseu was het trillen vh stuur
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

diabloNL schreef:...
Dan komt het toch door de elektrische stuurbekrachtiging
...
Dit idee heb ik ook. Het blijft een digitaal systeem dus bij heeel zachtjes sturen voel je 'm soms kleine 'stapjes' maken.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

buxol schreef:
diabloNL schreef:...
Dan komt het toch door de elektrische stuurbekrachtiging
...
Dit idee heb ik ook. Het blijft een digitaal systeem dus bij heeel zachtjes sturen voel je 'm soms kleine 'stapjes' maken.
Maar heb jij het ook buxol. En BTW, jij komt zeker ook uit de elektrotechniek?
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
joedelta

Bericht door joedelta »

diabloNL schreef:
buxol schreef:
diabloNL schreef:...
Dan komt het toch door de elektrische stuurbekrachtiging
...
Dit idee heb ik ook. Het blijft een digitaal systeem dus bij heeel zachtjes sturen voel je 'm soms kleine 'stapjes' maken.
Maar heb jij het ook buxol. En BTW, jij komt zeker ook uit de elektrotechniek?
Is het niet gewoon een vibratie van de stationair lopende motor die wordt doorgegeven aan de stuurstang?
Bovendien bij een zwaardere electrische belasting/tijdelijke lagere spanning loopt de motor misschien ook net even een paar toeren meer om de spanning op peil te houden, waardoor er weer meer vibratie ontstaat.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Nee, het staat echt los van de motor. De frequentie van het vibreren staat totaal niet in lijn met de motor. Als je gas geeft in stationair dan blijft de vibratie in het stuur gelijk. Het vibreren komt of van de wrijving van de banden of van de elektromotor tbv de stuurbekrachtiging. En uit mijn technische achtergrond durf ik bijna zeker te zeggen dat het de elektromotor is.

Ik weet hoe een elektromotor werkt. Ik weet niet wat voor elektromotor er in een stuurbekrachtigings installatie zit, maar technisch gezien zou dit een stappenmotor (servo) moeten zijn. Als je een stappenmotor op spanning zet en je draait met je hand de motor een stap verder dan voel je het magnetisch veld in de motor tegenwerken totdat je in de volgende stap zit. Wat ik in het stuur voel is precies hetzelfde gevoel en weet bijna zeker dat ik het magnetische veld voel.
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
joedelta

Bericht door joedelta »

diabloNL schreef:Nee, het staat echt los van de motor. De frequentie van het vibreren staat totaal niet in lijn met de motor. Als je gas geeft in stationair dan blijft de vibratie in het stuur gelijk. Het vibreren komt of van de wrijving van de banden of van de elektromotor tbv de stuurbekrachtiging. En uit mijn technische achtergrond durf ik bijna zeker te zeggen dat het de elektromotor is.

Ik weet hoe een elektromotor werkt. Ik weet niet wat voor elektromotor er in een stuurbekrachtigings installatie zit, maar technisch gezien zou dit een stappenmotor (servo) moeten zijn. Als je een stappenmotor op spanning zet en je draait met je hand de motor een stap verder dan voel je het magnetisch veld in de motor tegenwerken totdat je in de volgende stap zit. Wat ik in het stuur voel is precies hetzelfde gevoel en weet bijna zeker dat ik het magnetische veld voel.
Nee, OK dat snap ik, maar het had zo kunnen zijn. Maar als je zegt dat de trilling duidelijk los staat/voelt van de trilling van de motor, dan geloof ik je.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

joedelta schreef:
diabloNL schreef:Nee, het staat echt los van de motor. De frequentie van het vibreren staat totaal niet in lijn met de motor. Als je gas geeft in stationair dan blijft de vibratie in het stuur gelijk. Het vibreren komt of van de wrijving van de banden of van de elektromotor tbv de stuurbekrachtiging. En uit mijn technische achtergrond durf ik bijna zeker te zeggen dat het de elektromotor is.

Ik weet hoe een elektromotor werkt. Ik weet niet wat voor elektromotor er in een stuurbekrachtigings installatie zit, maar technisch gezien zou dit een stappenmotor (servo) moeten zijn. Als je een stappenmotor op spanning zet en je draait met je hand de motor een stap verder dan voel je het magnetisch veld in de motor tegenwerken totdat je in de volgende stap zit. Wat ik in het stuur voel is precies hetzelfde gevoel en weet bijna zeker dat ik het magnetische veld voel.
Nee, OK dat snap ik, maar het had zo kunnen zijn. Maar als je zegt dat de trilling duidelijk los staat/voelt van de trilling van de motor, dan geloof ik je.
Gelukkig! :wink:

Ik denk niet dat het kwaad kan. Ik heb met heel veel stappenmotors gewerkt en de één vibreert wat meer tussen de stappen dan de ander.

Ik bedacht me net een aardig voorbeeld om aan te geven hoe het voelt. Als je met je boormachine in staal boort en hij slaat vast. Als je dan de knop blijft indrukken dan voel je de motor trillen/zoemen/vibreren. Nou dat is ongeveer waar ik het over heb. Alleen is het bij de boormachine wat groffer. :D
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Ik heb het net met mijn technische collega's overlegt en zij hebben hetzelfde idee. Doordat je stil staat moet de elektromotor heel hard werken en hierdoor gaat de elektromotor een beetje tegenstribbelen. Hetzelfde wat ik in mijn vorige post zei dat als je boormachine het zwaar krijgt.

Ik heb ook de Fiat Idea van mijn collega getest en die heb het ook alleen minder. Straks nog even een Stilo van een andere collega proberen. :P
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

diabloNL schreef:...
Als je een stappenmotor op spanning zet en je draait met je hand de motor een stap verder dan voel je het magnetisch veld in de motor tegenwerken totdat je in de volgende stap zit.
...
Ik kom niet uit de electrotechniek, maar heb wel eens met een stappenmotor gewerkt in mn MBO tijd. Ik denk inderdaad dat we het zelfde bedoelen.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Plaats reactie